Hej alla inredningssugna.
Ganska länge sedan jag besökte detta forum. Har jobbat på för fullt i huset och kommit fram till vårt blivande sovrum.
Jättekul att äntligen vara där då jag får förverkliga mina idéer angående detta rum.
Innan hade vi datorn och lite andra grejer här inne och min första tanke var att den skulle få vara kvar här. Sen ångrade jag mig, då jag insåg att detta nog blir ganska opraktiskt.
Har nu plockat ut den i hallen så länge. Helt OK placering tycker jag då hallen är ganska stor.
Dock måste det fula halvtrasiga skrivbordet modell -72 bort.
Skulle vilja ha en bra lösning för datorförvaring. Vill helst att det göms undan så att slipper se allt.
Ovanför denna placering löper en öppen trappa till övervåningen.

Mottager tacksamt tips på möbler eller hemsnickrade lösningar som gömmer undan.

// Fia
 
Är datorn placerad under en trappa skulle det kanske vara en idé att hänga ett draperi eller något annat som lätt går att dra för.
När jag bodde i lägenhet byggde jag in datorn i en garderob bakom en dörr på skenor... i sovrummet. Tangentbordet sattes på en utdragbar skiva monterad under bordet för skärmen.
Praktiskt, men det tog mycket förvaringsutrymme dock...

Edit:
Köp en ny iMac så kan du lätt ha den i vardagsrummet för den är så snygg.
Kolla på http://www.apple.com/ :)
 
Tack för det tipset, men tyvärr funkar inte det skåpet hos oss då vi har trappan till övervåningen över.
Det behöver vara något som är lite lägre, men ändå gömmer undan.
Kan leva med att lämna skärm, tangentbord och mus framme, men gärna gömma resten av utrustningen.

Fler tips?

//Fia
 
Nåt jag får i huvudet när jag tänker på hur vi har det är att använda sig av en bänkskiva. Kanske inte helt undangömt direkt men ger en lite mer skyddad vrå i varje fall.
Sätt en skiva från golvet till trappans undersida, borde inte vara alltför svår att fästa. Sätt sen en likadan träskiva på tvären, som skrivbord. Fäst den dels i den första skivan och dels i väggen med några vinkeljärn. Har du en platt skärm kan du göra skivan ganska smal, tror vår är 50 cm. På det här viset så får du också en extra vägg tack vare skivan som går från golv till tak där du kan sätta små hyllor om du vill. Sakerna göms inte undan men de syns inte så mycket tack vare väggen, ju bredare du gör den, desto mer undangömt blir skrivbordsvrån. Utseende kan du ju välja själv beroende på vilket träslag du väljer, eller om du använder mdf som du istället målar. Vill du gömma undan datorlådan lite mer så kan du naturligtvis bygga in den om du vill, använd exempelvis ett smalt köksskåp från ikea med en snygg dörr till och sätt fast skåpet under bordskivan. Tänk bara på att det behöver finnas ordentligt med ventilation så ta gärna bort bakstycket.

Vet inte om det är en helt galen idé så det får du utvärdera själv. Själva har vi satt en 50 cm bred och knappt 180 cm lång skiva i nyatoh längs med en vägg i köket i vår lägenhet, perfekt skrivbordsyta och ovanför har vi satt hyllor i samma material hela väggen upp och har därmed gott om plats för pärmar, räkningar och massa andra prylar man behöver plats för efter att ha bott två personer i en liten tvåa i lite för många år :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.