Hej.

Innehar en nyare Nibe 1255 för jordvärme. Inatt var det stora differenser på elpriset, dag kontra natt.

jag saknar ackumulatortank och har inte provat på Nibe smart pricing. Dock funderar jag på en ändring av det!

Är det någon som har dessa 3 variabler och tycker det fungerar bra?

jag skulle vilja värma upp vattnet på natten i ackumulatortanken för att sedan använda det under dagen utan att behöva göra manuella justeringar. Teoretiskt borde det ju fungera?

Nibe har stängt sin kundtjänst mellan vecka 28-31 så jag tänkte om ni hade någon input?

Är detta en kostnadeffektiv installation?
 
Teoretiskt behöver du en väldigt stor ackumulatortank för att ge något med de temperaturer en värmepump arbetar med. Tänk 5000 liter som värms på natten ca 6 tim och ger värme till huset resten av dygnets 18 tim. Jobbar t.ex. mellan 35° och 55° där redan 55° ger betydligt lägre COP än 35° dygnet runt. En elpatron som värmer en något mindre tank på runt 1500 lit till ca 90° blir förmodligen bättre om el-priset varierar kraftigt mellan dag och natt(?)
 
B
Jag tror smart pricing kan vara smart att aktivera. Har du en gjuten platta med golvvärme så kan det röra sig om 30 ton bara där. Om man kan acceptera att det är lite kallare inomhus under perioder med höga elpriser så räcker det nog med smart pricing aktiverat.

Obs om du har en underdimensionerad värmepump finns risk för ökad elpatronanvändning vilket kanske inte är lönsamt. Jag vet inte riktigt hur smart "smart pricing" egentligen är, om det tar hänsyn till hur värmepumpen är dimensionerad.

Jag tror du får svårt att räkna hem acktankar. En 1000l tank som man justerar 10c kräver 11.6kWh. Säg att du har en cop på 3-4, så flyttar man ca 2.5-3 kWh el per cykel. Vid en diff i elpris på 2kr/kWh (extremt i förhållande till hur det varit historiskt) så sparar man ca 5-6kr /laddcykel, om man försummar att cop försämras. Det kommer ta för lång tid att få nån lönsamhet i detta, speciellt om man räknar med att verklig cop försämras.
 
  • Gilla
wikens
  • Laddar…
Ni menar alltså att ackumulatortank inte går att räkna hem vid en jordvärmepump?

Om säg man värmer upp 500 liter på natten, borde inte det gå att använda vid spikar på elmarknaden. Det kan ju röra sig om 4-5 timmar per dygn (de absolut värsta topparna). Det är ett alternativ till att stanna pumpen för att bibehålla komfort.

Finns det något sätt att läsa ytterligare om detta? Vill lära mig mer, svårt med bra källor som är spot on.
 
Även om elpriserna att höga så blir lönsamheten drabbad. Sikta istället på att hålla ner rumstemperaturen. Att sänka inomhustemperaturen 1 grad minskar värmekostnaden med ca 7%
 
P Pelikan skrev:
Ni menar alltså att ackumulatortank inte går att räkna hem vid en jordvärmepump?

Om säg man värmer upp 500 liter på natten, borde inte det gå att använda vid spikar på elmarknaden. Det kan ju röra sig om 4-5 timmar per dygn (de absolut värsta topparna). Det är ett alternativ till att stanna pumpen för att bibehålla komfort.

Finns det något sätt att läsa ytterligare om detta? Vill lära mig mer, svårt med bra källor som är spot on.
Jag vet inte om jag håller med de andra. Jag ska testa detta i höst. Jag har dock redan 2000 liter acktank på plats. Jag hade inte tänkt köra smart price, har nibe f1145 15kw. Elpatronen har varit av sedan dag 1. Aldrig haft problem att värma tankerna även när de är 20- jag har just nu högtempselement. Jag ska byta dem mot moderna så att det inte matas ut mer än ca 35-40 grader när det är runt 10-. Idag shuntas 50gradigt vatten ut till dem vid de väldigt låga temperaturerna så bvp måste gå ett par ggr under dagen. Men tanken är att ladda tanken till 60 grader på natten till ett lågt pris och sedan låta det sippra ut. Vi har också kamin som vi kommer att använda, och vi kommer sikta på att ha 20 grader inomhus. Och vi undersöker ftx. Men jag vet som sagt inte om det stämmer, det som vissa hävdar med 100% säkerhet. Men smartprice kommer jag inte köra. Jag har bara satt blockering på bvp mellan 06-24 ist. Det är nästan alltid då det är billigast.
I övrigt så leder detta till färre och längre körningar vilket tydligen ska vara bra.
 
