Hej!

Är en riktig nybörjare med mitt första hus.
Hur isolerar jag denna gamla fönster?

Tror det är 2 glas, blir väldigt kallt just nu och de är mycket kondens. Tanken är att vi ska byta ut fönsterna, men inte just nu. Hur fixar jag det tillfällig?
Har läst lite om drevremsa men vill inte göra fel.
All hjälp uppskattas!
 
  • Närbild på ett fönsterhörn med persienner, slitet trä och vitmålad vägg. Dirt visible in the corner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kolla först att listerna runt fönstret är hela. Annars byt.
 

Bästa svaret

Det ska vara så tätt det går mellan den innersta fönsterbågen och karmen.
Mellan yttre fönsterbågen och karmen ska det inte tätas.

Mellan bågarna ska det också tätas, men inte så att det blir helt utan luftväxling. Om du inte ska få kondens mellan rutorna så måste det finnas utrymme för fukten att komma ut. Det ska inte heller vara mer tätt än mellan innerrutan och karmen, så börja med att göra den tätningen först.
 
  • Gilla
Morkl
  • Laddar…
R Räknenisse skrev:
Det ska vara så tätt det går mellan den innersta fönsterbågen och karmen.
Mellan yttre fönsterbågen och karmen ska det inte tätas.

Mellan bågarna ska det också tätas, men inte så att det blir helt utan luftväxling. Om du inte ska få kondens mellan rutorna så måste det finnas utrymme för fukten att komma ut. Det ska inte heller vara mer tätt än mellan innerrutan och karmen, så börja med att göra den tätningen först.
Tack för en detaljerad svar! Hur tätar jag mellan bågarna om jag får fråga? Ska man använda list där också?
 
Lulller Lulller skrev:
Tack för en detaljerad svar! Hur tätar jag mellan bågarna om jag får fråga? Ska man använda list där också?
Det brukar sitta en list där också.

Idag är nog det vanligaste att ha en "tät" list och lämna en eller flera glipor i listen för luftväxlingen (gärna i nederkant). Poängen med att ha tätningen mot karmen klar är att du kan testa dig fram. Blir det kondens mellan rutorna behöver du mer öppet för luften. =mecka bort lite mer av listen.
Det går också att ha någon form av list som inte är helt tät, t.ex. lin.

En mindre mängd kondens vid vissa väderleksförhållanden kan man strunta i om man själv inte störs av det för att prioritera värmen inne. Men det ska inte vara ofta eller stora mängder, då är det för instängd miljö i fönstret.
 
  • Gilla
Lulller
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.