pacman42 pacman42 skrev:
Och de priserna innehåller inte påslag mm? Där är det en rejäl djungel och det varierar kraftigt, till och med månad till månad...
Borde jämföra samma priser här va? Svensk elräkning, kunduppgifter, elnätsabonnemang, kundnummer, elpris, förnybar energi, öre per kWh. Svensk elräkning, uppställning av avgifter, period, kvantitet, pris, totalt belopp, momsinformation.
 
M maverik skrev:
men det är ingen som har svaret på vilket bolag som har lägst viktat snittpris?
Det viktade snittpriset för själva elen borde skilja ganska lite mellan bolagen. Men ovanpå det viktade snittpriset kommer diverse avgifter som elbolaget har till Svenska kraftnät, Nordpool och eSett. Elpriset inklusive de kostnaderna ("handelskostnader") brukar vara det som redovisas som ”rörligt elpris". Ovanpå detta lägger elbolaget sedan ett allmänt påslag och en elcertifikatsavgift. När man räknar med allt det får du den rörliga kostnaden per kWh för din el. Sedan har du förmodligen en fast månadsavgift också. Och om du inte har eluppvärmning förbrukar du förmodligen tillräckligt få kWh för att det ska kunna vara den fasta månadsavgiften som avgör vilket elbolag som är billigast för dig.

Vissa elbolag lägger in elcertifikatet i rörligt elpris, eller redovisar på en mer detaljerad nivå. Vissa elbolag har inte något allmänt påslag utan drar in de pengarna på den fasta månadsavgiften. Det kan finnas andra småvariationer också. Dessutom har en del elbolag Bra Miljöval eller någon specifik ursprungsmärkning, och vill du ha billigast möjliga el är det säkrare att undvika sådant. (Min teori är också att större elbolag har fler kunder att slå ut fasta kostnader på och därmed borde vara billigare, men det har jag inga siffror att backa upp med.)
 
M maverik skrev:
Borde jämföra samma priser här va?[bild][bild]
Och dessa priser varierar från månad till månad pga rörliga faktorer. Så den som är billig en månad är inte nödvändigtvis det nästa månad. Påslagen efter 157 öre i post-listan, de täcker inte alla påslag/merkostnader (har vi redan lärt oss utifrån andra diskussioner i forumet).
 
M maverik skrev:
Borde jämföra samma priser här va?
Tyvärr inte. Elbolagen har en viss frihet i hur de spaltar upp delarna av elpriset, i fallet med E.On har man så vitt jag kan bedöma bakat in alla påslag utom elcertifikatet i sina 163,73 öre medan Vattenfall redovisar dem separat. Om man bortser från rabatter så blev då det totala priset för en kWh drygt ett öre dyrare hos Vattenfall, men det kan sannolikt variera lite mellan månaderna. Och räknar man in att Vattenfall har lägre årsavgift så kompenserar det ju en del.
 
  • Gilla
Mikael 81
  • Laddar…
A alfista skrev:
Tyvärr inte. Elbolagen har en viss frihet i hur de spaltar upp delarna av elpriset, i fallet med E.On har man så vitt jag kan bedöma bakat in alla påslag utom elcertifikatet i sina 163,73 öre medan Vattenfall redovisar dem separat. Om man bortser från rabatter så blev då det totala priset för en kWh drygt ett öre dyrare hos Vattenfall, men det kan sannolikt variera lite mellan månaderna. Och räknar man in att Vattenfall har lägre årsavgift så kompenserar det ju en del.
Det man förlorar på gungorna tar man igen på karusellen...
 
Dags att uppgradera Värmepumpen till att kunna anpassa sig till timpriserna låter det som :)
Någon som har bra kontakt hos CTC som man kan köpa loss en ny Display genom? ;)
 
M marieed2 skrev:
Försöker lista ut vilka priser du jämför - då jag själv upplevt att Vattenfalls rörliga pris är högre än Eons - tittade nu på område 4 med novembers priser inkl allt - 206,37 hos Vattenfall och 204,66 hos Eon
klippte in min faktura där ovan, vet inte vad som ska med i ”inkl allt” jag har Eon som nätägare så där hamnar ju elöverföring, elskatt mm.
Från vattenfall blir det väl:
157,70 rörligt elpris
1,5 öre påslag
1,4 öre elcert
= 160,6
Från Eon:
24,25 öre Elöverföring
45 öre energiskatt
= 69,25 öre
Totalt 229,85 öre/kWh

får du det till 204 resp 206 ere ju rejält mycket billigare. Eller räknar du 160,6 + moms?
200,75 isf.
 
