Har möjlighet att koppla in fiber i fritidshuset men det lutar ändå åt 5g som är väl utbyggt i närområdet.
De 5G routrar jag funnit kostar 2-4 gånger mer än en 4G router.
Vågar man tro att priset halveras under kommande år eller är det ett allt för naivt önsketänkande?

Tipsa gärna om prisvärda enheter som går att få tag på idag.

Drömmen vore en vädertålig enhet med PoE.
 
Beror mycket på tillgång av elektronikkomponenter vilket idag påverkar priserna. Men nu verkar Kina släppa på sina covidstängningar vilket kan påverka positivt.
 
3 har ju ett rätt bra erbjudande nu med abbonemang och router, dock 24 månader. Bestämde mig för det efter att först veta att tre har 5G i mitt område, och alternativen skulle aldrig bli billigare.
 
dadid dadid skrev:
Har möjlighet att koppla in fiber i fritidshuset men det lutar ändå åt 5g som är väl utbyggt i närområdet.
De 5G routrar jag funnit kostar 2-4 gånger mer än en 4G router.
Vågar man tro att priset halveras under kommande år eller är det ett allt för naivt önsketänkande?

Tipsa gärna om prisvärda enheter som går att få tag på idag.

Drömmen vore en vädertålig enhet med PoE.
Jag skulle definitivt satsa på fiber.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
E Edlunn skrev:
Jag skulle definitivt satsa på fiber.
I fritidshuset?
 
  • Gilla
dadid
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
I fritidshuset?
Jag med. Lätt. Kör idag Telia och det funkar OK för de mesta, dock mindre bra på sommaren och vid storhelger. Har en kollega som betalade 120 tusen för fiber till sin stuga. För mig är gränsen ca 50 tusen. Om någon nu vill gräva fram fiber till mig i glesbygden.
 
Köp inget har du 5g går det toppen att dela från mobilen
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Jag med. Lätt. Kör idag Telia och det funkar OK för de mesta, dock mindre bra på sommaren och vid storhelger. Har en kollega som betalade 120 tusen för fiber till sin stuga. För mig är gränsen ca 50 tusen. Om någon nu vill gräva fram fiber till mig i glesbygden.
Det beror förstås också på hur man använder fritidshuset.
Sitter man där och jobbar behöver man kanske en stabil uppkoppling.
Är mobiltäckningen dålig kan man till och med ”förstärka mobilmottagningen” med fiber och slå på ”samtal över Wi-Fi” på sin mobil.
 
  • Gilla
dadid
  • Laddar…
Förvånansvärt dyra dessa 5G-routrar, men dessa it-produkter brukar (alltid) falla i pris när marknaden växer och konkurrensen ökar.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Förvånansvärt dyra dessa 5G-routrar, men dessa it-produkter brukar (alltid) falla i pris när marknaden växer och konkurrensen ökar.
Ja, det är orimliga kostnader om man jämför med en 5g mobil.
 
  • Gilla
dadid
  • Laddar…
Routrarna har generellt bättre radiodel och antenner än mobiler, så här kan det skilja om det är lite problem med täckning. Men har än så länge enbart 4G i fritidshuset.
 
blackarrow blackarrow skrev:
I fritidshuset?
Ja, iom att TS angett att det finns möjlighet att koppla in fiber.
 
S Shylst skrev:
Köp inget har du 5g går det toppen att dela från mobilen
Larm och automation bör bibehålla kontakten med omvärlden även när min telefon inte är på plats.
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Jag med. Lätt. Kör idag Telia och det funkar OK för de mesta, dock mindre bra på sommaren och vid storhelger. Har en kollega som betalade 120 tusen för fiber till sin stuga. För mig är gränsen ca 50 tusen. Om någon nu vill gräva fram fiber till mig i glesbygden.
När fibern är betald är ofta månadsavgiften förhållandevis hög ändå. Dvs ok i bostaden där nyttjandegraden är hög, men för ett fritidshus tycker jag att det är svårt att motivera.
 
Jag skulle också valt fiber om jag kunnat. I mina ögon höjer det värdet på fastigheten på ett sätt som jag inte tror mobil uppkoppling gör.

Med det sagt harvar jag själv på med 4g och det funkar över lag bra det med. Men vill någon streama tv och någon annan spela, ja, då blir det som det blir. Jobbmässigt gör jag en del stora körningar, men har riggat dem så de går på servern och inte lokalt, så det funkar de få gånger jag jobbar på landet.

Sen är det klart att 5g-prylarna relativt sett kommer falla i värde. Men har du pengarna nu och inte specifikt vill spekulera på börsen med dem så skulle jag inte vänta. Att ha en wifi-router som står och puttrar och samlar in data och man kan styra saker med när man inte är där är rätt skönt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.