H hhallen skrev:
Börjar de inte fungera igen om du slår på dem efter att de varit avstängda?
Nissens Nissens skrev:
Det gör min bil också. Jag har turen att ha en bil som börjar fungera igen när jag startar om den. Det gäller även mina datorer. :)
Fast jag behöver alltid ha mina datorer fungerande. Exempelvis ska datorn i bilen strax starta parkeringsvärmaren och det skulle inte fungera om den var avstängd. :)
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
kisumisu
H Hemmamekaren skrev:
Gamla systemet med varmvatten behållare var likadant.
Nya med 2 värmeväxlare endast. Inkommande och utgående fjärrvärmd läcker utanför min mätare för in resp ut :)
Inkommande 2m upp mot tak- 4m- 2m ned mot central, de sista 1.5m avskalad yttre isolering. Lite isolering kvar.
Men även de tjockare avger värme.
Helt original, firma installerat, värmeföretaget besiktat och installerat mätare för automatisk trådlös avläsning.
Körde nya diskmaskinen med elmätare inkopplad. Stickkontakt version från Clas Ohlsson.

Tuffaste programmet 75* drog totalt 0.8 kWh. Kopplad till varmvatten som den är gjord för
Intressant att se vad ECO programmet drar. Att snåla med diskmaskinen kanske inte gör mycket på elräkningen trots allt.
Det med diskmaskin har att göra att du just har den inkopplat till varmvatten.

Alla har inte det så inkopplat och många får inte ens kopplas in till varmvatten.

Hos mig drar diskmaskin 1.4 kWh. Dvs nästan det dubbla. Är en 1år gammal A+++ maskin....:crysmile:
 
Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Fast jag behöver alltid ha mina datorer fungerande. Exempelvis ska datorn i bilen strax starta parkeringsvärmaren och det skulle inte fungera om den var avstängd. :)
Jag hade det så tidigare med en dator som står dom server och sköter olika saker, men det är trots allt en mycket liten del av tiden den faktiskt utnyttjas, så nu stänger jag av den på fjärr och sättrr på den på fjärr endast när jag tänker använda den. Den enda ”datorn” som alltid är igång 24/7 är routern.

Men du använder datorerna hela tiden?

I bilen är det en liten del som är igång ja, men det är knappast en hel dator…
 
NAS står och tuffar på för jämnan(y)
Sedan så ska ju snickarverkstan användas lite då och då, men det nog belysningen som drar mest med fyra takarmaturer, maskinerna användes ju regel bara kortare stunder.
Och så ska man också leva ett liv som inte bara är spara utan också innehåll av bekvämlighet.;)
 
Nissens Nissens skrev:
Men du använder datorerna hela tiden?
Inte alla men flera.
Nissens Nissens skrev:
I bilen är det en liten del som är igång ja, men det är knappast en hel dator…
Tror du att det är en halv dator eller är det till och med mindre än så? :thinking:
 
Myfriendjack Myfriendjack skrev:
Bor i litet enplanshus på 110 kvadrat.Efter att Vattenfall var här och byte elmätare 11 november
har våran elförbrukning ökat med 3-4 ggr än innan byte.Blev ca 1000 kwh för november.Huset värms upp
med luftvärmepump och vattenburen golvvärme.Vattenfall utreder men kan ta många veckor och med
skenande elpriser är det ju frustrerande.Så någon som har en aning vad detta kan bero på???
Värmepumpen har de rätta inställningarna så inget har ändrats från innan och efter byte av elmätare.
Jag är som många övertygad om att den gamla elmätaren är den felaktiga. Du är nu i chock hur dyrt det är men har inte riktigt koll på vad som är det normala. Samt dålig förståelse för olika värmesystem. Mycket tekniska utsvävningar i svaren. Men viktigast måste vara att få full förståelse vad du har , och borde förvänta dig framgent.


Så det som är viktigt att förstå är att du har ett ELUPPVÄRMT system, dock via värmepump. Mao kan du inte jämföra med exemplet baserat på Fjärrvärme. Fjärrvärme påverkar inte elräkningen utan det tillför energi som faktureras separat av en annan aktör.. Jag får en känsla av att då du har värmepump och vattenburet, så antar du att systemet inte är elvärmt.

Så för bör kunna utgå ifrån energimaknadsbyråns exempel, med justering för värmepumpen som är mer energieffektiv.

Utgå ifrån 5000kwh är hushållsel.
Med direktverkande el hade då uppvärmning blivit ytterligare ca 15000kwh för uppvärmningen för att landa på snittet av 20000kwh.

Värmepumpen gör att man beroende på typ ålder etc, bör kunna dra av någonstans 50-70% av den delen som utgör uppvärmning, så i ditt fall kan man göra ett förenklat antagande att uppvärmningen bör kosta i snitt 7500-10000kwh.
En normal årsförbrukning med hushållsel landar då på 12500-15000Kwh. Vilket åtminstone i min värld känns rätt bra för ett snart 30 år gammalt hus med 2 barn i hushållet. Och stämmer väl in på egna upplevelser.

