Jag undrar om det är möjligt att på ett ungefär ta reda på hur mycket det kostar att ha igång en luft-luftvärmepump? Jag har väldigt dålig koll på hur mycket el en sån drar så jag vet inte alls vad kostnaden blir. Snackar vi 10 kr per dag eller 500 kr per dag?

Självklart förstår jag att det är skillnad om det är 5 plusgrader eller 20 minusgrader och säkert massa andra faktorer som också spelar in, men jag vill bara veta på ett ungefär vad det kostar att ha igång luftvärmepumpen.
 
Svårt att säga. I en gammal normalstor villa med obundet elavtal som bara värms med luftvärmepump och elpriset för månaden ligger på 3 kr kilowattimmen kan månadspriset inklusive elöverföring och moms hamna på 4500 en månad som nu i november. Värmer du med elkaminer kostar det minst tre gånger mer.
Hur värmer du kåken nu?
 
En vanlig luftluftvärmepump kan dra allt mellan 0 W och 3000 W beroende på vad det är för hus och hur kallt det är ute. Det blir upp till 72 kWh per dygn och vad det sedan kostar beror på var man bor och har för el-avtal. På vintern är det nog vanligt att värmepumpen drar omkring 1000 till 1500 W, dvs runt 24 till 36 kWh per dygn.
 
  • Gilla
multix och 1 till
  • Laddar…
Det hänger även samman med vilken värmetemperatur och fläkthastighet du ställer in den på.
Kanske 10-50 kWh/dygn.
Multiplicera denna förbrukning med aktuellt elpris så får du kostnaden.
 
JohanJohanJohanJohan JohanJohanJohanJohan skrev:
Jag undrar om det är möjligt att på ett ungefär ta reda på hur mycket det kostar att ha igång en luft-luftvärmepump? Jag har väldigt dålig koll på hur mycket el en sån drar så jag vet inte alls vad kostnaden blir. Snackar vi 10 kr per dag eller 500 kr per dag?

Självklart förstår jag att det är skillnad om det är 5 plusgrader eller 20 minusgrader och säkert massa andra faktorer som också spelar in, men jag vill bara veta på ett ungefär vad det kostar att ha igång luftvärmepumpen.
Vi satte in en ny LLVP den 3 november (Skåne). Enligt appen har den sedan dess förbrukat 51,3 kWh. Men din fråga beror ju också på hur stor yta den ska värma, hur kallt det är, elpris, osv.
 
B bj0rn skrev:
Vi satte in en ny LLVP den 3 november (Skåne). Enligt appen har den sedan dess förbrukat 51,3 kWh. Men din fråga beror ju också på hur stor yta den ska värma, hur kallt det är, elpris, osv.
Antar att appen visar förbrukningen under ett dygn, annars är det extremt låg förbrukning under tidsperioden.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Klassisk hur-långt-är-ett-snöre-fråga, så därför berättar jag, hur anekdotiskt det än är, hur långt mitt snöre är:
En kall vintermånad (dec-feb) drar vår LLVP (samt några elradiatorer i rum dit värmepumpen inte når att fläkta) 1 000-1 500 kWh. Under höst och vår några hundra kWh/månad. Plankhus isolerat med sågspån på vinden byggt i 1900-talets mitt, c:a 100 kvadratmeter boyta, Småländska höglandet.
 
Magnus E K
B bj0rn skrev:
Vi satte in en ny LLVP den 3 november (Skåne). Enligt appen har den sedan dess förbrukat 51,3 kWh. Men din fråga beror ju också på hur stor yta den ska värma, hur kallt det är, elpris, osv.
Det är alldeles för lite! Du måste köra den hårdare, annars kommer den aldrig betala sig.

Om man har en LLVP och inte dessutom har gratis ved (eller bergvärme när det är kallt på riktigt) vill man att LLVP:n ska dra så mycket som möjligt för en given temperatur i huset.
 
galento
JohanJohanJohanJohan JohanJohanJohanJohan skrev:
Jag undrar om det är möjligt att på ett ungefär ta reda på hur mycket det kostar att ha igång en luft-luftvärmepump? Jag har väldigt dålig koll på hur mycket el en sån drar så jag vet inte alls vad kostnaden blir. Snackar vi 10 kr per dag eller 500 kr per dag?

Självklart förstår jag att det är skillnad om det är 5 plusgrader eller 20 minusgrader och säkert massa andra faktorer som också spelar in, men jag vill bara veta på ett ungefär vad det kostar att ha igång luftvärmepumpen.
När det gäller ac körning sommartid är förbrukningen liten , har jämfört sommarmånader
då annan värme är avslagen och förbrukningen en månad man kört pumpen nästan varje
dag är inte mycket. Men har dålig koll på vad den drar vintertid då vi använder elelement
också.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Det är alldeles för lite! Du måste köra den hårdare, annars kommer den aldrig betala sig.

Om man har en LLVP och inte dessutom har gratis ved (eller bergvärme när det är kallt på riktigt) vill man att LLVP:n ska dra så mycket som möjligt för en given temperatur i huset.
Ja du har säkert rätt! Blev förvånad när jag var inne och kollade, visste inte ens att den funktionen fanns i appen. Men, den håller 20 grader i huset och har inga andra radiatorer igång (förutom barnens rum på andra våningen, och där är oftast stänga dörrar) så maskinen verkar göra jobbet…
 
Magnus E K
B bj0rn skrev:
Ja du har säkert rätt! Blev förvånad när jag var inne och kollade, visste inte ens att den funktionen fanns i appen. Men, den håller 20 grader i huset och har inga andra radiatorer igång (förutom barnens rum på andra våningen, och där är oftast stänga dörrar) så maskinen verkar göra jobbet…
Jag var nog lite för snabb. Står sig dagens elpriser så kommer den betala sig ändå; november var nog dessutom mildare än normalt. Inte fel med välisolerat hus!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.