Stomresning börjar imorgon och där börjar vi fundera på vad man kan göra för att använda så lite el som möjligt då plattan ska börja torkas inom kort och elpriser är på topp!

Behöver byggfläktar vara på hela 24/7?
Behöver byggbod vara inkopplad hela tiden?

Behöver tips och råd vad man ska se till att snickarna gör eller vad man ska titta/ tänka på för att sänka ner elförbrukningen.

Tack på förhand
 
Ett är att snickarna skicket fullständigt i hur mycket ström det drar. Byggboden är svår att göra något åt mer än att man får vara glad om dom iaf stänger av lyset.

I huset kannan sätta timer på värmen. Så den stängs av när dom slutar och sedan sätts på igen 30min innan man börjar.

Lämpligast är att sätta avfuktare när huset är tätt. När det är vidöppet är diesefläktsr bäst.
 
  • Gilla
kixtee
  • Laddar…
MrJay
Vi kör med markmätarskåp istället för fasadskåp, på så vis slipper man byggström och alla nackdelar den innefattar. Dessutom slipper man köldbryggan men jag misstänker ni kör med prefab-bygge där standard är fasad. I så fall skaffa en byggpanna så du får igång golvvärmen istället för att värma luften med fläktar, det drar mindre och blir mindre värmeförluster
 
  • Gilla
nevinator och 1 till
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Vi kör med markmätarskåp istället för fasadskåp, på så vis slipper man byggström och alla nackdelar den innefattar. Dessutom slipper man köldbryggan men jag misstänker ni kör med prefab-bygge där standard är fasad. I så fall skaffa en byggpanna så du får igång golvvärmen istället för att värma luften med fläktar, det drar mindre och blir mindre värmeförluster
MrJay MrJay skrev:
Vi kör med markmätarskåp istället för fasadskåp, på så vis slipper man byggström och alla nackdelar den innefattar. Dessutom slipper man köldbryggan men jag misstänker ni kör med prefab-bygge där standard är fasad. I så fall skaffa en byggpanna så du får igång golvvärmen istället för att värma luften med fläktar, det drar mindre och blir mindre värmeförluster
Vi har valt markmätarskåp som tur är :)
Men byggpanna låret ju inte så dumt så ska kolla vidare på detta
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.