Hej,

Vet att det finns sådana här trådar sedan tidigare men jag undrar om någon kan guida mig lite bättre..

Har nyligen köpt en bostadsrätt på 65kvm. Bodde på 50kvm tidigare. Jag misstänker att det är något som drar ganska mycket el, då vi tydligen förbrukar mer än dubbelt så många kWh här. Har till och med golvvärmen avstängd (vilket vi hade på i förra 24/7).

Är nyfiken på att kolla respektive säkring för att se vad det är som drar så pass mycket. Vi har nämligen en elkabel som går från säkringsskåpet ut i trapphuset ner till innergården som går till en ringklocka. Nojjig som jag är tänker jag genast att det är någon som har tjuvkopplat elen

Någon som har erfarenhet av att mäta el från enstaka säkringar? Vill gärna inte köpa in något avancerat system då jag inte är intresserad av att mäta kontinuerligt. Önskar något simpelt man kan koppla på säkringen som mäter ett dygn eller två. Bifogar ett par bilder på säkringarna om det hjälper..
 
  • Säkringsskåp med rad av automatsäkringar och elinstallationer, teknisk utrustning för bostad eller byggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Säkringsskåp med automatsäkringar och elektriska ledningar i en teknisk installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan köpa en "tångamperemeter", finns för några hundra på Jula, Biltema och (tror jag) på Clas Ohlson.

Den har som namnet antyder en (klumpig) tång som man sätter runt tråden du vill mäta på. Den mäter egentligen magnetfältet som alstras av strömmen i tråden, och visar det som ström.

Det kan vara lite knepigt att komma åt runt en del av trådarna på bilden. I värsta fall kan man koppla loss tråden från säkringen och förlänga den tillfälligt med en wagoklämma som skarvar på en trådstump.

Men hur mycket mer el är det fråga om?

Vad finns i lägenheten som kan dra ström? Det är egentligen bara saker som värmer som är intressanta, allt annat drar försumbart med el. Du har väldigt många säkringar för att vara i en så liten lägenhet. Är det en vanlig lägenhet, eller mer som en fristående stuga?
 
H hempularen skrev:
Du kan köpa en "tångamperemeter", finns för några hundra på Jula, Biltema och (tror jag) på Clas Ohlson.

Den har som namnet antyder en (klumpig) tång som man sätter runt tråden du vill mäta på. Den mäter egentligen magnetfältet som alstras av strömmen i tråden, och visar det som ström.

Det kan vara lite knepigt att komma åt runt en del av trådarna på bilden. I värsta fall kan man koppla loss tråden från säkringen och förlänga den tillfälligt med en wagoklämma som skarvar på en trådstump.

Men hur mycket mer el är det fråga om?

Vad finns i lägenheten som kan dra ström? Det är egentligen bara saker som värmer som är intressanta, allt annat drar försumbart med el. Du har väldigt många säkringar för att vara i en så liten lägenhet. Är det en vanlig lägenhet, eller mer som en fristående stuga?
H hempularen skrev:
Du kan köpa en "tångamperemeter", finns för några hundra på Jula, Biltema och (tror jag) på Clas Ohlson.

Den har som namnet antyder en (klumpig) tång som man sätter runt tråden du vill mäta på. Den mäter egentligen magnetfältet som alstras av strömmen i tråden, och visar det som ström.

Det kan vara lite knepigt att komma åt runt en del av trådarna på bilden. I värsta fall kan man koppla loss tråden från säkringen och förlänga den tillfälligt med en wagoklämma som skarvar på en trådstump.

Men hur mycket mer el är det fråga om?

Vad finns i lägenheten som kan dra ström? Det är egentligen bara saker som värmer som är intressanta, allt annat drar försumbart med el. Du har väldigt många säkringar för att vara i en så liten lägenhet. Är det en vanlig lägenhet, eller mer som en fristående stuga?
Ok! Kan man se Kwh med en sådan, eller hur räknar man ut förbrukningen?

Vi använder tvätt och torktumlare 1 gång i veckan. Lagar mat cirka 2 dagar i veckan. Golvvärmen är avstängd och vi har vattenburna radiatorer, där vatten etc ingår i avgiften. 1 tv i hushållet och knappt några lampor uppe ännu så man kan väll säga att vi inte använder mycket el för tillfället..

