Håller på att renovera ett hus från -75. Tagit ner innertaket och insett att ångspärren är av usel kvalité troligen inte åldersbeständig. Den går sönder bara man nuddar den, dessutom har mössen gjort en del skador.
Jag har inte tänkt ta ner väggarna och tänkte därför inte sätta ny ångspärr i dem, men det ser ut att vara samma dåliga plast i väggarna.
Vad är risken med att ha en dålig ångspärr i väggarna men en ny tät i taket?
 
K Karl Schuler skrev:
Håller på att renovera ett hus från -75. Tagit ner innertaket och insett att fuktspärren är av usel kvalité troligen inte åldersbeständig. Den går sönder bara man nuddar den, dessutom har mössen gjort en del skador.
Jag har inte tänkt ta ner väggarna och tänkte därför inte sätta ny fuktspärr i dem, men det ser ut att vara samma dåliga plast i väggarna.
Vad är risken med att ha en dålig fuktspärr i väggarna men en ny tät i taket?
Du menar plasten, som man brukar beteckna Ångspärr, som sitter innanför isoleringen (inte en ev fuktspärr i ett badrum, som man sällan hade 1975 ?)

Ersätt den, så får du ta väggarna när det beger sig, men du bör ju vara medveten om att ångspärren där kanske är i samma dåliga skick. Såg isolerginen bakom bra ut så skulle jag inte oroat mig, var däremot takisoleringen/virke, anfrätt av mögel så bör du nog se över väggarna också...
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Ja du har helt rätt, menade såklart ångspärren, redigerat!
 
Redigerat:
PeterFalun
Lägg gärna upp en bild på isoleringen
 
Här är några bilder på hur det ser ut
 
  • Takbjälkar, isolering, plastfolie, hängande gipsbit med spik. Byggarbetsplats eller renovering, opackad eller skadad struktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renovering pågår, isolering synlig, träbjälkar, öppet tak, gamla tapeter, fönster, arbetslampa, inomhusarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isoleringsmaterial mellan träbjälklag, suddig, brungrå färgtoner, byggmaterial, ull-liknande textur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K Karl Schuler skrev:
Här är några bilder på hur det ser ut
Det där ser inte ut som en åldersbeständig plast, mer en "man tager vad man haver". När min pappa byggde en stuga på 70 talet var det den tjocka genomskinliga plasten som användes...
Men som sagt - sätt rätt sorts plast, och har taket inte tagit skada, ovanför plasten, hitills så är det troligen ingen fara med väggarna heller.

Dom kommer inte skadas mer om du sätter rätt plast heller, från början lär ju "sopsäckarna" som sitter där varit täta, även om dom inte är gjorda för att vara det över tid. Då är det viktigaste troligen bra ventialtion i huset...
 
Redigerat:
Det där var nog en vanlig plast för ändamålet tidigare.

Vi har ett fritidshus som är byggt i mitten av 70-talet. En västkuststuga. Där är det liknande svart plast i alla väggmodulerna och i taket.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Det där ser inte ut som en åldersbeständig plast, mer en "man tager vad man haver". När min pappa byggde en stuga på 70 talet var det den tjocka genomskinliga plasten som användes...
Men som sagt - sätt rätt sorts plast, och har taket inte tagit skada, ovanför plasten, hitills så är det troligen ingen fara med väggarna heller.

Dom kommer inte skadas mer om du sätter rätt plast heller, från början lär ju "sopsäckarna" som sitter där varit täta, även om dom inte är gjorda för att vara det över tid. Då är det viktigaste troligen bra ventialtion i huset...
Lustigt, jag satt och nynnade "man tager vad man haver" när jag såg bilderna. Fick mig ett skratt när jag scrollade ner och läste ditt svar:)
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Är det kallvind ovanför? Har du undersökt skicket?
 
Ja det är kallvind ovanför, ser väl ut att vara i bra skick. Inte lyft på all isolering såklart, men där jag kollat så har det sett fint ut.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Är det kallvind ovanför? Har du undersökt skicket?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Jag tänkte på råsponten som sitter under själva yttertaket, allt fräsht?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag tänkte på råsponten som sitter under själva yttertaket, allt fräsht?
En del vitmögel, men ventilationen kunde varit bättre, ska byta tak och i samband med det sätta ventilation i nocken. Taket har läckt lite kring skorsten så lite röta där. Annars ser den okej ut.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.