  • Gilla
Swebygg
  • Laddar…
V Viktorbyggahus skrev:
Jag vet inte om jag håller med de andra. Jag ska testa detta i höst. Jag har dock redan 2000 liter acktank på plats. Jag hade inte tänkt köra smart price, har nibe f1145 15kw. Elpatronen har varit av sedan dag 1. Aldrig haft problem att värma tankerna även när de är 20- jag har just nu högtempselement. Jag ska byta dem mot moderna så att det inte matas ut mer än ca 35-40 grader när det är runt 10-. Idag shuntas 50gradigt vatten ut till dem vid de väldigt låga temperaturerna så bvp måste gå ett par ggr under dagen. Men tanken är att ladda tanken till 60 grader på natten till ett lågt pris och sedan låta det sippra ut. Vi har också kamin som vi kommer att använda, och vi kommer sikta på att ha 20 grader inomhus. Och vi undersöker ftx. Men jag vet som sagt inte om det stämmer, det som vissa hävdar med 100% säkerhet. Men smartprice kommer jag inte köra. Jag har bara satt blockering på bvp mellan 06-24 ist. Det är nästan alltid då det är billigast.
I övrigt så leder detta till färre och längre körningar vilket tydligen ska vara bra.
Jag håller på dig Viktor har räknat och även haft andra mer vetande att räkna och jag tror att du är på rätt spår, och jag ska göra precis samma sak Lycka till
V Viktorbyggahus skrev:
Jag vet inte om jag håller med de andra. Jag ska testa detta i höst. Jag har dock redan 2000 liter acktank på plats. Jag hade inte tänkt köra smart price, har nibe f1145 15kw. Elpatronen har varit av sedan dag 1. Aldrig haft problem att värma tankerna även när de är 20- jag har just nu högtempselement. Jag ska byta dem mot moderna så att det inte matas ut mer än ca 35-40 grader när det är runt 10-. Idag shuntas 50gradigt vatten ut till dem vid de väldigt låga temperaturerna så bvp måste gå ett par ggr under dagen. Men tanken är att ladda tanken till 60 grader på natten till ett lågt pris och sedan låta det sippra ut. Vi har också kamin som vi kommer att använda, och vi kommer sikta på att ha 20 grader inomhus. Och vi undersöker ftx. Men jag vet som sagt inte om det stämmer, det som vissa hävdar med 100% säkerhet. Men smartprice kommer jag inte köra. Jag har bara satt blockering på bvp mellan 06-24 ist. Det är nästan alltid då det är billigast.
I övrigt så leder detta till färre och längre körningar vilket tydligen ska vara bra.
 
S Swebygg skrev:
Jag håller på dig Viktor har räknat och även haft andra mer vetande att räkna och jag tror att du är på rätt spår, och jag ska göra precis samma sak Lycka till
Tack!
Hittills har det funkat. Laddar dem under 6 timmar och det håller i 18 timmar. Men det har inte varit kallare än -1 grad och vi har eldat lite i kaminen varje dag. Vi får se hur det blir när tempen sjunker nästa vecka.
 
  • Gilla
Swebygg
  • Laddar…
V Viktorbyggahus skrev:
Tack!
Hittills har det funkat. Laddar dem under 6 timmar och det håller i 18 timmar. Men det har inte varit kallare än -1 grad och vi har eldat lite i kaminen varje dag. Vi får se hur det blir när tempen sjunker nästa vecka.
Jag håller tummarna för dig !! Jag får mina tankar förhoppningsvis innan Jul , och jag har 2 hus att prova på 1hus med golvvärme och flytspackel och 1hus med radiatorer och det är där som jag vill kompensera för saknaden av uppvärmd massa som finns i det huset med flytspackel golv, så vi får se !!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.