Hej!

Nu skriver jag om min kamin igen.
När vi började elda i september märkte jag att det luktar sot eller tjära när man inte eldar. Det är alltså inget problem så länge man eldar och skorstenen och kaminen är varma utan problemet uppstår när skorstenen är kall. Skorstenen är dumt byggd och en stor del av den är ovanför taket, vilket gör att den blir kall snabbt.
Sotaren var här och sa att skorstenen drar in luft i huset när den blir kall. Vi har en tilluftsventil ord ja bredvid kaminen och satt in ytterligare en i samma rum men det hjälpte inte. Vi fick rådet att sätta ett spjäll i röret som stänger tilluften från skorstenen men när vi skulle köpa det fick vi höra att det inte finns något som är helt tätt.
Jag blev tvungen att elda två gånger om dagen för att undvika att illaluktande luft kom in genom skorstenen. Detta blev ohållbart när vi fick barn i början av november och jag var även orolig för att mindre hälsosamma partiklar kom in via skorstenen eftersom det vore väldigt olämpligt med en nyfödd i huset. Vi satt därför igen skorstenen med isolering.
Nu skenar elräkningarna och vi vill verkligen använda vår kamin men jag är orolig för att luften fortfarande drar in via skorstenen…. Frågan är om ett spjäll som inte tätar helt skulle hjälpa ändå? Eftersom det inte blir lika mycket utrymme för tillluft genom skorstenen.
 
L Llvin skrev:
Hej!

Nu skriver jag om min kamin igen.
När vi började elda i september märkte jag att det luktar sot eller tjära när man inte eldar. Det är alltså inget problem så länge man eldar och skorstenen och kaminen är varma utan problemet uppstår när skorstenen är kall. Skorstenen är dumt byggd och en stor del av den är ovanför taket, vilket gör att den blir kall snabbt.
Sotaren var här och sa att skorstenen drar in luft i huset när den blir kall. Vi har en tilluftsventil ord ja bredvid kaminen och satt in ytterligare en i samma rum men det hjälpte inte. Vi fick rådet att sätta ett spjäll i röret som stänger tilluften från skorstenen men när vi skulle köpa det fick vi höra att det inte finns något som är helt tätt.
Jag blev tvungen att elda två gånger om dagen för att undvika att illaluktande luft kom in genom skorstenen. Detta blev ohållbart när vi fick barn i början av november och jag var även orolig för att mindre hälsosamma partiklar kom in via skorstenen eftersom det vore väldigt olämpligt med en nyfödd i huset. Vi satt därför igen skorstenen med isolering.
Nu skenar elräkningarna och vi vill verkligen använda vår kamin men jag är orolig för att luften fortfarande drar in via skorstenen…. Frågan är om ett spjäll som inte tätar helt skulle hjälpa ändå? Eftersom det inte blir lika mycket utrymme för tillluft genom skorstenen.
Ett spjäll är nog inte en dålig idé
Men har ni en öppen spis då, annars borde väl kaminen ha en lucka att stänga också ?
Både spjäll och lucka borde ju göra att minimalt med luft dras därigenom.
Dessutom finns ju saker att monetar på skorstenen så att det inte blåser in där lika lätt (olika formar av skorstenhuvar).
Man kan ju tom montera en rökgasfläkt, som man då även kan köra när skorstenen är kall, då kommer den iofs dra ur luft ur bostaden i ngn mån, men det borde gå att reglera hastigheten på den så det blir "lagom"
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
Tack för ditt svar!
Vi har ingen öppenspis utan en kamin men trots att vi bytt tätningar kommer lite luft ut i bostaden. Eller det luktar från kaminen. Jag känner inget drag eller så men lukten sprider ju sig och efter några timmar luktar det i hela köket.
vi kommer att starta kaminen idag igen för det är ohållbart att betala 300 - 350kr för elen varje dag (bor i elområde 4) men jag ska försöka hitta ett spjäll även om det inte finns något som blir helt tätt. Jag får helt enkelt elda ofta till jag hittat ett spjäll.
Vi har en fläkt på skorstenen men som du säger drar den ut väldigt mycket luft. Vi kan inte reglera styrkan men det kanske går med en dyrare? Vår kostade 5000 och jag vet att det finns de som är bättre men då får man nog gå upp en prisklass.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.