Hej,

Har en enplansvilla från 2007, 120kvm, med FX och en ny IVT Vent 402 frånluftsvärmepump. Frånluft sker via 4 frånluftsdon (wc, badrum, grovkök och kök), friskluft sker via 6 st friskluftsventiler av modell Fresh TL100DE.

Jag bor i Göteborgsområdet och funderar på om det hade varit värt att göra en satsning på FTX, dels för att slippa kallras, dels för att eventuellt få till en energibesparing.

Kallvinden är lättåtkomlig och det bör inte vara några problem att dra kanaler för tilluft.

Någon som har tankar/erfarenheter kring detta? Vad kan det kosta?
 
FX med frånluftsvärmepump ger mycket högre energibesparing än FTX. FTX med bergvärme är däremot väldigt bra men kostar jättemycket i investering.
 
  • Gilla
Runnis och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
FX med frånluftsvärmepump ger mycket högre energibesparing än FTX. FTX med bergvärme är däremot väldigt bra men kostar jättemycket i investering.
J Josth skrev:
FX med frånluftsvärmepump ger mycket högre energibesparing än FTX. FTX med bergvärme är däremot väldigt bra men kostar jättemycket i investering.

Aha okej. Beror det på att själva FTX-aggregatet drar energi eller varför är det mindre energieffektivt?



Isolering av frånluftskanalerna som går till pumpen är en annan fråga som dök upp nu när jag läste andra trådar här på forumet.
Min vind är isolerad med mineralull men ovanför pumpen och någon meter till ser jag delar av ett utav rören och det ser inte isolerat ut. Är tanken att den isoleras av den omgivande mineralullen tro?
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Hela poängen med en FX värmepump är att ta till vara på energin i luften som ventileras ut och med hjälp av en kompressor skapa värme till huset. Om du bygger ett FTX system så kommer du även behöva byta värmepump till exempelvis bergvärme, eller luft/vatten värmepump.
Så förutom att du måste dra massa kanaler, montera ett till aggregat och dina så måste du även byta ut värmepumpen, Annars kommer FX pumpen köra på elpatron hela tiden om den inte får varm luft att jobba med.
 
  • Gilla
Städgubbe
  • Laddar…

Bästa svaret

S Städgubbe skrev:
Aha okej. Beror det på att själva FTX-aggregatet drar energi eller varför är det mindre energieffektivt?



Isolering av frånluftskanalerna som går till pumpen är en annan fråga som dök upp nu när jag läste andra trådar här på forumet.
Min vind är isolerad med mineralull men ovanför pumpen och någon meter till ser jag delar av ett utav rören och det ser inte isolerat ut. Är tanken att den isoleras av den omgivande mineralullen tro?
FTX sparar mest energi när det är kallt ute och ger inget varmvatten. Frånluftvärmepumpen sparar energi hela året runt i och med att den också gör varmvatten och är effektivare höst och vår.

Frånluftsrören ska vara isolerade eller ligga djupt nere i takisoleringen på den varma sidan.
 
  • Gilla
Städgubbe
  • Laddar…
T tobben87 skrev:
Hela poängen med en FX värmepump är att ta till vara på energin i luften som ventileras ut och med hjälp av en kompressor skapa värme till huset. Om du bygger ett FTX system så kommer du även behöva byta värmepump till exempelvis bergvärme, eller luft/vatten värmepump.
Så förutom att du måste dra massa kanaler, montera ett till aggregat och dina så måste du även byta ut värmepumpen, Annars kommer FX pumpen köra på elpatron hela tiden om den inte får varm luft att jobba med.

Tack för återkoppling! Det är väl ganska vanligt att kombinera FLVP med tilluftsaggregat som förvärmer luften? IVT har det som ett tillbehör till Vent 402. Men dessa tillsamans är inte samma sak som FTX?
 
Precis som det snuddats vid så får vi inte börja jämföra äpplen med bananer.
Ett FX system återvinner som sagt värmeenergi i frånluften och tillför via en värmepump energi till vattenburet värmesystem och tappvarmvatten. Det sugs däremot in kall uteluft i huset i samma mängd som det blåser ut avluft. Systemet återvinner året runt. Man kan här också förvärma tilluft om man vill men då sumpar man energi till värmepumpen.

