K
M MrDizzy skrev:
Men det är en chanstagning.
Jag fick har fått 161.9 öre / kWh i snitt för den el jag sålt iår.
Om man nu kollar på senaste dagarnas snitt pris så har de legat på 358.9 öre / kWh .
Det är ca 2.2 gånger så högt att betala nu mot det jag fått.
Grovt förenklat: om jag sålde 10000kWh i somras så kan jag bara köpa 4500kWh just nu.
Visst man minskar den totala summan pengar som ska ut ... men 1) det är inte en 1kWh såld = jag kan köpa in 1kWh i vinter. 2) det kostar ju att sätta upp solpaneler med. 3) Frågan är vad som ger sabbare återbetalning nytt värmesystem eller solpaneler. (min personliga uppfattning är nytt värmesystem)

Har man redan ett bra värmesystem, ja då kan solpaneler vara ett bra komplement till att minska effekten av elpriserna ytterligare.

Eller så gör man som mig och ser solpanelerna som ett noll-summespel till dess de är betalda. Och först då de är det får man en sänkning av elkostnaderna.
Fick du med 60 öringen där?
 
K
M MrDizzy skrev:
Eller så gör man som mig och ser solpanelerna som ett noll-summespel till dess de är betalda. Och först då de är det får man en sänkning av elkostnaderna.
Bra att du räknade så att jag fick se på ett ungefär hur det kan se ut.

Själv tänker jag inte på återbetalnings tiden för solpanelerna.
Ungefär som när jag gick över från olja till bergvärme, jag jublade högt från månad ett när jag såg skillnaden på vad fakturorna låg på.

Tror uträkningen var nåt mellan 7-10 år innan bergvärmen skulle vara betald, jag betalade kontant så jag brydde mig inte om de där åren.
Den där nollsummespelet tänker man nog bara på första året.
 
A Avarell_Dalton skrev:
Pengarna räcker finfint, jag betalar 55 öre/kWh i 1 1/2 år till, du då?
Grattis, hoppas det är skicklighet och inte bara tur.

Om man inte har krav att ränta sitt kapital blir ju investeringar i solel så mycket lättare... Vad kostar de kWh du producerar själv med din kontant betalda anläggning?
 
Danin Danin skrev:
Jag läste att i Storbritannien gjorde något elbolat över 2000 miljarder i vinster. Aldrig någonsin skådat ett sånt misskött energisystem som vi har här i Europa. Där miljöpartister lever i någon drömvärld där man kan skapa el av goda tankar.

Vi hade världens bästa energisystem och nu sitter man och fryser för man inte har råd att värma huset. Så sjukt bissart att Sverige skulle bli ett u-land kring energi.
Vad är det du vill egentligen?
Du uppvisar en fullständig inkompetens gällande energiförbrukning i ditt eget hus, när folk försöker förklara hur det ligger till börjar du skylla på miljömuppar och sprida lögner?

Ta lite eget ansvar, lär dig hur du förbättrar din situation och sluta sprida dynga!

Man kan vända på steken och säga att det är på grund av inkompetenta husägare som vägrat uppgradera sin uppvärmning till något med 2-4 gånger högre verkningsgrad vi idag sitter i en elkris.

/En miljömupp med BVP samt elprisstyrning.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Quartto och 9 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Grattis, hoppas det är skicklighet och inte bara tur.

Om man inte har krav att ränta sitt kapital blir ju investeringar i solel så mycket lättare... Vad kostar de kWh du producerar själv med din kontant betalda anläggning?
Är du genuint intresserad eller har du din ståndpunkt klar? Om du är ekonomisk rådgivare skulle jag vilja att du såg över min privatekonomi, skicka ett pm

Jag gissar att du läste i en post här hur jag investerat utöver solcellsanläggningen och förstås gläds du med mig för dem. Fasaden bytte jag av estetiska skäl, inte en krona avkastning på den, några 100 000 som jag kunde ha köpt bitcoin för:seenoevil:

Du har skog förstår jag, mycket skog. Hur mycket kostar ränta och amorteringar på den i månaden? Hur mycket kostar en tall? Jag kanske ska börja med det, sälja av solcellerna och allt annat, bli en ny Karl Hedin

Bara tur, jag snubblade över en trisslott och sen har det bara tickat på. Inne i ett stim kan man säga
 
ARJU ARJU skrev:
Vad är det du vill egentligen?
Du uppvisar en fullständig inkompetens gällande energiförbrukning i ditt eget hus, när folk försöker förklara hur det ligger till börjar du skylla på miljömuppar och sprida lögner?

