Har hittat en snygg spegel med inbyggd belysning på JULA http://www.jula.se/Butik/default.asp?pf_id=SE-423118 IP21, och vill gärna ha den i badrummet ovanför tvättstället. Tänker inte ha skåp eller hyllor, enbart spegel och är inte riktigt nöjd med nuvarande armatur. Problemet enligt min elkille är att klassningen är för dålig med tanke på fukten som blir i ett badrum, även om duschen är en bit ifrån så sprider sig vattenångan och kan kondensera på olämpliga ställen.

Hur ser ni kunniga på detta? Han avråder starkt från det, men inser att jag kanske kommer att sätta upp den iaf, med eller utan hans hjälp. Eftersom han är behörig och har lång erfarenhet så vill jag lyssna, men jag vill gärna ha den där spegeln också ;)

Kjell G
 
IP21 funkar om spegeln placeras i omåde 3, dvs minst 60cm från kant på badkar eller dush. IPX1 och IPX2 skall klara miljöer där imma kan avsättas men inte resulterar i avsevärd droppbildning. Så enligt installationsreglerna är det OK.
 
Tack för svaret, trodde nog att det var OK också men som sagt, elektrikern kör med hängsle o livrem. Vi hade förresten en livlig diskussion om handdukstorkens vara eller icke-vara. Det slutade med att jag satte dit två med stickpropp men eftersom det bara fanns enkeluttag i badrum så bad jag honom byta (mot dubbeluttag), vilket han gjorde men ruskade lite på huvudet eftersom han insåg att jag tänkte sätta in dessa (mot hans invändning, säkerhet, bla,, våta fötter, bla, försent när man ligger där på golvet)

Men som sagt det var stickpropp, spegeln jag suktar efter är visserligen också den med stickpropp men jag har bara rörutlopp för belysningen. Det ska väl gå att lösa hoppas jag. Hur går jag vidare, ska jag bara "kräva" installation eller be nån annan?

Kjell G
 
Du kan inte begära att han ska utföra en installation som bryter mot lagar och regler.
Men om han inte kan visa att installationen som du vill göra INTE får göras så borde han utföra den, om den som sagt följer reglerna som gäller.

Be han specificera var det står skrivet i elinstallationsreglerna.
 
Kan du inte placera trafon utanför badrummet? Då är väl problemet löst?

/Kent
 
Kjell_G skrev:
Eftersom han är behörig och har lång erfarenhet så vill jag lyssna,
Är han verkligen behörig? Tror inte det!
 
Behörig är han, många år i yrket även om han just nu jobbar som lärare på ett elprogram. Vi har diskuterat igenom det igen och hans argument är starka, dessutom är han mycket välmenande och tänker ett steg längre känns det som.

En liten detalj i sammanhanget är också att när man ser spegeln i Julas katalog så är den uppsatt i ett sovrum, den har ju dessutom stickpropp, men i affären satt den bland badrumsskåp o speglar.

Tills vidare böjer jag mig för hans argument, dessutom verkar det inte som att regeringen backar upp mig på denna punkt :)

Kjell G
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.