Kan dock se att tvättmaskin, tumlare, spis, ugn, jordfelsbrytare och huvudbrytare har 3 säkringar var. Är det normalt? Belysning och uttag i hela lägenheten har totalt 3 säkringar, resten är annat.

Ja, vet inte riktigt varför det är så många säkringar. Det finns 42 säkringar varav 5-6st är tomma, så runt 35 är "aktiva".
 
S Johbia skrev:
Ok! Kan man se Kwh med en sådan, eller hur räknar man ut förbrukningen?
De tångamperemätare som Jula, Biltema och Clas Ohlson säljer visar bara ett ögonblicksvärde på strömmen.

Den jag länkade till på Amazon kan spela in mätvärden över tid så man kan få en uppfattning om förbrukad energi. Dock blir det inte lika exakt mätning som en riktig energimätare, men för att hitta eventuella strömtjuvar borde det räcka.
 
Det var en enorm mängd säkringar för en bostad på 65m²
Kan du ta en bild på gruppförteckningen?
 
Det verkar väldigt omständigt att sätta in en din-monterad mätare och flytta runt den för att mäta ett dygn på varje grupp?
Is så fall är det enklare med t ex en Shelly 3EM då man bara behöver flytta runt strömkännarna.
 
S Johbia skrev:
Är nyfiken på att kolla respektive säkring för att se vad det är som drar så pass mycket.
Kommer du åt din mätare och "strömtjuven" är kontinuerlig i sin natur kan du prova att slå av alla säkringar och sedan slå på var och en under säg en minut och räkna mätarblink för att se vilken grupp som drar ström.

Vilken förbrukning hade du tidigare och vad har du nu?
 
Vet du hur ser din förbrukning ut? Lika mycket hela tiden, eller toppar vissa timmar?

Kanske du kan se direkt i elmätaren om det är en enskild fas som drar mer än de andra.
 
S Schäfer skrev:
Det var en enorm mängd säkringar för en bostad på 65m²
Kan du ta en bild på gruppförteckningen?
Yes, börjar förstå det nu också. Syrran bor dubbelt så stort i en BRF i närheten, och de har 10 stycken. 1 för tvättmaskin, torktumlare, spis, ugn, kyl/frys, mikro och för respektive rum.

Det jag också blir fundersam över - varför har man 3st säkringar till allt utom belysning och uttag? Verkar vara en vit, svart och brun som går in i en varsin säkring för de grupperna Det är nog detta som är det intressanta i schemat, bifogar bild.

Vi är nyinflyttade och har ingen bra data över tid ännu, men ser ut som att vi kom upp i över 500kWh i november. Bör hamna runt 300 för den här storleken på lägenhet, där värme och vatten ingår samt att vi har golvvärme avstängt och knappt tvättar eller lagar mat
 
  • Etikett med text för elektriska kretsar, huvudbrytare, jordfelsbrytare, spis, ugn, diskmaskin, tvättmaskin, torktumlare, kyl/frys.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Johbia skrev:
Yes, börjar förstå det nu också. Syrran bor dubbelt så stort i en BRF i närheten, och de har 10 stycken. 1 för tvättmaskin, torktumlare, spis, ugn, kyl/frys, mikro och för respektive rum.

Det jag också blir fundersam över - varför har man 3st säkringar till allt utom belysning och uttag? Verkar vara en vit, svart och brun som går in i en varsin säkring för de grupperna Det är nog detta som är det intressanta i schemat, bifogar bild.

Vi är nyinflyttade och har ingen bra data över tid ännu, men ser ut som att vi kom upp i över 500kWh i november. Bör hamna runt 300 för den här storleken på lägenhet, där värme och vatten ingår samt att vi har golvvärme avstängt och knappt tvättar eller lagar mat
Låter säkert hur lite som helst med 500kwh/månad för er stackars villaägare
 
Tre separata enfasgrupper var till tvättmaskin och torktumlare. :thinking:

Hur ser den högra halvan av gruppförteckningen ut?
 
Jag hade 900 kwh november med värme och 160m2 uppvärmt
 
M Mikael 81 skrev:
Tre separata enfasgrupper var till tvättmaskin och torktumlare.
Två trefasgrupper är det nog. Rejält gjort i alla fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.