Hur stänger jag av varmvatten?
 
Det finns normalt sett en ventil för det.
 
Kommer det vatten ur skvallerröret? (säkerhetsventilen ), om du maxar trycket borde det ju pissa ur den konstant efter 2.5bars tryck iaf...
 
Är inte på plats.
När jag stänger varmvatten efter på släpp av tappvatten.
Om trycket ökar ? Svar
Om trycket inte ökar ? Svar .
 
Om trycket ökar så läcker påfyllningsventilen. Om trycket inte stiger så läcker varmvattenberedaren. Öppna även en varmvattenkran så att du vet att varmvattnet är trycklöst.
 
M MagicFingers skrev:
Kommer det vatten ur skvallerröret? (säkerhetsventilen ), om du maxar trycket borde det ju pissa ur den konstant efter 2.5bars tryck iaf...
Ja det kommer vatten ur skvalröret.
Då är trycket högt o jag stänger inkommande vatten , och släpper ut vatten ur expansionskärlet.
Sätter jag på inkommande vatten byggs trycket upp sakta .
Säkerhetsventil har löst ut.
 
Om varmvattenberedaren läcker kan den pluggas och ersättas med en elberedare som en snabblösning.
 
Behöver ju inte vara något fel eftersom trycket stiger när temperaturen höjs i systemet via shuntventilen.
(eftersom det är kallt ute nu) Så enklast så sänker man ju bara trycket och enklast via att motionera säkerhetsventilen till en hink. (sitter ett skvallerrör från de flesta)
Sen när man har normalt tryck så studerar man vad som händer. (ev inläckage)
 
Jag släpper ut vatten när trycket är högt, visaren nått det röda fältet.
Trycket byggs ju sakta upp till röda fältet igen .
Det tar ca 12 timmar
 
S Spik56 skrev:
Jag släpper ut vatten när trycket är högt, visaren nått det röda fältet.
Trycket byggs ju sakta upp till röda fältet igen .
Det tar ca 12 timmar
Jo då har du ett inläckage och det kan ju bara komma från påfyllningen av kallvatten.
 
S Spik56 skrev:
Är inte på plats.
När jag stänger varmvatten efter på släpp av tappvatten.
Om trycket ökar ? Svar
Om trycket inte ökar ? Svar .
Om du stänger inkommande vatten till hela huset och sedan öppnar en varmvattenkran.
Om beredaren i pannan läcker så ska trycket i pannans system sjunka eftersom det dräneras ut genom beredaren till varmvattenkran.
Hur snabbt det går beror ju på hur stor skadan är. Händer absolut ingenting med trycket måste det vara påfyllningsventilen som är boven
 
P paralun skrev:
Jo då har du ett inläckage och det kan ju bara komma från påfyllningen av kallvatten.
Nej, det kan även komma från ett internt läckage i pannans varmvattenberedare.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nej, det kan även komma från ett internt läckage i pannans varmvattenberedare.
Jo, men om TS bytt till kommunalt vatten så är det då ett högre tryck (för det mesta) på kallvattensidan och jovisst kan det även vara varmvattenberedaren men jag tror mer sannolikt en dålig avstängsventil till värmekretsen. Om varmvattenberedaren så är det klart besvärligare men man måste ju först vara säker på att inte påfyllningen läcker.
 
Tycker med att det låter som varmvattenberedaren läcker.
 
V växelventil skrev:
Tycker med att det låter som varmvattenberedaren läcker.
Nu var det ett antal år sedan man fick lägga ner tid på en panna men varmvattenberedarna var ofta mycket robust byggda i pannorna, däremot kunde det vara skräpventiler som påfyllning.
Så man måste ju först helt utesluta påfyllningen och är det en varmvattenberedare då är det oftast en dyr historia och byta panna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.