Ta lite eget ansvar, lär dig hur du förbättrar din situation och sluta sprida dynga!

Man kan vända på steken och säga att det är på grund av inkompetenta husägare som vägrat uppgradera sin uppvärmning till något med 2-4 gånger högre verkningsgrad vi idag sitter i en elkris.

/En miljömupp med BVP samt elprisstyrning.
Ljug inte. Det är 100% beroende på Miljöpartiets agenda som 6 kärnkraftverk utan anledning lagts ned och vi sitter i en djup elkris som kommer att vara länge. Idiotiska satsningar på utländska serverhallar och vätgasstål som ingen kommer att köpa gör saken värre.
De Mp-styrda propagandamedierna försöker skylla på Frankrike!, Brist på gas! och krig i Ukraina men se saken som den är.
För Mp:s utlandsstyrda extremister är det alltid någon annans fel.

För TS vill jag tillråda en luftvärmepump till och inget billigt skräp från Bauhaus utan en riktig kvalitetspump av japanskt märke.
Jag kan värma hela kåken med en luftvärmepump utan problem men nu är den avstängd då det blir billigare att elda pellets.
Och lägg inte pengar på nya elpaneler, golvvärme och solpaneler. Solpaneler ger el på sommaren.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
G Granström2 skrev:
Ljug inte. Det är 100% beroende på Miljöpartiets agenda som 6 kärnkraftverk utan anledning lagts ned och vi sitter i en djup elkris som kommer att vara länge. Idiotiska satsningar på utländska serverhallar och vätgasstål som ingen kommer att köpa gör saken värre.
De Mp-styrda propagandamedierna försöker skylla på Frankrike!, Brist på gas! och krig i Ukraina men se saken som den är.
För Mp:s utlandsstyrda extremister är det alltid någon annans fel.

För TS vill jag tillråda en luftvärmepump till och inget billigt skräp från Bauhaus utan en riktig kvalitetspump av japanskt märke.
Jag kan värma hela kåken med en luftvärmepump utan problem men nu är den avstängd då det blir billigare att elda pellets.
Och lägg inte pengar på nya elpaneler, golvvärme och solpaneler. Solpaneler ger el på sommaren.
Gick du på den om -10 kronor vid pump och högkostnadsskydd också eller?

Om du tar dig tid att studera din omvärld i åtminstone dom 30 sekunder det tar att läsa de första posterna borde du inse att TS inte har någon värmepump för han ska kanske flytta om 5 år.

Men jag förstår att det är svårt att hinna med att läsa när man har så bråttom med att skylla alla sina problem på någon annan och peka finger på vad andra borde ha gjort 20 år sedan, mycket konstruktivt!

Jag är lite nyfiken på vad jag ljuger om, men jag är å andra sidan inte speciellt intresserad av vad någon som sprider den här typen av dynga har att tycka om någonting alls.
 
  • Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
Danin Danin skrev:
Har beställt till nästa sommar, men jag vill slippa elda varje eviga dag. Samt det hjälper dåligt med uppvärmning på övervåning. Önskar man kunde cirkulera luften från kaminen i alla rum.

Skulle någon kunna erbjuda mig ett rimligt värmesystem för säg 300k som jag vet inte ruinerat mig hade jag köpt direkt. Men nu är det för sent och då försökte jag ändå från mars-april detta året att få kontakt med företag som var tämligen ointressanta.

Nu lutar det åt att härda ut fyra år, bygga nytt hus med solpanel och det bästa väremesystem som går att få tag i just då. Berg, luft, sjö eller eget kärnkraftverk.
Det är bara att ta tag i det.
Jag satt själv i din sits nu i höst. Ett stenhus från
1700 utan annan isolering än i tak i se3 med rörligt elpris, en kakelugn och direktverkande el. Man såg vart det barkade.
I sept skakade jag fram 12m3 ved, beställde en ny smalspis till köket, lyckades tjata mig till en ny lvvp och beställde kopparrör och 10 raddar. Jag bestämde mig för att jag skall göra allt för att inte betala 100 tusen till elbolagen denna vinter. Smalspisen var igång för kanske en månad sedan. Lvvp kom igång för några dagar sen. Vi håller fortfarande igång värmen i huset med eldning med morgon och kväll i kakelugnen och smalspisen. Lvvp tar varmvattnet än så länge, radiatorerna har utlovats leverans vecka 2.
Allt som allt kommer jag landa på under 300, lvvp 120', raddar ca 50', rör-ventiler-material ca 50', smalspis 30', övrigt kanske 10'. Men då har jag installerat allt själv och det återstår ett par veckors kvällsjobb för att dra och löda kopparrör i huset under jan/feb.
Kan tillägga att allt är kvalitet, CTC lvvp, Josef Davidsson spis, 22mm kopparrör hela vägen, Lenhovda sektionsradddar, slottsventiler etc.
Du kan komma undan bra mkt billigare om du väljer enklare och fulare grejer (subjektivt).
 
