Tjena,

Jag har ett vanligt rörligt elavtal med snittpris på månaden, har såklart funderat på timpris men då vi inte har elbil eller andra större förbrukare att flytta förbrukning med har det känts rimligt att ha ett vanligt rörligt då jag i min enfald har gått och trott att det snittpriset som man debiteras är det faktiska snittpriset hos NordPool på en månad, men nu inser jag att jag kanske tänkt fel, då vill jag bara dubbelkolla med alla el-Ninjor här inne om min nya teori stämmer. Det är alltså upp till varje elbolag att lite godtyckligt sätta sitt snittpris på månaden, med motivationen att det är deras kunders förbrukningsprofil som styr detta, sen efter det lägga till alla påslag, skatter osv.
Svensk elräkningsspecifikation som visar förbrukning i kWh, kostnader, och prisinformation med stapeldiagram och cirkeldiagram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Då kommer ju följdfrågan, vilket elbolag är det som har flest timpris-kunder men som samtidigt erbjuder "vanligt" rörligt pris, dessa bolag borde ju vara de som har absolut lägst snittpris på månaden då utifrån att deras kunder tänker igenom när dom lägger sin förbrukning i större skala än vad i detta fallet vattenfalls kunder gör då.
Kan ju addera då att snittpriset på Nordpool verkar ha varit 134,84 för November, jag har blivit debiterad 157,70 hos Vattenfall för samma månad. dryga 20 öre gör ju såklart lite, men den stora osäkerheten här och rädslan är ju att med detta system så verkar ju Vattenfall kunna sätta i princip vilket pris som vill och motivera det med att det är deras kunder som har sett till detta, omöjligt att kontrollera.
 
Kort sagt, kunder med timdebitering påverkar inte kunderna som har månadsrörligt, eller ska inte.

Nordpools månadssnitt är medelvärdet av elpriset alla timmarna i månaden och inkluderar inte hur mycket el som förbrukades varje timme. För det mesta förbrukar folk mer el vid tider då priset är högre vilket gör att medelinköpspriset blir högre än Nordpools medelpris. Med fast pris eller timpris vet man vad det kommer att kosta medan rörligt är rena lotteriet.
 
  • Gilla
SonnyListon och 5 till
  • Laddar…
Detta var som sagt lite nytt för mig, förstår ju att elbolagen vill ha det så men jag har ju tänkt att eftersom jag förbrukar mer vid de tidpunkter priset på dagens också är högre så har det gynnat mig att ha rörligt månadspris så de billiga timmarna trycker ner snittpriset för mig, så var det ju inte alls då :) Då kan man ju likagärna ha timdebitering för det är ju i praktiken det priset man får på rörligt månadspris också då, förutsatt att man ligger som average elkund hos det elbolaget vilket man nog gör med största sannolikhet.
Såg att det skiljde runt 6 öre mellan EON & Vattenfall på deras resp snittpris för Nov, så borde kunna finnas stora deltan mellan bolag då.
Det finns ingen flink liten siffer-ninja som har sammanställt de olika elbolagens egna sk "snittpris" för att se lite vilka som ligger bättre till än andra?
 
Om du har eller tror du har mer än vad genomsnittet har högre förbrukning dyra timmar är det väl fortfarande bättre med månadssnitt?

Ditt månadssnitt kan ju fortfarnde bli högre än det alla andra har.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
F fiskarn87 skrev:
Om du har eller tror du har mer än vad genomsnittet har högre förbrukning dyra timmar är det väl fortfarande bättre med månadssnitt?
Jag tror jag sa att jag förbrukar som snittet ungefär, och eftersom elbolagets viktade snittpris baseras på samma sak så borde timdebitering & rörligt bli väldigt likt, så menade jag iaf.
Det jobbiga med timdebitering är ju att det verkar bli nått som upptar 90% av allas vakna tid som har det att sitta och monitorer priser och justera förbrukning mm, det är jag ju mindre sugen på. Men samtidigt att få en helt random räkning är inte heller så kul.
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
M maverik skrev:
Jag tror jag sa att jag förbrukar som snittet ungefär, och eftersom elbolagets viktade snittpris baseras på samma sak så borde timdebitering & rörligt bli väldigt likt, så menade jag iaf.
Det jobbiga med timdebitering är ju att det verkar bli nått som upptar 90% av allas vakna tid som har det att sitta och monitorer priser och justera förbrukning mm, det är jag ju mindre sugen på. Men samtidigt att få en helt random räkning är inte heller så kul.
Ja förbrukar du precis som alla andra borde det ju bli samma ja med månadsrörligt och timpris.
Haha det kan ju va en hobby med ;)
 
  • Gilla
maverik
  • Laddar…
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Nu ser jag inte vad det står på din bild men det ser ut att va väldigt lite? Har man ingen elvärme känns det svårt att flytta förbrukningen på något vettigt sätt.
 
