Hej,

Jag har fått problem med att själva ”hammaren” inte dras tillbaka hela vägen mellan skotten. Det åker bara in ca 4 cm, men det går ganska enkelt att trycka tillbaka ”hammaren” och skuta igen. Dock vill jag ju inte göra det mellan varje skott. Någon som råkat ut för samma sak? Kan man fixa detta själv jag tänkte spika i morgon men ska man lämna in till någon kunnig lär det ju ta några dagar.

Hur är det tänkt att den ska funkar Är det en fjäder eller ska hammaren bara studsa tillbak?

Kan man smörja utan att plocka isär?
 
H Hobbybyggare Anders skrev:
Hej,

Jag har fått problem med att själva ”hammaren” inte dras tillbaka hela vägen mellan skotten. Det åker bara in ca 4 cm, men det går ganska enkelt att trycka tillbaka ”hammaren” och skuta igen. Dock vill jag ju inte göra det mellan varje skott. Någon som råkat ut för samma sak? Kan man fixa detta själv jag tänkte spika i morgon men ska man lämna in till någon kunnig lär det ju ta några dagar.

Hur är det tänkt att den ska funkar Är det en fjäder eller ska hammaren bara studsa tillbak?

Kan man smörja utan att plocka isär?
Läcker den luft någonstans?
Har den fått några droppar olja regelbundet?

Så här säger manualen:
Spruta Senco pneumatisk olja (5 till 10 droppar) i luft￾inloppet två gånger om dagen (beroende på hur mycket
verktyget används). Andra oljor kan skada O-ringar och
andra verktygsdelar.


Kontrollera att inga skruvar är lösa, prova öppna upp den och gör rent, samt smörj om du inte hittar något luftläckage. Inte trycket på kompressorn som sjunkit?
 
Tack för input.

FredrikR FredrikR skrev:
Läcker den luft någonstans?
Har den fått några droppar olja regelbundet?
Ja den har fått olja, kanske inte 5-10 droppar om dagen men lite varje gång den använts.

FredrikR FredrikR skrev:
Kontrollera att inga skruvar är lösa, prova öppna upp den och gör rent, samt smörj om du inte hittar något luftläckage. Inte trycket på kompressorn som sjunkit?
Jag tycker inte verkar sitta löst, jag tror trycket på kompressorn är ok, skulle det kunna göra så att hammaren inte åker tillbaka? Jag tänker mest att det skulle göra att den inte orkar skuta i spikarna hela vägen.

Det jag var lite fundersam på innan jag öppnar upp var om det är någon fjäder eller så som ska dra tillbaka hammaren som skulle kunna göra det lite krångligt att plocka ihop den efter att jag skruvat upp. Om det inte är en fjäder vad är det som ska dra tillbaka hammaren mellan skotten?
 
FredrikR FredrikR skrev:
Är det inte kompressortrycket eller rekylen som får slagstiftet att gå tillbaka?
Felet visade sig vara en sprucken packning som var boven i dramat.

Det sitter en del luft hål lång fram i cylindern och jag antar att det är ur dessa kolven trycks tillbaka av (så kompressortrycket)
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.