Jag är helt förvirrad!
Vi har en Nibe 1115 bergvärmepump och jag vill sänka inomhustemperaturen för att spara några kronor.
Vi bor i norra Stockholm och har nu kurva 10 och fasförskjutning -3 ca.
Jag blir förvirrad när jag kikar på grundvärden och kartor över kurvor sen läser hur andra laborerar med kurvor och fasförskjutning samt termostater.
Kurva 9 fasförskjutning -1 jämfört med det jag har nu, finns det ngn koppling?

Det måste ju vara massor som påverkar val av kurva utöver geografisk ort?
Isolering, värmesystem i övrigt osv.

Korta frågan, om jag vill sänka värmen(läs förbrukningen) nu när det är kallt ute, vad laborerar jag med utan att gå bananas för mycket?
 
Kurvan har större betydelse när det är kallt ute, men om du har rumsgivare inkopplad kan du använda den istället.
 
Du har ingen fasförskjutning på kurvan.
Du kan ställa höjd och lutning på kurvan.
som enkel tumregel justerar man höjden när det är varmt ute och lutningen när det kallt.
 
P Plutus skrev:
Kurvan har större betydelse när det är kallt ute, men om du har rumsgivare inkopplad kan du använda den istället.
Så sänkt kurvlutning från 10 till 9 ger en generell temperatursänkning, särskilt när det är kallt ute?

Går det att generalisera hur många grader ett steg på kurvlutning ger på temperaturen?
Jag hajar att det kanske knappt går att besvara men är det knappt märkbart eller oj nu jädrar blir det kallt?

Det är ju en tröghet i systemet så jag försöker bara lära mig hur mkt eller lite jag ska ratta. :)
 
En svensk text om värmeinställningar, rumstemperaturförändring och exempel på utgångsvärden för värmereglering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

D Daniel 109 skrev:
Du har ingen fasförskjutning på kurvan.
Du kan ställa höjd och lutning på kurvan.
som enkel tumregel justerar man höjden när det är varmt ute och lutningen när det kallt.
Tack! Tydligt att jag är förvirrad. :)
I manualen, vad är skillnaden mellan att justera Ändring för rumstemperatur och Inställning av värme?
Jag vill ju sänka förbrukningen.
Är det två metoder eller steg i samma procedur?
 
Redigerat:
Det är två steg för att få samma resultat, en jämn temperatur inne. Om du har rumsgivare kommer den att kompensera för en sänkt kurva, så den måste sänkas (eller inverkan av rumsgivare sättas till noll) Har du inte rumsgivare så sänker du kurvan ett steg och väntar ett dygn.
 
  • Gilla
fabian2000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.