Hej!

När vår Nibe Fighter 640p kör igång sin elpatron och man t ex har på ugnen samtidigt så överbelastad huvudsäkringen enligt effektvakten (säkringen löser dock inte ut).

Bör det inte finnas lite mer marginal så att elpatronen och annan utrustning kan samexistera? :)

Mobilapp visar aktuell elanvändning per fas, överspänning på en fas, i turkos och vit färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ring en elektriker och be han jämna ut belastningen mellan faserna (y)
 
TinyDestroyer TinyDestroyer skrev:
Ring en elektriker och be han jämna ut belastningen mellan faserna (y)
Är det någon en elektriker fixar snabbt?
Är det egentligen något problem att den överbelastas så länge den inte löser ut?
 

Bästa svaret

D da20 skrev:
Är det någon en elektriker fixar snabbt?
Är det egentligen något problem att den överbelastas så länge den inte löser ut?
Gör du undersökningar innan och konstaterar vad det är som drar ström och antecknar detta så kan det bli ett snabbt jobb att flytta om lite i elskåpet för elektrikern.

Tex hemma hos mig går spisen, micron, 2luftvärmepumpar och vv beredaren på samma fas... Å fas 3 har tex ugnen och vattenpumpen som drar "mest ström". Jag kommer få bättre fas fördelning om jag flyttar en luftvärmepump och byter plats på vattenpump å beredare bland faserna.

Jag själv skrev ut en kopia på min säkrings förteckning och kollade vad allt drog så jag vet hur det bör flyttas om.
Själva jobbet om det inte är massa under centraler å annat krångel bör gå på en 30min när elektrikern väl är på plats.

Överbelastad säkring är aldrig bra i längden. Är det korta perioder så går det men jag hade ändå flyttat om.
 
  • Gilla
da20
  • Laddar…
Hur många kW är elpatronen på?
 
M Mikael 81 skrev:
Hur många kW är elpatronen på?
Max 9kW men förbrukningen går upp med ca 7 när den slår till så antar att den är spärrad på det.
 
Om elpatronen drar 9kW blir det 13A. Om ugnen drar 2000W blir det 9 A. Där har du dina 22A. Så att flytta runt på annan förbrukning hjälper knappast. Om ugnen och spisen ligger fördelat över alla tre faserna är det inte något där att flytta runt. Samma sak med en 3-fas elpatron.

Om det bara är korta perioder som det ser ut så här, d.v.s. bara korta perioder som ugnen går på full effekt, och du inte har problem med att säkringen löser så skulle jag inte brytt mig mer. (Någon mer elkunnig kanske kan rätta mig på den punkten.)

Det man annars får göra för att få ner totalströmmen under 20A är att begränsa vad elpatronen tar ut. Om du inte behöver 9kW utan klarar dig på mindre kan det göras med en bygling i pumpen, och annars kan du installera en effektvakt som kopplar ur bara när det behövs. Men jag tror som sagt att det är onödigt om du inte har problem med att säkringen löser ut.
 
M Mikael 81 skrev:
Om elpatronen drar 9kW blir det 13A. Om ugnen drar 2000W blir det 9 A. Där har du dina 22A. Så att flytta runt på annan förbrukning hjälper knappast. Om ugnen och spisen ligger fördelat över alla tre faserna är det inte något där att flytta runt. Samma sak med en 3-fas elpatron.

Om det bara är korta perioder som det ser ut så här, d.v.s. bara korta perioder som ugnen går på full effekt, och du inte har problem med att säkringen löser så skulle jag inte brytt mig mer. (Någon mer elkunnig kanske kan rätta mig på den punkten.)

Det man annars får göra för att få ner totalströmmen under 20A är att begränsa vad elpatronen tar ut. Om du inte behöver 9kW utan klarar dig på mindre kan det göras med en bygling i pumpen, och annars kan du installera en effektvakt som kopplar ur bara när det behövs. Men jag tror som sagt att det är onödigt om du inte har problem med att säkringen löser ut.
Tack för tipsen! Ugnen verkar bara gå på en fas.
 
D da20 skrev:
Är det någon en elektriker fixar snabbt?
Är det egentligen något problem att den överbelastas så länge den inte löser ut?
Är väl inga problem. Jag ser nu, sedan jag fick elmätare som kan visa förbrukning per fas att jag belastar enskilda faser med 25A när spis, ugn och VP är igång. Vad jag kan minnas har jag nog ”bränt” 1 huvudsäkring på 25 år och jag har 20A huvudsäkring.
 
D da20 skrev:
Tack för tipsen! Ugnen verkar bara gå på en fas.
Japp, men spisen på de två andra. Så ugn+spis blir tre faser totalt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.