Hej,
planen är att sätta upp panel i ett rum, mot en yttervägg, som har ett slags tretex-material på insidan.

Jag tänker - från väggen sett -
- 15mm-list
- byggfolie
- 45-mm-regel med mineralull mellan reglarna
- panel

Tänker jag rätt?
Och: måste jag tejpa/limma folien mot väggen på något sätt?

/Kurt
 
Vad finns det för lager i ytterväggen idag, beskriv utifrån och in om du vet.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad finns det för lager i ytterväggen idag, beskriv utifrån och in om du vet.
Tegel ytterst, en luftspalt, träreglar (troligen) och en mjuk träfiberskiva innerst. Jag har frågat grannarna eftersom det finns flera snarlika hus här, men ingen var med när de byggdes (1954-1958).

Jag tror att det finns något träaktigt under träfiberskivan, eftersom det är väldigt lätt att dra in skruvar i väggen - de fäster överallt.
 
Du vill främst öka värmeisoleringen i väggen?

Har du mekanisk ventilation?
 
Ulltand Ulltand skrev:
Du vill främst öka värmeisoleringen i väggen?
60% utseendet, 40% värme. Jag tror inte att isoleringen ger så mycket, men hustrun blir glad för en mysig panelvägg ...
 
K kuwi skrev:
60% utseendet, 40% värme. Jag tror inte att isoleringen ger så mycket, men hustrun blir glad för en mysig panelvägg ...
45 mm ger ju en del om det är dåligt isolera från början,

Annars är det väl vara att spika upp den nya panelen direkt på den gamla väggen.
 
  • Gilla
kuwi
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
45 mm ger ju en del om det är dåligt isolera från början,

Annars är det väl vara att spika upp den nya panelen direkt på den gamla väggen.
Då försöker jag nog att isolera - det är rätt så dåligt isolerat från början. När husen byggdes var oljan ganska billig ...
 
Om det är 60% utseende och bara 40% värme skulle det kanske funka med fibercement. Jag TROR att det materialet släpper igenom fukt dvs ingen luftspalt men ändå rätt okej isolering i förhållande till tjocklek.

Någon med mer kunskap kanske kan korrigera mig om jag har fel? :)
 
  • Gilla
kuwi
  • Laddar…
K kuwi skrev:
60% utseendet, 40% värme. Jag tror inte att isoleringen ger så mycket, men hustrun blir glad för en mysig panelvägg ...
.... och ja, jag har mekanisk ventilation
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.