Som jag har skrivit i rubriken.
Har kollat på nätet och vad jag hittar så sitter den som många andra bilar där fram under motorhuven.
Men jag har uppfattat att den sitter där bak i bagageutrymmet.
Får annars kolla i helgen då jag kanske behöver ladda batteriet men ville förbereda mig lite :)

Jag har två batterier i bilen då jag även har en dieselvärmare, kanske den som sitter där bak som jag har missförstått när man undrar om batteriet placering
 
Det borde sitta under ett plastlock uppe till höger om du öppnar motorhuven.

edit: Ja där bak (bakluckan?) har jag ju väldigt svårt att tro att startbatteriet sitter.
 
Redigerat:
Det batteri som sitter bak är ett extra batteri för parkeringsvärmaren.
 
  • Gilla
Dan1891
  • Laddar…
Är ju sådana här på nyare passat:
 
  • Motordelar med vita cirklar markerar specifika delar. Skruvar, sladdar, och plattor synliga. Bilreparation eller diagnostik pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är olika för olika Passater. För en passat med årsmodell från 2011 bör det vara under huven, annars är det på vänster sida bakom bakre hjulhuset. :)
 
Borde se ut ungefär som på Audi A4 som jag har en med samma årsmodell av. Där sitter det under huven under ett plastlock bakom torpedväggen
(Alltså mellan motorutrymmet och kupén).

Där hittar du pluspolen, jorden finns en bra ”aluminiumknopp” någonstans vid höger hjulhus vill jag minnas.
 
Tack för input. Bra att veta inför helgen.
Måste dock köpa sig en batteriladdare med :D
 
galento
C cazz skrev:
Tack för input. Bra att veta inför helgen.
Måste dock köpa sig en batteriladdare med :D
Kan rekommendera Ctek , vi har 3 st såna här som funkar bra. Är ju inte
ovanligt att startbatteriet sitter bak i bilen på nyare bilar sen kan det finnas
ett ställe vid motorn som du kan använda till laddning , t.ex som på V70 där
du har en liten lucka att öppna för att komma åt en + anslutning på vänstra
fjäderbenstornet.
 
hmm tittar på en Ctek från Mekonomen.

En följdfråga bara, minus på batteripolen eller chassit
Läste om man ska ta chassit om bilen har BMS men man kan ju ta det säkra före det osäkra och köra med chassit.
 
  • Gilla
Greger_08
  • Laddar…
BMS (battery management system) brukar man väl främst prata om på elbilar?
 
Vet inte, läste att Volvo har det på någon modell.
 
galento
C cazz skrev:
hmm tittar på en Ctek från Mekonomen.

En följdfråga bara, minus på batteripolen eller chassit
Läste om man ska ta chassit om bilen har BMS men man kan ju ta det säkra före det osäkra och köra med chassit.
Där köpte vi våran senaste laddare också.
 
Redigerat:
BMS finns antagligen på de flesta någorlunda moderna (förbräningsmotor) bilar. Det ska ju sparas på varje centiliter bränsle så generatorn ska inte behöva ladda mer än nödvändigt. Det finns t ex på min BMW från -08.
 
galento galento skrev:
Där köpte vi våran senaste laddare också.
Cyklade bort och köpte en sådan nu :)
 
Den där snabbkopplingen på Ctek som man skruvar fast på batteripolerna tycker jag är väldigt smidig.
Finns väl iofs på andra märken också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.