Tjena allihopa.
Har sett vad alla hjälper varandra här i forumet vilket jag tycker är riktigt snällt.
Det är så här att jag har precis köpt en bostadsrätt som befinner sig på nedre botten.
Det är ett nybygge som är klart maj 2008. Det jag vet är att istället för balkong så kommer vi få ett trädeck med ett insynsplank på ena kortsidan.

Nu är det så här att jag hade tänkt att slå upp staket på långsidan så det blir lite mer inhägnat.
Men grejen är den... jag hade funderat på först att fästa staketets stående pelare om man kan kalla dom så, dom hade jag tönkt att fästa i trädecket så att man slipper gräva ner dom i marken. Jag hade därefter tänkt att fästa den liggande regeln i insynplanket.

Men sen kom jag på... staketet kommer väl bli väldigt ostabilt längst bort (hörnan vid kortsidan där inget insynsplank finns) Jag undrar bara... hur kan jag lösa det här på bästa och smartaste sett? måste jag gräva ner och ljuta fast staketets stående pelare i marken eller kan min teori funka?

Är tacksam för alla svar
 
Ett annat alt. är kanske att slå ner stolpskor i marken, sådana här långa spetsiga galvade saker med stolpfäste. Men finns ju även färdiggjutna plintar att gräva ner om man vill det...

Om du kan fästa det i trädäcket beror nog lite på dess utformning, om du kommer åt reglar, hur höga de är etc.
 
Tja.. tack för svaret. Jag tänkte att om man i hörnan (hörnan mitt emot hörna med insynsplank) fäster en (påle) en stor trä pelare med vinkeljärn eller trall skruv etc. då borde jag både få hållbarhet från insynsplanket + stående pelaren i ena ändan. Då borde staketet vara relativt stadigt. Jag vill bara hålla allt på den delen jag äger... vill inte hålla på gräva stora hål för allt vilket jag kanske inte får.


tack!
 
En bättre förklaring på allt kanske.

fråga.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Måste jag figursåga i trädecket för att sedan kunna fästa stående pelarna? eller kan jag sätta dom på utsidan på något sätt.

Räcker det med en stående pelare ute i hörnan eller måste jag ha en 3 st med ett speciellt cc?
 
Förmodligen räcker det inte om du ska få ett staket som är stabilt. Om du vill ha insynsskydd så blir det ett tätt staket o de tar även en del vindkraft. Jag håller därför med imported_Soren om att det bästa är att slå ned någon form av stolphållare precis brevid trallen.
http://www.byggmax.se/is-bin/INTERS...yID=sJ8KAaAzMzYAAAERGGsatFtR&JumpTo=OfferList

Det är relativt enkelt och det behövs ingen gjutning.
 
Tack för svaret.
Men måste jag figursåga i trädecket alltså som fyrkantiga hål för pelarna eller kan jag sätta dom på utsidan av trädecket... skulle det alltså funka att dra ner sånna där skor i marken och sen fästa pelarna i dom + i trädecket... skulle det funka alltså nu syftar på att allt ska sitta på utsidan av trädecket.... vill helst inte såga ur fyrkantiga hål i trädecket för att sedan kunna stoppa ner pelarna i dom. Alltså nu på denna bild visar jag vad jag menar med att fästa pelarna på utsidan av trädecket... säg bara om det funkar så är ni snälla :)

fråga2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


kan jag göra så?
 
Hej igen,

Jag förstod det som att utsidan var enda möjligheten för dig, men du kan alltså sätta stolparna på insidan och såga ur för dem i trallvirket... Då hade jag nog gjort det, blir mycket snyggare, men mer jobb.

Din 1:a idé om att sätta stolp direkt i reglarna för trädecket skulle nog också kunna gå. Jag har själv byggt så här, fäste 70*70 stolp i 45*150:surprised:r, satte stolparna på insidan och sågade ur trallvirket runt stolparna. Köpte sedan färdiga staketsektioner som jag satte upp mellan stolpen. Men det beror ju lite på hur det ser ut hos dig, reglar, om det är vindutsatt, vilket staket du väljer etc. Du kan ju också välja att sätta någon stopsko efter vägen eller längst bort, för att få det bättre.

Mvh
Sören
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.