Har ett Wirsbo tappvattensystem som jag driftsätter del för del och undrar om någon provtryckt det med luft och vet hur man gör?

Vill ogärna slå på vatten till de olika tappställena innan allt är klart i övrigt. Men luft sölar mindre så att säga och vill helst provtrycka med luft först så att man vet att det är tätt innan man fyller upp med vatten. Enklast att lufta är ju att spola i kranen tills att all luft är borta. Men samma sak sedan i toaletter o.s.v.

Har någon provtryckt med luft? Hur gjorde ni och vilka delar behövde ni för ändamålet?
 
Snailman
Finns nån tråd på forumet där provtryckning med luft diskuteras, det är tydligen livsfarligt, det är nämligen väldigt stora mängder luft som komprimeras då, till skillnad mot vatten då det bara behövs en otroligt liten extra mängd för att få upp trycket.
 
man upptäcker inte alltid läckorna med luft..det är absolut bäst att köra på 13bar med vatten/västska så man verkligen upptäcker problemen samt låta trycket vara kvar vid gipsning så man upptäcker när det skruvas i en slang!
Alt är att köra lågt tryck och läcksökare i alla skarvar
För jag utgår att du har alla skarvar väl synliga?

Det där med riskerna vid tryckning med tryckluft är jäkligt överdriven!
 
Hur trycker jag in 13 bar vätska i ett pex-rör? Knappast med vattenslangen i alla fall :)

Är inte 13 bar lite mycket. Man brukar väl räkna på 1,5 x brukstrycket. Antar att kommunens tappvatten kommer med 3-5 bar, eller? Så 5-8bar borde väl vara rimligare. Fast 13 bar är kanske lite riskmarginal.

Kan jag köra in vatten tills det är fullt och sedan ansluta en manometer och slå på tryckluften? Klarar en manometer vatten?

Alla skarvar självklart synliga så ett läckage kommer att upptäckas direkt.
 
13bar på tapp sidan är föreskrivet i alla handlingar/provtryckningprotokoll jag har sett dom senaste åren. Jag följer alltid handlingar när det gäller mina bygge/arbetsplatser hur hemma pulare och alla andra gör bryr jag mig inte om
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.