Hej,

Min gamla Siemens / Bosch diskmaskin börjar nu sjunga på sista versen. Ja, eller snarare så har både jag (och mitt parkettgolv) ledsnat på att den nu läcker för tredje gången.
Visst, den har tjänat mig troget sedan 2006 och jag har reparerat den ett flertal gånger (se här och här)

Eftersom jag har lyssnat på Electroluxaren så tänkte jag satsa på en Bosch Serie 8 i förhoppningen om att maskinen är av hög kvalitet.

Nu är frågan om vilken av modellerna man ska köpa, den med värmeväxlare (SMV8ZCX02E) eller den utan (SMV8ZCX03E).
Den med värmeväxlare är 2dBA tystare och 2000 spänn dyrare.


Är det någon som har en bra förklaring till vilken av de två man ska välja och varför?

(Den som har något helt annat att föreslå i samma paritet kan ju få göra det också såklart )

Mvh Magnus Sydoff
 
A
M MagnusJonsson skrev:
Hej,

Min gamla Siemens / Bosch diskmaskin börjar nu sjunga på sista versen. Ja, eller snarare så har både jag (och mitt parkettgolv) ledsnat på att den nu läcker för tredje gången.
Visst, den har tjänat mig troget sedan 2006 och jag har reparerat den ett flertal gånger (se här och här)

Eftersom jag har lyssnat på Electroluxaren så tänkte jag satsa på en Bosch Serie 8 i förhoppningen om att maskinen är av hög kvalitet.

Nu är frågan om vilken av modellerna man ska köpa, den med värmeväxlare (SMV8ZCX02E) eller den utan (SMV8ZCX03E).
Den med värmeväxlare är 2dBA tystare och 2000 spänn dyrare.


Är det någon som har en bra förklaring till vilken av de två man ska välja och varför?

(Den som har något helt annat att föreslå i samma paritet kan ju få göra det också såklart )

Mvh Magnus Sydoff
jag hittar inte 03E så det vet jag inte vad det är
annars är min uppfattning att båda dessa är likadant uppbyggda
BSH benämning värmeväxlare är den vattentank som sitter på vänster sida jag är tämligen säker på att även 03E har denna.
Jag tror även att båda dessa integrerade modeller har zeolit-torkning.
men kolla gärna om alla tecknen är rätt i 03E modellen
 
Hej !

Stort tack för svar !!
Jag hade snubblat på en del av artikelnumret så det var helt mitt fel att du inte hittade den :cry:

https://www.bosch-home.se/produktli...kmaskiner/diskmaskiner-60-cm-bredd/SMV8YCX03E

https://www.bosch-home.se/produktli...kmaskiner/diskmaskiner-60-cm-bredd/SMV8ZCX02E


Jag funderade först ett tag på om värmeväxlare var en lyxig omskrivning för värmepaket (dvs. vattentanken) som min gamla maskin redan har. (Det är delvis detta vattenpaket som har läckt för mig)
Det som gjorde mig misstänksam att så inte är fallet är att maskinen med värmeväxlare drar mer energi samt väger drygt 7 kg (!!!!) mer.
I min värld verkar det lite skumt att ett tomt vattenpaket skulle väga så mycket och öka energiförbrukningen.

Båda har, precis som du säger, Zeolit torkning och det är något som jag tror att jag verkligen vill ha. (Min nuvarande Bosch/Siemens har rätt mycket fukt och väta kvar efter avslutat program)

Ingen av dem är väl förhoppningsvis dålig och den utan värmepaket hittar man för 10.9 kkr
https://www.tretti.se/vitvaror/diskmaskin/integrerad-diskmaskin/product/bosch-smv8ycx03e/

Den med värmepaket verkar ligga 2 kkr högre
https://www.bygghemma.se/kok-och-ba...diskmaskin-bosch-serie-8-smv8zcx02e/p-1743412

Mvh
Magnus
 
A
M MagnusJonsson skrev:
Hej !

Stort tack för svar !!
Jag hade snubblat på en del av artikelnumret så det var helt mitt fel att du inte hittade den :cry:

[länk]

[länk]


Jag funderade först ett tag på om värmeväxlare var en lyxig omskrivning för värmepaket (dvs. vattentanken) som min gamla maskin redan har. (Det är delvis detta vattenpaket som har läckt för mig)
Det som gjorde mig misstänksam att så inte är fallet är att maskinen med värmeväxlare drar mer energi samt väger drygt 7 kg (!!!!) mer.
I min värld verkar det lite skumt att ett tomt vattenpaket skulle väga så mycket och öka energiförbrukningen.

Båda har, precis som du säger, Zeolit torkning och det är något som jag tror att jag verkligen vill ha. (Min nuvarande Bosch/Siemens har rätt mycket fukt och väta kvar efter avslutat program)

Ingen av dem är väl förhoppningsvis dålig och den utan värmepaket hittar man för 10.9 kkr
[länk]

Den med värmepaket verkar ligga 2 kkr högre
[länk]

Mvh
Magnus
Jag tror att ycx är till för utlandet dvs ingen sverigemodell annars ingen skillnad
 
Den första har automatisk dörröppning för ecoprogrammet
 
electroluxaren skrev:
Jag tror att ycx är till för utlandet dvs ingen sverigemodell annars ingen skillnad
Fattar fortfarande inte hur det kan vara så stor viktskillnad... :thinking:
 
Vonelffors Vonelffors skrev:
Den första har automatisk dörröppning för ecoprogrammet
Intressant, det har jag helt missat.
(Antar att en del med spånskivor till diskbänk inte gillar det... ;))

Jag ser att problemet med 02:an (dvs. den med värmeväxlare) är att den inte verkar finnas för leverans innan jul så om jag inte vill diska för hand hela december så blir nog valet kanske inte så svårt....
 
A
M MagnusJonsson skrev:
Fattar fortfarande inte hur det kan vara så stor viktskillnad... :thinking:
kan ju vara en översättningsmiss med eller utan embalage
 
M MagnusJonsson skrev:
Intressant, det har jag helt missat.
(Antar att en del med spånskivor till diskbänk inte gillar det... ;))

Jag ser att problemet med 02:an (dvs. den med värmeväxlare) är att den inte verkar finnas för leverans innan jul så om jag inte vill diska för hand hela december så blir nog valet kanske inte så svårt....
Har inte Siemens en liknande maskin nånstans för snabb leverans då ? :)
 
Vonelffors Vonelffors skrev:
Har inte Siemens en liknande maskin nånstans för snabb leverans då ? :)
Jo, det finns säkert, men jag måste ju inte ha den med värmeväxlare. Jag har ju inte riktigt förstått vad fördelen skulle vara (har i alla fall svårt att hitta information om det) och då finns det kanske ingen anledning till att fundera mer på saken utan helt enkelt beställa den som är 2000 kronor billigare fast fortfarande en Serie 8 maskin.... :p
 
electroluxaren skrev:
kan ju vara en översättningsmiss med eller utan embalage
Ja, kanske det.
Dock, om inte det är tydligare vilken fördel jag eventuellt skulle få med denna värmeväxlare så kan jag nog leva utan den... Hoppas jag... :D
 
Så, nu har jag beställt en ny maskin så nu är det inte mer att fundera på ... :cool:

Visst, det blev dyrt, men med tanke på att köksleverantören glömde ta betalt för den som levererades 2006 så kan jag tycka att det har gått "jämt upp" :crysmile:
 
  • Faktura eller orderbekräftelse på svenska för Bosch diskmaskin med tjänster och tillbehör. Totalpris samt kampanjinfo visas.
  • Gilla
Knorren och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.