HAr i dag rivigt ut den gammla mattan på golv och vägg.
Men min fråga är om jag måste byta gipsen på vägarna innan jag lägger på tätskiktet?
 
Har du läst den klistrade tråden?

I så fall, om gipset är oskatt (pappen hel) och det är tillräckligt tätt reglat bakom den (max c/c 450 mm), så går det bra att behålla den. Och detta förutsatt att man är medveten om problemen med gips i våtrum, väljer ett tätskikt som är tillräckligt tätt och att det inte finns någon diffusionsplast bakom gipsskivorna.
 
Ok nja pappen är lite dålig här och där, och den har jag mer än dom 450c/c.
Så då får jag byta den.
Vad ska man köpa för nya skivor då? Våtrums gips?
 
Det finns olika alternativ. För att du ska kunna välja det som blir bäst behöver du förstå lite av problematiken bakom. Igen, läs den klistrade tråden längst upp om du inte redan gjort det.. :)

Men snabbt då, de två alternativ som ligger närmast till hands blir gips eller fibercementskiva, eller en kombination av de båda med fibercementen på de mest vattenutsatta ställena. Våtrumsgips ser jag inga fördelar med, den har till och med visat sig mögla mer i vissa tester.
 
Nu när jag ska byta gips på vägarna, räcker det verkligen med reglat 600c/c då eller måste jag regla upp.
Eller kanman lägga dubbelt av gips?
 
Som Jon säger, läs den klistrade infotråden. Men nej, det räcker inte med cc60, men funkar med dubbel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.