Redigerat:
  • Gilla
Mulvaden och 4 till
  • Laddar…
G Granström2 skrev:
Det är 100% beroende på Miljöpartiets agenda som 6 kärnkraftverk utan anledning lagts ned och vi sitter i en djup elkris som kommer att vara länge
Nedläggningen av de bägge reaktorerna i Barsebäck ska inte skyllas på Miljöpartiet, det är sossarna centern och vänstern som främst ska hållas ansvariga för bristen på planerbar baskraft i Skåne.
 
F fribygg skrev:
Nedläggningen av de bägge reaktorerna i Barsebäck ska inte skyllas på Miljöpartiet, det är sossarna centern och vänstern som främst ska hållas ansvariga för bristen på planerbar baskraft i Skåne.
Har för mig att Barsebäck var ett krav från Danskarna ... (som iofs S+C+V var mer än välvilligt tyckte att det var en bra ide). eller??
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Har för mig att Barsebäck var ett krav från Danskarna ... (som iofs S+C+V var mer än välvilligt tyckte att det var en bra ide). eller??
Det var ett krav från högljudda danska så kallade miljöaktivister.
 
F fribygg skrev:
Nedläggningen av de bägge reaktorerna i Barsebäck ska inte skyllas på Miljöpartiet, det är sossarna centern och vänstern som främst ska hållas ansvariga för bristen på planerbar baskraft i Skåne.
Utan Miljöpartiets aktivister och krav hade det aldrig blivit någon nedläggning. Socialdemokraterna var beroende av extremistiska småpartier då man var en minoritetsregering.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
ARJU ARJU skrev:
Vad är det du vill egentligen?
Du uppvisar en fullständig inkompetens gällande energiförbrukning i ditt eget hus, när folk försöker förklara hur det ligger till börjar du skylla på miljömuppar och sprida lögner?

Ta lite eget ansvar, lär dig hur du förbättrar din situation och sluta sprida dynga!

Man kan vända på steken och säga att det är på grund av inkompetenta husägare som vägrat uppgradera sin uppvärmning till något med 2-4 gånger högre verkningsgrad vi idag sitter i en elkris.
Du saknar totalt hyfs och beskyller TS för inkompetens. Det är TS fel att han fått orimliga uppvärmningskostnader och inte Miljöpartiets.
Miljöpartiet gick till och med så långt att man böt ut styrelsen i Vattenfall till egna nickedockor för att sprida lögnen att kärnkraft var "olönsam" så man utifrån en regeringsposition kunde lägga ned ringhalsverken.
Detta var ett ministerstyre som strider mot den svenska grundlagen.
Till helgen räknar man med minst 6 kronor per kilowattimme.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
ARJU ARJU skrev:
… det är på grund av inkompetenta husägare som vägrat uppgradera sin uppvärmning till något med 2-4 gånger högre verkningsgrad vi idag sitter i en elkris.
Det här skulle jag säga är flagrant osanning. Om du undrade vad du ”ljuger om”.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Danin Danin skrev:
Hej det stämmer det är el. Så elektronisk styrning kan eventuellt spara några kronor per dygn ?
Går det räkna ut kostnad på något sätt? Ungefär vad det kostar att värma ett 20m2 rum.

Sen en fråga till, om man har golvärme elektrisk, hur mycket skiljer det på vattenburen golvvärme?

Ibland undrar jag om vi skulle lägga nytt trägolv över vårt nya golv bara för att kunna installera golvvärme.

Går de räkna ut ungefär vad 80m2 hade kostat att värma.
Ett välisolerst hus klarar sig med ca 50-75w/m2 och år.
Sämre isolerat hus kan förbruka 150w/m2 och år, eller mer.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.