Jag har fogat min första kakling i köket nu i helgen. Gick ganska bra men inte perfekt. Jag har lärt mig en del till nästa gång. Jag torkade av fogningen med en svamp med handtag, så det gick ju bara att använda en sida och skölja ofta.

Men jag har sett på youtube att de i USA ofta använder en svamp, den går ju snabbt att vrida ur + att den har 6 sidor som man kan använda.

Vad föredrar ni som kaklar ofta och varför?

87-5962_xl_1.jpg
87-5969_xl_1.jpg
 
K Klicka skrev:
Jag har fogat min första kakling i köket nu i helgen. Gick ganska bra men inte perfekt. Jag har lärt mig en del till nästa gång. Jag torkade av fogningen med en svamp med handtag, så det gick ju bara att använda en sida och skölja ofta.

Men jag har sett på youtube att de i USA ofta använder en svamp, den går ju snabbt att vrida ur + att den har 6 sidor som man kan använda.

Vad föredrar ni som kaklar ofta och varför?

[bild]
[bild]
Ofta vet jag inte, men de gånger jag har gjort det har jag använt en vanlig svamp (inte med handtag)
 
Jag kör med vanlig svamp.
 
Jag med.
 
Alltid med handtag, blir renare tycker jag.
 
K Klicka skrev:
Jag har fogat min första kakling i köket nu i helgen. Gick ganska bra men inte perfekt. Jag har lärt mig en del till nästa gång. Jag torkade av fogningen med en svamp med handtag, så det gick ju bara att använda en sida och skölja ofta.

Men jag har sett på youtube att de i USA ofta använder en svamp, den går ju snabbt att vrida ur + att den har 6 sidor som man kan använda.

Vad föredrar ni som kaklar ofta och varför?

[bild]
[bild]
Du kan ju använda sköljrullar till hinken så går det snabbare att krama ur med handtag än utan....
 
Har inte använt vanlig svamp, bara med handtag. Om du har en hink med rullar också så blir det mycket lättare att krama ut allt smutsigt vatten. Är det bara enstaka kvm så är det väl skit samma, men på stora ytor så vill man kunna få bort det värsta innan det torkat in för mycket.
 
T
Yrkesmän använder svamp med handtag som man pressar ur med rullar i en fogbalja.

En vanlig svamp är för amatörer samt korkade amerikanare.;)
 
  • Gilla
Srixon och 2 till
  • Laddar…
Kör med svamp med handtag, kiiltos fog med två timmar öppentid. Foghink med två rullar. Kör ut fogen och fyller skarvarna med gummibräda i 45 graders vinkel på en yta av ca 1-2 kvm beroende på storlek av plattor, fogbredd, åtkomst etc. Drar runt fogen med svampen i cirklar och gör rent ofta. Kollar så att fogen ser bra ut och fyller igen med mer fog för hand där det behövs. Använder gummihandskar tunna typ latex. Drar sedan med svampen 45 grader genom klinkern och gör rent svampen efter varje drag. Behöver oftast inte putsa efteråt
 
  • Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.