Ett ftx växlar värmeenergi i frånluften och tillför detta i tilluften.
Även i ett sådant system kan man trolla in en värmepumpslösning på avluften. Inte svinmycket energi man kan återvinna men tillräckligt för att exempelvis förvärma tappvarmvatten eller för att sommartid skicka ned i ett bergvärmehål för att att höja tempen där. Eller för tappvarmvatten. Dock behövs ett primärt värmesystem för att värma huset. Om detta är el, fjärrvärme eller geoenergi är egalt.

det betyder att skall man kasta ut sin frånluftsvärme så måste man lösa det med ett annat primärsystem. Ftx kommer sänka uppvärmningskostanderna men investeringen med att både byta luftbehandlindlingssystem och primärvärmesystem är en saftig investering som skall ställas mot en förmodad lägre driftkostnad som bör räknas hem på 10-15 år nånstans.
 
  • Gilla
Städgubbe
  • Laddar…
Ett annat fiffigt sätt är att komplettera flvp är llvp. Vid ras på flvp kan nytt beslut om framtida lösning tas.
 
  • Gilla
Runnis och 2 till
  • Laddar…
Tack för alla svar, nu fattar jag.

Vi har haft ca -18 i i flera dagar (extremt ovanligt här) och det märks i huset. Min FLVP har maxgräns framledningstemp på 35c (antar att det är för att skydda parkettgolvet)? Och trots att den kört det hela tiden får vi inte varmare än ca 17-18 grader inomhus.

Jag har börjat avsky friskluftsventiler och hela konceptet FLVP. Någon annan på forumet skrev att FLVP hade varit utdött om det inte vore för att de flesta som bygger hus endast gör det en gång. Jag tror det ligger något i det.
 
  • Gilla
Runnis
  • Laddar…
R reez skrev:
Ett annat fiffigt sätt är att komplettera flvp är llvp. Vid ras på flvp kan nytt beslut om framtida lösning tas.
Jag har funderat på detta då jag tror det skulle kunna spara energi och ge behagligare temperatur inomhus. Min FLVP behöver, nu när det är så kallt, gå in med elpatronen väldigt ofta.

Skulle en LLVP kunna mildra det?

Tillför en LLVP luft till huset? D.v.s. kan man stänga någon av friskluftsventilerna när den körs?
 
En LLVP gör så att FLVP klarar sig med mycket mindre användning av el-patronen. Man sätter ner termostaterna i alla rum som nås av värmen från LLVP och låter FLVP värma övriga rum och varmvattnet. Kan spara 2000-3000 kWh/år beroende på vad man har för hus. En LLVP är ett värmeaggregat, inget ventilationsaggregat och tillför ingen luft till huset.
 
  • Gilla
Runnis
  • Laddar…
S Städgubbe skrev:
Tack för alla svar, nu fattar jag.

Vi har haft ca -18 i i flera dagar (extremt ovanligt här) och det märks i huset. Min FLVP har maxgräns framledningstemp på 35c (antar att det är för att skydda parkettgolvet)? Och trots att den kört det hela tiden får vi inte varmare än ca 17-18 grader inomhus.

Jag har börjat avsky friskluftsventiler och hela konceptet FLVP. Någon annan på forumet skrev att FLVP hade varit utdött om det inte vore för att de flesta som bygger hus endast gör det en gång. Jag tror det ligger något i det.
S Städgubbe skrev:
Tack för alla svar, nu fattar jag.

Vi har haft ca -18 i i flera dagar (extremt ovanligt här) och det märks i huset. Min FLVP har maxgräns framledningstemp på 35c (antar att det är för att skydda parkettgolvet)? Och trots att den kört det hela tiden får vi inte varmare än ca 17-18 grader inomhus.

Jag har börjat avsky friskluftsventiler och hela konceptet FLVP. Någon annan på forumet skrev att FLVP hade varit utdött om det inte vore för att de flesta som bygger hus endast gör det en gång. Jag tror det ligger något i det.
35g maxtemp får du ingen varma av när det är kallt ute…
Har du ökat framledning temperatur ?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.