M Majaji44 skrev:
Hej

Jag har ännu inte kommit i mål kring detta ämne.

Jag har fått offert på Frånluft
Nibe 370 = 87 500 inkl montering & installation
FTX = 79 300

Totalt: 166 800

eller

Luft / vatten
Nibe 2125 S
VVM S 320 = 147 500

Sen är frågan hur man löser ventilation med Luft/vatten? Gärna tips här

Är de rimliga priser och vad skulle ni ta för alternativ?

Ska du värma uterummet med en FLVP?
 
F
M Majaji44 skrev:
Annars borde denna funka tillsammans med LVVP
[länk]

Intressant, skulle det gå att montera mellan rören? 80 kvadrat är kanske något lite.
Två ventilationsrör ovanpå ett skåp, tapet med mönster, grå vägg, vit skåplucka, etikett "Fighter 310P".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En LLVP samt två ventiler för lite självdrag duger väll?
 
Du kan inte köra FTX och frånluftsvärmepump i samma hus, antingen kör du Frånluftsvärmepump, eller FTX och exempelvis Luftvatten.

M Majaji44 skrev:
Hej

Jag har ännu inte kommit i mål kring detta ämne.

Jag har fått offert på Frånluft
Nibe 370 = 87 500 inkl montering & installation
FTX = 79 300

Totalt: 166 800

eller

Luft / vatten
Nibe 2125 S
VVM S 320 = 147 500

Sen är frågan hur man löser ventilation med Luft/vatten? Gärna tips här

Är de rimliga priser och vad skulle ni ta för alternativ?
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
A Anders_Tranås skrev:
Du kan inte köra FTX och frånluftsvärmepump i samma hus, antingen kör du Frånluftsvärmepump, eller FTX och exempelvis Luftvatten.
Då kan de vara så att jag har missuppfattat något här. Menar du att om man kör frånlufts VP så behöver man inte ett FTX system?

Ursäkta min okunnighet, så förklara gärna mer.
 
Man använder antingen frånluftsvärmepump eller FTX för att ventilera ett hus. Inte både och. Finns tilluftsmoduler till vissa frånluftsvärmepumpar så de också kan ge komfortvarm tilluft som motsvarar FTX.
 
  • Gilla
Majaji44
  • Laddar…
Tack för all support, nu har vi kommit fram till att det blir en Nibe frånluftpump. Sen kommer snickaren drar rör till varje rum, med frånluft från kök o badrum. Sen en kanal till varje sovrum o vardagsrum .
 
Förkortningen FTX står för från- och tilluftssystem med värmeväxlare. Man återvinner alltså värmen från frånluften och tillsätter den till tilluften.

Därför går det inte att kombinera med frånluftsvärmepump, det är två olika varianter av samma sak kan man säga.
 
F
M Majaji44 skrev:
Tack för all support, nu har vi kommit fram till att det blir en Nibe frånluftpump. Sen kommer snickaren drar rör till varje rum, med frånluft från kök o badrum. Sen en kanal till varje sovrum o vardagsrum .
Har du inte haft FLVP eller vad menar du?
 
Tror FLVP personen skrev i fel ämne :crysmile:
 
  • Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.