Hej!

Är helt ny på detta med bergvärme och rör. Min fråga gäller värmekurvan nu i vinter.

Kan jag sätta ned den fullt (iom elen är så dyr). Alltså att vattnet ut i rören är 20 grader. Detta ger väldigt lite värme och ett kallt inomhusklimat. Detta kan jag leva med men kan mina rör det?

Har hört att de kan frysa. Hur stor är risken att rören till radiatorerna fryser ute i garaget (varmgarage) om vattnet bara är 20 grader varmt? Har alltså inte stängt av pumpen utan bara ställt värmekurvan på lägsta. Cirkulationspumpen går väl fortfarande? Digital display visar värmeinställning med kurva, temperaturändpunkt 23°C, knappar för avbryt och bekräfta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En annan fråga är om det stämmer att elförbrukningen går upp ju högre värmekurva man har? Rent logiskt borde det vara så, medan hon på kundservice sa att det inte borde vara så då kompressorn jobbar och inte elpatronen. Jag tänker att ju mer kompressorn får jobba desto högre elräkning. Har jag rätt eller fel?

Tack på förhand
//Markus
 
M Mochtan skrev:
Hej!

Är helt ny på detta med bergvärme och rör. Min fråga gäller värmekurvan nu i vinter.

Kan jag sätta ned den fullt (iom elen är så dyr). Alltså att vattnet ut i rören är 20 grader. Detta ger väldigt lite värme och ett kallt inomhusklimat. Detta kan jag leva med men kan mina rör det?

Har hört att de kan frysa. Hur stor är risken att rören till radiatorerna fryser ute i garaget (varmgarage) om vattnet bara är 20 grader varmt? Har alltså inte stängt av pumpen utan bara ställt värmekurvan på lägsta. Cirkulationspumpen går väl fortfarande?[bild]

En annan fråga är om det stämmer att elförbrukningen går upp ju högre värmekurva man har? Rent logiskt borde det vara så, medan hon på kundservice sa att det inte borde vara så då kompressorn jobbar och inte elpatronen. Jag tänker att ju mer kompressorn får jobba desto högre elräkning. Har jag rätt eller fel?

Tack på förhand
//Markus
Visst kan du sänka din värmekurva utan att dina rör fryser sönder och ju högre kurva du har så går det åt mer energi.Dom flesta värmepumparna kan du ställa så att kompressorn jobbar längre tid utan att el-patron hoppar och kanske är bättre alternativ än stänga av el-patron helt
 
Ok, tack. Blir bara så nojig när folk pratar om sönderfrusna rör. När inträffar detta? Har ju rör i garaget också som nu är minusgrader. Men det kanske är ok ändå
 
Så länge vattnet cirkulerar så ska det väldigt mycket till innan det fryser. Kanske om det blir -40 i garaget.


Men istället för att skruva på själva kurvan borde det väl vara bättre att förskjuta den?
 
M Mochtan skrev:
Ok, tack. Blir bara så nojig när folk pratar om sönderfrusna rör. När inträffar detta? Har ju rör i garaget också som nu är minusgrader. Men det kanske är ok ändå
Okej men du har väl inte minusgrader i garaget?Har man bara cirkulation i systemet så ska det mycket till att frysa men har man exempel vattenurtak för kallvatten som inte har cirkulation är nog risken stor att det kan frysa.
 
Jo, om låg värmekurva så har jag minus i garaget
 
M Mochtan skrev:
Hej!

Är helt ny på detta med bergvärme och rör. Min fråga gäller värmekurvan nu i vinter.

Kan jag sätta ned den fullt (iom elen är så dyr). Alltså att vattnet ut i rören är 20 grader. Detta ger väldigt lite värme och ett kallt inomhusklimat. Detta kan jag leva med men kan mina rör det?

Har hört att de kan frysa. Hur stor är risken att rören till radiatorerna fryser ute i garaget (varmgarage) om vattnet bara är 20 grader varmt? Har alltså inte stängt av pumpen utan bara ställt värmekurvan på lägsta. Cirkulationspumpen går väl fortfarande?[bild]

En annan fråga är om det stämmer att elförbrukningen går upp ju högre värmekurva man har? Rent logiskt borde det vara så, medan hon på kundservice sa att det inte borde vara så då kompressorn jobbar och inte elpatronen. Jag tänker att ju mer kompressorn får jobba desto högre elräkning. Har jag rätt eller fel?

Tack på förhand
//Markus
Det här en klassisk fråga som kan besvaras med att det beror på. Är det 20 grader framledningstemperatur vid -20? Hur ser värmesystemet ut? Värmetröghet? Flöde? Transmissionsförluster?, köldbryggor etc, klimatskal?
Att sänka temperaturen för lågt innebär frysrisk och att kondenseringspunkten kan flyttas i på den varma sidan. Man måste ha förståelse för systemet för att veta att man gör rätt. Gör man fel så blir det en kostnad som rejält överstiger den besparing man gör i energikostnad.
 
Ok, men hur vet man i så fall vilken temperatur som är ok att ha. Så mycket kunskap har jag inte om värmepumpen och systemet tyvärr. Framledning vid -20 är nu 23 grader. Gick inte att få lägre
 
M Mochtan skrev:
Ok, men hur vet man i så fall vilken temperatur som är ok att ha. Så mycket kunskap har jag inte om värmepumpen och systemet tyvärr. Framledning vid -20 är nu 23 grader. Gick inte att få lägre
Är det värmekurvan för hela huset?
Generellt gäller minst +15 för underhållsvärme. Denna siffra är dock ingen sanning för det beror på hur väl isolerad ditt hus är. Ju bättre isolering desto mindre värme läcker ut. Sen enligt BBR så finns det krav på +18 för att under denna temperatur finns hälsorisker. Blir man sjuk ofta så kostar detta mer än vad man sparar. Det man ska tänka på när man har radiatorer är att ju närmare utetemperaturen inomhustemperaturen är desto sämre värme avger radiatorerna pga termiska krafter avtar. Mindre framledningstemperatur kräver större/fler radiatorer
Det finns många aspekter att tänka på. Jag skulle prova att sänka lite i taget, kontrollera med en termometer i vistelsezon respektive utanför för att se vad som händer. Värmekurvan är inte linjär utan den måste alltid kompenseras för konvektion.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.