Hej,
ska kakla om badrummet om någon månad, har hört att man bör torka ut badrummet innan man sätter upp fuktspärren.
Funderade på att sätta in ett par element på ca 30 grader i ca 2 - 3 dagar (3 m2 badrum ).
Tror ni att det räcker ?
 
Har jag aldrig hört talas om... Är det torrt så är det väl torrt. Är det vått, så. Ja vänta tills det är torrt... :-/
 
Gör en fuktmätning istället och se om det behöver torkas.

Vad har du för material i väggar och golv?
 
ledighetskommiten skrev:
Gör en fuktmätning istället och se om det behöver torkas.

Vad har du för material i väggar och golv?
Betong i både vägg och golv
 
Att höja temperaturen i badrummet ett par dagar gör marginell skillnad om du har betong runt om. Är det ytfukt kanske du kan få en upptorkning, men annars är det nog inte särskilt effektivt. (Dock knappast någon nackdel.) Torkat mer än på ytan blir det absolut inte.

Gör en fuktmätning (man kan hyra en apparat som mäter fuktkvot för att få en fingervisning) och är det blött får du räkna med avfuktare i ett par månader. I annat fall - kör.
 
Är det nygjutet?

Vi fick rådet att vänta 2månader när jag gjöt nytt golv,
tiden bestäms bla av vilken betong du använt.
K60 i vårt fall.
 
2 månader torktid för ett nygjutet badrum låter väldigt lite om det inte var en väldigt tunn gjutning eller att den har goda möjligheter att torka ut utåt.
 
Beror lite på vilken kvalitet, K20 kan ta upp till ett år fick jag höra. Därav valet på K60.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.