Min vägg är nästan på pricken lika bred som den nya dörrkarmen men väggen lutar ungefär 4 mm från botten till topp på karmen. Hur hade ni gjort..? Kan nått av dessa två

1. Sätt den centrerat och i lod vilket gör att den sticker ut 2 mm i ovankant och är 2 mm in in i nederkant (och tvärtom på andra sidan).
2. Sätt karmen lika lutande som väggen, hantera att dörren lutar på annat sätt. Kanske justera det övre gångjärnet 1.5 mm ut på karmen?

Med alternativ 1 så tänker jag att det blir lite knepigt att få till det snyggt med fodren?

Metallplatta med skruvar vid kant av vägg, röd och vit snöre, oskarpt gips och betong i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Spontant så om man uppenbart ser att fodret har 2mm diff i över respektive underkant så har du extremt bra precision i övrigt jobb. Grattis i så fall men hos mig skulle detta inte sticka ut :cool:

Hur är dörren hängd annars? Om hängningen är sådan att dörren kommer vilja ställa sig öppen är en svagt lutande karm ofta inget man märker. Om det däremot är så att den riskerar att stängas kan det blir irriterande. Tror din lutning dock kanske gör det väldigt svårt att märka.
 
M myrstack skrev:
Spontant så om man uppenbart ser att fodret har 2mm diff i över respektive underkant så har du extremt bra precision i övrigt jobb. Grattis i så fall men hos mig skulle detta inte sticka ut

Hur är dörren hängd annars? Om hängningen är sådan att dörren kommer vilja ställa sig öppen är en svagt lutande karm ofta inget man märker. Om det däremot är så att den riskerar att stängas kan det blir irriterande. Tror din lutning dock kanske gör det väldigt svårt att märka.
Tack, det var skönt att höra. :)

Dörren är hängd så att den kommer vilja stänga sig vilket är synd, tvärtom hade inte varit några problem (å andra sidan hade den möjligen tagit i golvet då). Kanske finns ett mittenalternativ som är att luta karmen liiite inåt men inte lika mycket som väggen? Kanske 2 mm från topp till botten. Tror ni att dörren står öppen av sig själv trots denna lilla lutning?
 
Vet inte om jag förstår dig fel men jag hade centrerat karmen så den är i lod (alt 1). Sen är det ju skålform på fodernas insida så borde inte vara något problem att få det fint. Tryck dit lite fog om det är någon synlig springa.
 
  • Gilla
Henningelvis och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Det är valfritt hur du gör, om du monterar efter väggen så är 4mm inte så mycket (2mm per meter) men det är tillräckligt för att en mellandörr ska vandra, foder täcker 2mm utan problem (ju bredare foder ju mer kan man "trolla bort".
På en mellandörr (innerdörr) så brukar man i nödfall kunna spänna justerskruvarna i gångjärnen mot varandra om dörren vandrar.
Om det är tänkt att dörren normalt ska stå öppen för t.ex uppvärmning och ventilation så bör dörren inte vandra.
 
Redigerat:
1 123abc skrev:
Det är valfritt hur du gör, om du monterar efter väggen så är 4mm inte så mycket (2mm per meter) men det är tillräckligt för att en mellandörr ska vandra, foder täcker 2mm utan problem (ju bredare foder ju mer kan man "trolla bort".
På en mellandörr (innerdörr) så brukar man i nödfall kunna spänna justerskruvarna i gångjärnen mot varandra om dörren vandrar.
Om det är tänkt att dörren normalt ska stå öppen för t.ex uppvärmning och ventilation så bör dörren inte vandra.
Tack, jag kommer ha ganska breda foder i gammal stil och dörren ska stå öppen så jag satsar på att försöka sätta karmen i lod. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.