Din förbrukning på 1000kwh för november, som är en relativt kall månad är mao rätt låg. Den skulle om hela året ser ut på samma sätt generera 12000kwh om året. Troligen hamnar du en del under då alla månader inte är kalla, även om några blir kallare. Bli dock inte förvånad om du landar på 2000kwh i dec-feb.
 
  • Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
Köp en watty eller en shelly 3m och mät själv, då får du oberoende data svart på vitt, skulle ju också tippa på att det är den nya som visar rätt.
 
Myfriendjack Myfriendjack skrev:
Ok blir inte direkt klokare.Men tack för svar.
Får invänta Vattenfalls utredning.
Min erfarenhet från elbranschen sedan 25 år säger att din nuvarande mätares förbrukning är rätt och kring 10-12 000 kWh är absolut normalt för värme, varmvatten och hushållsel, kan t o m vara lite lågt beräknat. Det troliga felet har du också fått svar på - att den gamla mätaren missat förbrukningen på fas och du bara fått betala för användningen som mätts på en eller två faser som varit igång som de ska. Svåra fel att upptäcka från elbolaget på de äldre digitala mätarna eftersom det ändå blev en förbrukning och inte tillräckligt mycket förlust för att varningssystemen på uttag av ström börjar larma om diffar
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J Jerald Stuartson skrev:
Då skall elleverantören även kunna visa på vilken förbrukning han egentligen haft, det verkar de inte ha koll på. Men de är klart, kan de stämma av mot överliggande mätare och kan härleda felet kan det bli dyrt.
I de fallen du avser ska de ju ha slutat fakturera - om du läser fortsättningen av inlägget så om man redan fått en faktura och perioden är avstämd med en mätarställning så räknas det som att du betalat i god tro och får inte bli fakturerad igen för samma period.
 
  • Gilla
Myfriendjack
  • Laddar…
J
M marieed2 skrev:
I de fallen du avser ska de ju ha slutat fakturera - om du läser fortsättningen av inlägget så om man redan fått en faktura och perioden är avstämd med en mätarställning så räknas det som att du betalat i god tro och får inte bli fakturerad igen för samma period.
Du tolkar skrivningen fel, det är om man fått en avstämningsfaktura eller slutfaktura man inte kan få en ny sådan. En vanlig månadsfaktura är inte samma sak. Såvitt jag förstår har TS inte fått någon avstämningsfaktura, än!

Dock har TS påtalat fel, så risken för en avstämningsfaktura är påtaglig.
 
Redigerat:
J Jerald Stuartson skrev:
Du tolkar skrivningen fel, det är om man fått en avstämningsfaktura eller slutfaktura man inte kan få en ny sådan. En vanlig månadsfaktura är inte samma sak. Såvitt jag förstår har TS inte fått någon avstämningsfaktura, än!

Dock har TS påtalat fel, så risken för en avstämningsfaktura är påtaglig.
Avstämningsfaktura ska man automatiskt få iom mätarbyte enl den elektriker från mitt elnätsbolag som var och bytte elmätare hos mig iaf.
Om det stämmer eller inte låter jag dock vara osagt
 
  • Gilla
Jerald Stuartson
  • Laddar…
J
M MrDizzy skrev:
Avstämningsfaktura ska man automatiskt få iom mätarbyte enl den elektriker från mitt elnätsbolag som var och bytte elmätare hos mig iaf.
Om det stämmer eller inte låter jag dock vara osagt
Det kan tog bara TS svara på.

Men en avstämningsfaktura kan inte ändras, så TS behöver informera om den kommit.
 
M MrDizzy skrev:
Avstämningsfaktura ska man automatiskt få iom mätarbyte enl den elektriker från mitt elnätsbolag som var och bytte elmätare hos mig iaf.
Om det stämmer eller inte låter jag dock vara osagt
Inte hos Eon.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Inte hos Eon.
Då hade den elektriker som var här från elnätsbolaget fel, då det är EON jag har.
Som sagt, jag återger bara vad den karl sa.
 
J Jerald Stuartson skrev:
Du tolkar skrivningen fel, det är om man fått en avstämningsfaktura eller slutfaktura man inte kan få en ny sådan. En vanlig månadsfaktura är inte samma sak. Såvitt jag förstår har TS inte fått någon avstämningsfaktura, än!

Dock har TS påtalat fel, så risken för en avstämningsfaktura är påtaglig.
Sedan flera år är varje faktura avstämd då nätbolagen har skyldighet att läsa av mätarna månadsvis - det är bara i undantagsfall vid tillfälliga problem eller störningar som du kan få en beräknad faktura - så nej, jag tolkar inte skrivningen fel - en vanlig månadsfaktura är avstämd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.