Mm har kikat den, kan bara på ett av mina avtal dock för i den andra kåken sitter det en gammal mätare. Det var också mycket riktigt väldigt nära +/- 0 där.
Nu ser jag ju att det finns lite andra trådar om detta, trodde jag hade browsat de flesta elpris-trådar men har ju dykt upp innan.

men det är ingen som har svaret på vilket bolag som har lägst viktat snittpris?
 
M maverik skrev:
Mm har kikat den, kan bara på ett av mina avtal dock för i den andra kåken sitter det en gammal mätare. Det var också mycket riktigt väldigt nära +/- 0 där.
Nu ser jag ju att det finns lite andra trådar om detta, trodde jag hade browsat de flesta elpris-trådar men har ju dykt upp innan.

men det är ingen som har svaret på vilket bolag som har lägst viktat snittpris?
Det borde ju variera från månad till månad. Oavsett borde det skilja väldigt lite.
 
M maverik skrev:
Det är alltså upp till varje elbolag att lite godtyckligt sätta sitt snittpris på månaden, med motivationen att det är deras kunders förbrukningsprofil som styr detta, sen efter det lägga till alla påslag, skatter osv.
Nej, det är reglerat exakt hur det viktade snittpriset ska räknas ut, så det är ingenting som elhandelsbolagen kan hitta på själva. I så fall får du anmäla bolaget till Energimarknadsinspektionen...
I princip är det genomsnittspriset (på Nordpool) för alla kWh elbolaget har köpt in under månaden till alla sina kunder med samma avtalsform. Ju dyrare timmar kunderna förbrukar elen på desto högre blir det viktade snittpriset jämfört med med genomsnittet av Nordpools timpriser
 
  • Gilla
pdov och 1 till
  • Laddar…
M maverik skrev:
Mm har kikat den, kan bara på ett av mina avtal dock för i den andra kåken sitter det en gammal mätare. Det var också mycket riktigt väldigt nära +/- 0 där.
Nu ser jag ju att det finns lite andra trådar om detta, trodde jag hade browsat de flesta elpris-trådar men har ju dykt upp innan.

men det är ingen som har svaret på vilket bolag som har lägst viktat snittpris?
Det varierar utifrån hur bra bolagen lyckas prognosticera och hur bolagens kundstock ser ut. De som verkligen skulle vinna på att flytta till ett annat bolag är ju samtidigt ofta de som skulle driva priset åt andra hållet (annars skulle de ju ha timpris redan), vilket innebär att det troligen inte är alltför stora skillnader förutom de som är drivna av att olika bolag är olika populära i olika landsändar. Priserna skiljer sig dessutom åt för kunder i olika nät (beroende på vilka nät de balanserar över, vilket kan variera), så det är inte så lätt att avgöra priset för just dig...
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nej, det är reglerat exakt hur det viktade snittpriset ska räknas ut, så det är ingenting som elhandelsbolagen kan hitta på själva. I så fall får du anmäla bolaget till Energimarknadsinspektionen...
I princip är det genomsnittspriset (på Nordpool) för alla kWh elbolaget har köpt in under månaden till alla sina kunder med samma avtalsform. Ju dyrare timmar kunderna förbrukar elen på desto högre blir det viktade snittpriset jämfört med med genomsnittet av Nordpools timpriser
jämförde bara med en kollega och hans pris hos Eon var 163 öre drygt, jag hade 157 hos Vattenfall, det skiljer ju ändå lite, då tänkte jag att det borde finnas bolag där det skiljer ännu mer?
 
M maverik skrev:
jämförde bara med en kollega och hans pris hos Eon var 163 öre drygt, jag hade 157 hos Vattenfall, det skiljer ju ändå lite, då tänkte jag att det borde finnas bolag där det skiljer ännu mer?
Och de priserna innehåller inte påslag mm? Där är det en rejäl djungel och det varierar kraftigt, till och med månad till månad...
 
Problemet är att elhandelsbolagen inte kan styra över det viktade priset. Det blir ju vad det blir utifrån när kunderna förbrukade sin el den senaste månaden. Om ett bolag är billigt just nu, på grund av hur deras kunders förbrukningsmönster ser ut, så kan det lika gärna vara dyrast om ett halvår. Och tvärtom...
 
  • Gilla
blackarrow och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.