Hej.

Jag och min syster (två hus) har planer på att installera på taket. Vi har fått olika priser på typ samma produkter. Det är ett spann på mellan 150 000-225 000 kr.
Husets säkring är 16 Ampere.

Offert för hus nr 1 som är mitt har vi fått det som ingår är: Huset har en
* 24st solpaneler helsvarta mono 400 watt med en årlig produktion på 8780 kwh/år, Huset förbrukning är på 11000 kwh/år.
* Växelriktare .Huawei SUN2000-8KTL
* Laddbox Esese 22kw

Pris 176 000 kr inkl montering, besiktning och bidrag.

Offert för hus nr 2. Syrrans hus 20 Amp.
* 29st solpaneler helsvarta mono 400 watt med en årlig produktion på 10 020 kwh/år, Huset förbrukning är på 13000 kwh/år.
* Växelriktare .Huawei SUN2000-8KTL
* Laddbox Esese 22kw
* 6st optimerare

Pris: 191 000 kr inkl montering, besiktning och bidrag.
.
Garantier på båda offerterna är.
Växelriktare - 10 år,
Solcellspaneler, 12 år
Solcellspaneler - 25 år - 84,8% effektgaranti.
Monteringssytem Esdec - 25 år
Installationsgaranti - 10 år
Funktionsgaranti - 5år


Är det något mer som bör vara med? Har hört att det finns växelriktare som gör att man inte behöver byta upp till högre säkring? Vet inte om det stämmer. Tacksam om någon kan hjälpa mig då det är väldigt många företag inom den branschen.

.
 
K
Är det dyrare huset komplicerat att installera på? Högre tak, vinkel eller material?

De flesta växelriktare går att ställa ner. Man kapar toppen mitt på dagen och mister lite produktion. Sedan kan man köpa till en smart-mätare som även räknar in husets produktion. Då kan man producera huvudsäkringen plus egenkonsumption. Plus att man får lite roliga siffror.

Om man ligger mycket över 16A så vinner man på att gå till 20A. Har man som ni har/snart har elbil laddar man oftast fortare med 20A då bilen inte blir lika påverkad av andra förbrukare.

Tänk också på lastbalansering till elbilsladdaren
 
Hus nr2 har 5st fler paneler, dessutom 6st optimerare. En normal merkostnad på ca 30.000kr. Så priserna verkar spontant stämma.
Ser ut som SveaSolars upplägg här. Isåfall är det förskottsbetalning som gäller numera, typ 35% om jag minns rätt från andra trådar.
 
Hej.

Täck för det snabba svaret.
Missade skriva att hus två är det en del vinklar på och är inget rakt tak.
Har tänkt på lastbalanserare.
.Det att justera växelriktaren som du skrev, varför gör man det?.
 
Det man ev. skulle fundera lite på är om i hus nr2 skulle gå upp ett steg i växelriktare från sun2000-8ktl till sun2000-10ktl, även om det är flera takytor och troligen i mer än ett väderstreck.

Det finns två sätt att begränsa och reglera effekt.

Statisk reglering: man stryper växelriktaren till ett fast effektvärde till att passa vad huvudsäkringen klarar.
Då tillåts växelriktaren aldrig att producera mer än inställt värde som då belastar huvudsäkringen. På t.ex 16A huvudsäkring kan du momentant i stort bara belasta huvudsäkringen med 11kw. Har du vid en 11kw topp egenförbrukning på samma sätt som nedan exempel så har du producertat 11kw varav dessa använt 5kw och sålt 6kw

Dynamisk reglering. Här har man en smartmätare som då styr växelriktaren genom att berätta för den hur mycket som används i husets egenförbrukning. Har du ten 16A huvudsäkring och t.ex en momentanförbrukning i huset på 5kw och i samma tidpunkt så klarar din växelriktare av att producera 16kw så fungerar det därmed fint. Du har då Producerat 16kw, själv använt 5kw och sålt 11kw.

I hus nr1 så hade jag troligen valt att säkra upp till 20A för att ev. få möjlighet att installera större anläggning och bättre förutsättningar för elbilsladdning. Abbonemangsavgiften går upp hos elnätsägaren dock. Men ofta gör solcellsfirman uppsäkringen kostnadsfritt när de ändå är där och rotar. Ska du ta ut elektriker som gör det i efterhand så kostar det någon tusenlapp samtidigt som du ev. vill att någon ställer om tidigare begränsning i växelriktare/smartmätare
 
K
M Martin_355 skrev:
Hej.

Täck för det snabba svaret.
Missade skriva att hus två är det en del vinklar på och är inget rakt tak.
Har tänkt på lastbalanserare.
.Det att justera växelriktaren som du skrev, varför gör man det?.
Nätavgiften på 20A varierar mellan nätägarna. Här är Eon dubbelt så dyr som det lokala elnätsbolaget.

Ofta peakar anläggningen på våren när solen står som högst, starkast och det inte är så varmt ute (kalla paneler genererar bäst). Lite beroende på husets/takets läge. Säg att du bara överstiger säkringen mellan kl. 12 o 14 de dagar som är absolut bäst. Men de extra panelerna hjälper till oavsett väder och tid på dagen. Så den produktionen man säger nej till behöver inte täcka kostnaden för den högre nätavgiften.

Det är sådant installatören kan räkna på i sina verktyg. Men de har säkert inte tid att grotta ner sig och räkna på alla alternativ
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.