R
Köpt nytt hus där det finns en pool i tralldäcket på baksidan.
Inflyttning strax innan sommaren 2023.

Det är en rund pool som är 1.5m djup och på 35kbm. Den livar med trädäcket.

Den nuvarande ägaren har inte monterat poolskyddet då de haft den helt öppen på sommaren och använt vinterplåtar de kallare delarna av året.

Då 2/4 av barn är i åldrarna 5 och 2 år när vi flyttar in så är det prio att montera poolskyddet.
Det är av typen som spänns över poolen i trädäcket.

Min spontana fundering är denna lösning med poolskyddet kommer vara väldigt omständig.

Det ska vara smidigt för både oss vuxna samt för tonårsbarnen att stänga till snabbt när man behöver.
För att man ska vara trygg med att småbarnen ska kunna röra sig på baksidan utan 100% uppsikt hela tiden.

Så jag har börjat fundera på pooltak, lameller, staket etc.

Problemet jag ser det som är att poolen är rund vilket begränsar alternativen.

skjutbart tak/kupol, säkert och går att stänga snabbt.
Negativt: dyrt och går oftast bara öppna upp 1/3 del av taket.

lameller, där vill man ha nån form av automatiskt variant.
Negativt, finns det ens till runda pooler? Lär ju bli en svindyr special lösning isåfall.

staket runt om, känns inte som att detta är ett alternativ. Inte tillräckligt skydd mot en 5 åring som älskar att klättra.

Nån som har har en fundering/nått alternativ/lösning som jag inte tänkt på som skulle kunna vara lämpligt?

Tomten ligger helt skyddad runt om så risken att nån annan kommer in och går i är väldigt liten men finns absolut i beaktande.
Först och främst är det för att skydda de egna små samt deras kompisar/besökande från att trilla i.
 
F
R RalleB skrev:
Köpt nytt hus där det finns en pool i tralldäcket på baksidan.
Inflyttning strax innan sommaren 2023.

Det är en rund pool som är 1.5m djup och på 35kbm. Den livar med trädäcket.

Den nuvarande ägaren har inte monterat poolskyddet då de haft den helt öppen på sommaren och använt vinterplåtar de kallare delarna av året.

Då 2/4 av barn är i åldrarna 5 och 2 år när vi flyttar in så är det prio att montera poolskyddet.
Det är av typen som spänns över poolen i trädäcket.

Min spontana fundering är denna lösning med poolskyddet kommer vara väldigt omständig.

Det ska vara smidigt för både oss vuxna samt för tonårsbarnen att stänga till snabbt när man behöver.
För att man ska vara trygg med att småbarnen ska kunna röra sig på baksidan utan 100% uppsikt hela tiden.

Så jag har börjat fundera på pooltak, lameller, staket etc.

Problemet jag ser det som är att poolen är rund vilket begränsar alternativen.

skjutbart tak/kupol, säkert och går att stänga snabbt.
Negativt: dyrt och går oftast bara öppna upp 1/3 del av taket.

lameller, där vill man ha nån form av automatiskt variant.
Negativt, finns det ens till runda pooler? Lär ju bli en svindyr special lösning isåfall.

staket runt om, känns inte som att detta är ett alternativ. Inte tillräckligt skydd mot en 5 åring som älskar att klättra.

Nån som har har en fundering/nått alternativ/lösning som jag inte tänkt på som skulle kunna vara lämpligt?

Tomten ligger helt skyddad runt om så risken att nån annan kommer in och går i är väldigt liten men finns absolut i beaktande.
Först och främst är det för att skydda de egna små samt deras kompisar/besökande från att trilla i.

Har sånt där skydd man spänner med stroppar. Det klarar ca 100kg men man blir blöt om fötterna. Men det isolerar noll och är väldigt jobbigt att sätta på och av. Ett fast tak är ju smidigt men tar plats och är dyrt.
 
Hur ser altanen ut runt poolen?
Går den bygga ut lite så att ni kan kanske köpa lameller för vanlig pool ?
Tänkte mig att om altanen är byggd runt poolen och är även den "rund" så kanske det går att bygga så att det blir fyrkantigt och lameller går använda?
Även om lameller är 1/2 pris mot pooltak så är de ändå svinaktigt dyra typ 70-80tusen

Bygga till altanen så att den klarar en sånn här bra
https://www.pooltime.se/product/rolltop-pooltackning-for-3-5x7-pool-inkl-handenhet/

Aningen billigare och verkar snabbare & smidigare än ett poolskydd med stroppar

Jag kör själv med poolskydd med stroppar även om det är lite jobbigt.
Kolla här på https://presennings-service.se/produkt/ps-pooltopp/
de har bra priser och med lite ombyggnad av altanen kanske ni kan få det att fungera ??
 
R
Ursäkta för sent svar, nu är vi inflyttade och det börjar närma sig fixandet ute med pool etc.

Så här ser poolen ut iallafall Ett vitt enfamiljshus med träaltan och rund pool i en solig trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi har bestämt oss för att köra med poolskyddet som spänns över iår iallafall.
Fick med ”dolda” stroppfästen som ska monteras i helgen är tanken.

Tack för din input, vi får se hur jobbigt det blir att montera upp och ned i sommar så får vi se till nästa sommar vilken lösning det ev. kan bli
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.