Nytt badrum med elgolvvärme. Tidigare hade jag gott och varmt i rummet, speciellt under den kalla perioden. Numera tycks den nya elen inte värma upp rummet tillräckligt trots att termostaten är satt på max.

Lägger jag en termometer på golvet visar den 20° vilket inte är tillräckligt för att värma upp rummet som får 18-19°. Är det motiverat för reklamation?
 
BirgitS
Ja, det tycker jag att det låter som.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Har du någon handdukstork?
En sån kan ju få upp rumstemperaturen så att värmen i golvet inte kyls av lika mycket när den kommer upp till ytan.
 
Handdukstorken används i princip aldrig.
 
BirgitS
Du kan ju pröva om du får en trevligare temperatur i rummet och på golvet med hjälp av handdukstorken tills badrumsfirman har kunnat göra något.

Sen är frågan vad de kan göra. Det anses antagligen inte vara en försvarbar kostnad att riva upp hela golvet för att lägga in en effektivare värmeslinga.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det anses antagligen inte vara en försvarbar kostnad att riva upp hela golvet för att lägga in en effektivare värmeslinga.
Kanske inte men samtidigt är trasig golvvärme inte något litet skönhetsfel som går att kompensera med pengar utan en av, i alla fall enligt mig, grundfunktionerna i ett badrum med golvvärme.

Med lite tur är det bara en kass termostat. Jag tycker det ska vara maximal otur om en slinga som trots allt fungerar delvis, faktiskt är trasig. Jag skulle börja med att (be firman) köra slingan matad direkt utan termostat och se hur det fungerar. Antagligen kan man även se på termostaten om den matar slingan eller ej. Matar den inte på maxinställning vid 20 grader golvtemperatur skulle jag säga att den är trasig.

Edit: Det kan även vara "golvgivaren" som är kass men den bör vara lätt att byta om man gjort rätt.
 
Vet du om slingan överhuvudtaget fungerar? Känns någon värme i golvet?

Badrum brukar inte behöva mycket värme, Du har (ofta) en fläkt som suger in luft ifrån resten av bostaden och blåser ut den. Du får då in uppvärmd luft i badrummet, som blir den huvusakliga uppvärmningen av rummet.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Vet du om slingan överhuvudtaget fungerar?
Bra poäng. I mitt svar antog jag, möjligen felaktigt, att den faktiskt värmde en del, men så behöver det inte nödvändigtvis vara.
 
Helt nytt badrum pga elslingan pajat! Visst fungerar elslingan nu men termostaten kanske borde ha bytts:thinking:. Har iallafall förstått från inläggen här att jag bör kunna förvänta mig högre badrumstemperatur!
 
yonna yonna skrev:
termostaten kanske borde ha bytts
Vet du om golvgivaren till termostaten är samma som tidigare? Om de monterat en ny givare så är det inte säkert att den är kompatibel med din gamla termostat.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.