Jag har en samling stenar på min fastighet som angränsar till betesmark. Jag skulle eventuellt vilja dra infarten där och behöver då ta bort en del av stenarna.. vem kan jag vända mig till för att avgöra om det är att betrakta som ett odlingsröse och jag i så fall inte får ta bort det pga biotopskydd?
Själv tycker jag det är lite gränsfall då stenarna är stora och inte ligger på varandra utan mer utspritt, men som sagt, vem avgör det?
 
I Ippy skrev:
Jag har en samling stenar på min fastighet som angränsar till betesmark. Jag skulle eventuellt vilja dra infarten där och behöver då ta bort en del av stenarna.. vem kan jag vända mig till för att avgöra om det är att betrakta som ett odlingsröse och jag i så fall inte får ta bort det pga biotopskydd?
Själv tycker jag det är lite gränsfall då stenarna är stora och inte ligger på varandra utan mer utspritt, men som sagt, vem avgör det?
Ring och hör med din länsstyrelse så kan de svara på frågan.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Det är isåfall ett områdesskydd kallat generellt biotopskydd. Läs definitionerna här:
https://www.miljovast.se/djur-och-natur/generellt-biotopskydd.html
För dig är det isåfall kanske röse, stenmur eller åkerholme. Oftast måste dessa vara i öppet jordbrukslandskap.

Behöver du exakt tolkning av just ditt objekt så kolla med länsstyrelsen. Isåfall krävs dispens, som är lite knepigt och ofta kräver någon typ av (ekologisk) kompensationsåtgärd. https://www.miljovast.se/djur-och-natur/generellt-biotopskydd.html
 
Claes Sörmland
Det finns risk för att en tjänsteman på länsstyrelsen är lätt aktivistisk och tolkar frågan strängare än lagen kräver. Det är ett problem vid all myndighetsutövning, att man håller god marginal till vad som är förbjudet.

Med andra ord, får du ett gynnande svar är du sannolikt med marginal på den säkra sidan, men får du avslag kan det ändå vid en objektiv juridisk tolkning vara tillåtet. Problemet är få att man inte vet förrän frågan är avgjord i domstol.

Så är det ett gränsfall är en annan väg att ta saken i egna händer, läsa på lite likt i länken ovan och sen fatta ett eget beslut om du anser att du kan vidta åtgärden eller inte.
 
  • Gilla
Sofriko och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.