Försåtsminering? Snubbeltråd? Handgranater?......Kanske inte är tillåtet vi närmare eftertanke!

Staket behöver inte bli så dyrt, beror ju på hur lång sträcka vi pratar om men ett simpelt staket med två liggande 2x4 kostar inte mycket.
 
Skulle nog gissa att du åker på att fixa stängsel/staket, även om du väjer för det.
Mera subtila antydningar- som föreslagits ovan- fungerar säkert på en del av dina grannar, men som sagt bara en del av dem.
Eftersom ofoget pågått länge, kan du lugnt utgå ifrån att en del kommer att fortsatt betrakta det som en hävdvunnen rätt att fritt använda din tomt efter eget behag. Mot sådant funkar bara tydliga besked.
Enklast, klarast och tydligast blir beskedet om du sätter upp ett hinder för passage. Då behöver du inte argumentera, hindret i sig ger tydligt besked.

KOB.
 
Tyckte inte den förra ägaren att det gjorde något att det sprang folk på tomten? Eller har stället stått tomt länge?
 
Fram till för fyra år sedan så var det ett laboratorium här i huset, och ingen bodde här, utan det var en arbetsplats under kontorstid. Förre ägaren brydde sig inte om tomten över huvud taget, han hade väl jämt göra med att renovera invändigt. På vissa ställen på tomten är gångstigen tydligt markerad i marken, så av hövd ahar folk gått här ganska länge. Ni har dock övertygat mig om att det måste till ett staket.

Jag ser framför mig hur jag får försöka trycka in i schemat att sätta upp ett staket också. Tomten är ju "bara" 50x100m stor, så det är väl inte mer än några hundratal arbetstimmar, ett stort lass med virke, ett par spannar färg och några ton cement att gjuta plintar av... :(

Vi får se hur jag gör, det finns risk att det hamnar så långt ned i prioritetsordning att det blir nästa år. Vi väntar vårt första barn "vilken dag som helst", det finns en massa annat att göra i huset och så skall man ju försörja sig också...
 
Skippa gjutningen av plintar, föga värt besparingen att göra det själv när det finns färdiggjutna!
 
Tråkigt läge Swetrot men grattis till tillökningen. Se till att du kan lägga om litet i planerna nu så att du får tid över till familjen framöver. Den första tiden kommer aldrig tillbaka liksom.
 
Mikael_L
Jag skulle köpt sådana där tryckimpregmerade runda stolpar som är spetsiga i ena änden och helt enkelt klubbat ner dom i marken. På det skruvat nå lämplig dimension, 28x95 kanske.

Lite av ett provisorium, ja. Men med tanke på tidsbrist plus att du/ni kanske väljer att inte ha något staket alls efter några år, när detta har ruttnat ner och folk har lärt sig gå någon annan väg.
 
Eller slå ner pinnar på lämpliga avstånd och spänn upp orange eller röd tråd. Det kanske inte behöver vara runt hela tomten?

Säg att ni funderar på om ni ska sätta häck eller staket men att ni vill bo in er ett tag ...

Kan vara bra att bo där en vinter också innan ni gör något, kolla hur snön blåser in på tomten.
 
Mikael_L
morsan skrev:
Säg att ni funderar på om ni ska sätta häck eller staket men att ni vill bo in er ett tag ...
God ide, men det är inte så säkert att Swetrot får chansen att förklara sina avsikter.

Skyltar och linor/band ökar risken för att anses som gringubbe ... tror jag.
Det som ser ut som permanenta och genomtänkta saker verkar mer naturligt.

Men att ta tag i det så snabbt som möjligt tror jag är bra...
 
Hemmakatten
De runda spetsiga stolparna Mikael_L skriver om är stängselstolpar. De är enkla o bra att använda. Det enda som behövs är en slägga för att slå ner dem. Om det är hård mark kan du använda ett spett för att göra hål med först. Kostar ca 20 kronor styck. Sedan använder du stängsel på rulle, finns 100-metersrullar för ca 7-800 kronor. Är du extra ambitiös finns det en stängselspännare som är riktigt bra att ha.

Finns även plaststängselstolpar med en ring nedtill som man bara trampar ned i marken. Dessa står inte alls lika bra som vanliga stängselstolpar men som ett tillfälligt stängsel tills nästa år lär det duga.

Du kanske inte behöver stängsla in hela tomten, utan bara där det är gångtrafik?
 
Sen finns möjligheten/risken att alla grannar INTE är normalintelligenta och som inte fattar att ett staket/tomtavgränsning gäller just dom. Så en kombo av åtgärder för bästa effekt kanske behövs för att få de flesta intelligensnivåer att fatta vinken!
 
MEN, för att återgå till den ursprungliga frågan; Ja, du kommer att bli stämplad som en gringubbe när de inser att din avgränssning är till för att hindra dem från att gå "där de alltid gått". Är du från Stockholm räcker det nog inte heller med gringubbe...
 
Skyltar med "förbjudet" "Ej tillåtet" osv med en negativ klag är aldrig bra. Hatar sådana "polisskyltar" som bara genom sin blotta närvaro får en att vilja bryta mot skyltens budskap.

En vänligt skriven skylt är alltid effektivare tror jag. Likaså när man vid tillfälle vänligt talar med de som på något sätt stör. Arga sura gubbar retar man gärna upp....

Vi hade problem med mopeder som for fram som galningar utanför vårt hus där våra barn lekte i omedelbar närhet.

Stoppade ett par killar på varsin vråltrimmad moped och förklarade att jag mycket väl förstod att det är skitkul att köra fort och trimmat men att jag vore glad om de kunde ta det lite lugnt i området och gasa när det inte finns någon risk för olyckor. Givetvis respekterades det och när jag frågade om jag fick prova den häftiga moppen och kom tillbaka och talade om att den var skitfrän osv så blev jag istället killarnas idol istället för gringubben i området.
 
Jag tycker att du ska satsa på ett fint staket! Det är bara 1-1,5 år kvar till du har en vilding som vill trava runt och det är utmärkt att ha en avgränsad tomt som man har barnsäkrat. Även om miljön är q-märkt borde du få sätta upp någon form av avgränsning vid tomten, tex den här typen.
staket_ned.gif
Om sen folk fortsätter att hoppa över staketet så finns det anledning att fundera på en skylt typ "Här bor familjen XX, vill du hälsa på hemma hos oss så använd gärna huvudingången!" eller nåt sånt.
 
Ligg och sola naken........med benen brett isär, när någon närmar sig så ge dom ett brett leende och ta en klunk ur en pilsner :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.