M maverik skrev:
klippte in min faktura där ovan, vet inte vad som ska med i ”inkl allt” jag har Eon som nätägare så där hamnar ju elöverföring, elskatt mm.
Från vattenfall blir det väl:
157,70 rörligt elpris
1,5 öre påslag
1,4 öre elcert
= 160,6
Från Eon:
24,25 öre Elöverföring
45 öre energiskatt
= 69,25 öre
Totalt 229,85 öre/kWh

får du det till 204 resp 206 ere ju rejält mycket billigare. Eller räknar du 160,6 + moms?
200,75 isf.
Såg försent jämförelsen mellan era fakturor så tog bort mitt inlägg då det inte var relevant längre - men det jag räknade var på Vattenfalls hemsidas rörliga pris + moms och Eons hemsidas rörliga pris som var inkl moms - på båda tillkom årsavgift. Det som gör ditt pris bättre är ju dina rabatter som kollegan (?) inte hade.. Nätavgifterna räknade jag inte in överhuvudtaget :)
 
M marieed2 skrev:
Såg försent jämförelsen mellan era fakturor så tog bort mitt inlägg då det inte var relevant längre - men det jag räknade var på Vattenfalls hemsidas rörliga pris + moms och Eons hemsidas rörliga pris som var inkl moms - på båda tillkom årsavgift. Det som gör ditt pris bättre är ju dina rabatter som kollegan (?) inte hade.. Nätavgifterna räknade jag inte in överhuvudtaget :)
skit samma :) ören spelar ju ingen roll i sammanhanget, men börjar bli lite dyrt nu, inte mycket att göra åt, blir ju dyrt med timpris oxå, ev att man kan spara nån hundralapp i månaden på bekostnad av att ägna att vaken tid av att tänka på den skiten och bråka i familjen om när man ska duscha, tvätta, köra diskmaskin osv… vet i fan om de e värt de :)
 
  • Gilla
marieed2
  • Laddar…
M maverik skrev:
får du det till 204 resp 206 ere ju rejält mycket billigare. Eller räknar du 160,6 + moms?
200,75 isf.
Nu har vi ju gått igenom och redovisat det här ett flertal gånger i tråden, men jämför gärna själv dessa bolag på elskling.se så kan du se själv varifrån siffrorna kommer, vilka påslag de har och hur man kommer upp i drygt 2 kr/kWh. Kan vara bra att ha lite koll på hur det funkar.
Nätavgifter är ju de samma oavsett så de kan vi i detta fall bortse ifrån.
Du har rabatter och det påverkar din totalkostnad, men i en jämförelse mellan bolag är de bara intressanta om du inte kan få motsvarande från konkurrerande bolag.
 
harry73
Folk verkar tro att det bara är dygnsvariationen som styr det viktade medelpriset, men så är det såklart inte. Tar vi t ex november, där var priset i början lågt pga mycket vind och lite varmare än vanligt. Säg att man då använder 200kwh på några billiga dagar för 0,5kr/kWh, och i slutet av månaden blir det kallare och elpriset blir högre (2 kr/kWh). Förbrukningen då för samma antal dagar blir 400kWh.
det oviktade medelpriset är då 1,25 kr/kWh, men elräkningen blir 900 kr för 600 kWh, dvs 1,5 kr/kWh.
Om man nu eldat mycket under den dyra kalla perioden, så att man bara förbrukar 200 kWh den dyra perioden, blir din egen viktade medelpriset 1,25.

Nu på fredag stänger oskarshamn 3 och lär elpriset skjuta i höjden. Kan man just dessa dagar med hög elpris sänka sin förbrukning väldigt mycket (t ex resa bort, elda, eller bara frysa) kommer man sänka sitt eget viktade medelpris väldigt mycket.
Det är den stora fördelen med timpris.
 
Just nu importerar Sverige el från grannarna i syd och väst motsvarande 1,5 Ringhals 4 och då har inte Oskarshamn 3 stängt än. Trots det är inte spotpriset skyhögt, bara högt.
 
harry73
På lördag kommer Ringhals 3 köras på halv effekt.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1015225
Det blir extra viktigt att hålla koll på elpriset då och vara förbered på bortkoppling.
Se till att man har mat hemma som kan tillagas utan el, sätt VV-beredare på högre temperatur under natten. Inte duscha och ha kamin igång så mycket som möjligt. Kanske borde man själv stänga av elvärmen ifall priset skjuter i höjden. Har man ingen kamin, ger värmeljus rätt så mycket värme.

Och skulle det nu inte bli någon bortkoppling, är det ju bra att se det som en övning i beredskap inför vintern.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Vedeldning är vad som gäller på lördag alltså. Tur jag köpte några säckar när det var extrapris på lokala stormarknaden...
 
  • Gilla
maverik och 1 till
  • Laddar…
Nja, R3 är uppe igen till lördagen. Det är planerat, genomgång av ena generatorn och därav halv effekt på fredag.

I norr står en hel del av vindkraften still på grund av isbildning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.