Hej,
Har precis köpt ett hus från 2000 som har ett Wirsbo/Uponor system för golvvärme på nederplan. Det ligger 12 slingor men vi har bara 5 givare och i bl.a. hallen är det rejält kallt på golvet så något är inte som det ska. Funderar också på att uppgradera systemet till ex. Uponors app-baserade Smatrix Wave plus dvs. med trådlösa givare som gör att vi kan styra fler av slingorna och kan sätta givarna precis där vi vill samt lättare styra rumstemperaturen när vi inte är hemma osv.
Någon som har erfarenhet av det systemet och hur står det sig emot andra alternativa styrsystem?

Har sett på forum och fått bekräftat av leverantör att Uponors appbaserade kommunikationsprotokoll f.n. krockar med Yale doorman dörrlås som vi råkar ha. De sägs att de jobbar med en lösning. För närvarande löses det tydligen genom att själva styrpanelen får en fast kabel till routern, vilket gör att det inte slår ut låsen i ytterdörrarna.
 
Om huset är byggt 2000 har det förmodligen en värmepump. Om man har värmepump ska man låta styrsystemet i den styra värmen i huset och helst låta alla termostater stå på max. Enbart ett par få kan användas om det blir för varmt i t.ex. sovrummen. Det är alltså bättre att reglera in grundflödena i värmeystemet så det blir jämn värme och låta värmepumpen styra än att skaffa ett flashigt styrsystem för att styra golvvärmetermostaterna.
 
J Josth skrev:
Om huset är byggt 2000 har det förmodligen en värmepump. Om man har värmepump ska man låta styrsystemet i den styra värmen i huset och helst låta alla termostater stå på max. Enbart ett par få kan användas om det blir för varmt i t.ex. sovrummen. Det är alltså bättre att reglera in grundflödena i värmeystemet så det blir jämn värme och låta värmepumpen styra än att skaffa ett flashigt styrsystem för att styra golvvärmetermostaterna.
Hej, ser att jag missade att skriva att vi har fjärrvärme. Jag ska se om jag kan justera i första posten också så det framgår
 
Jag har bytt från det äldre systemet till Smatrix rätt nyligen. Trådlösa termostater men jag skippade appstyrningen då jag inte riktigt såg behovet av denna. Bytte inte pga att det gamla systemet inte längre funkade utan mer för att jag inte kunde expandera då reservdelar inte längre finns. Har vattenburet system med värmepump.

I mitt fall är inte systemet så finjusterat på retursidan så att jag kunde skippa individuell rumsreglering utan jag behöver en termostat och ställdon för merparten av rummen och vill dessutom kunna hantera rumsreglering i vissa rum över tiden och kunna hantera när jag tex kör eldstäder eller av någon anledning får ett ökat eller minskat värmebehov. Smatrix som sådant är ett rätt rudamentärt system men jag tycker det gör en riktigt bra insats att hålla en jämn temperatur. Centralenheten med tillhörande display innehåller det man behöver och om man väljer rätt termostat kan man givetvis se vilken exakt temperatur som respektive rum är inställt till och även centralt reglera detta. I mitt fall valde jag de enklare termostaterna med ett klassiskt vred utan display. Givet det den gör tycker jag den fyller sitt syfte väl men jag kan givetvis inte uttala mig om appstyrningen. En sak man har även om man skippar denna dock är ett bortaläge som man enkelt med kontrollpanelen kan ställa in. Givet att du har trådlös förbindelse mellan centralenheter och kontrollpanelen behöver dessa inte heller vara nära varandra och för att frekvent använda bortaläget smidigt så bör nog panelen sitta i en hall alt vid ytterdörr osv.

Manualerna är rimligt bra så läs in dig på vad för stöd som finns. Notera att funktionerna som erbjuds är en faktor av kombinationen av centralenhet samt termostater så att väljer man de enklaste termostaterna (som jag gjort) utgår en del funktionalitet
 
  • Gilla
Cozmoz
  • Laddar…
J Josth skrev:
Om huset är byggt 2000 har det förmodligen en värmepump. Om man har värmepump ska man låta styrsystemet i den styra värmen i huset och helst låta alla termostater stå på max. Enbart ett par få kan användas om det blir för varmt i t.ex. sovrummen. Det är alltså bättre att reglera in grundflödena i värmeystemet så det blir jämn värme och låta värmepumpen styra än att skaffa ett flashigt styrsystem för att styra golvvärmetermostaterna.
J Josth skrev:
Om huset är byggt 2000 har det förmodligen en värmepump. Om man har värmepump ska man låta styrsystemet i den styra värmen i huset och helst låta alla termostater stå på max. Enbart ett par få kan användas om det blir för varmt i t.ex. sovrummen. Det är alltså bättre att reglera in grundflödena i värmeystemet så det blir jämn värme och låta värmepumpen styra än att skaffa ett flashigt styrsystem för att styra golvvärmetermostaterna.
hej hoppar in i tråden här. Jag har funderat på det. Går det manuellt stryra slingorna i Uponor utan reglercentral? Läste någonstans att slingorna är stänga och att man behöver sätta reglerdon på slingorna för att öppna dom ( då måste man ju koppla dom till en reglercentral.) ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.