Har en bergvärmepump av märket Viessmann, modellnamn Vitocal 300-G. Senaste månaden så har den börjat bli på tok för varm, och den ignorerar temperaturen man ställt in (man ställer in t.ex. 13 grader, men framledningstemperaturen går upp till 52 grader, vilket snabbt gör att rummet blir 27+ grader varmt).

Ser att en av mätarna visar på 0 (som borde vara 1.5 bar), som är kopplat till en tank (se bild) - uppenbarligen behöver det fyllas på brine. Har en dunk brine från förra ägaren och har blandat den 30/70 brine/vatten, men jag hittar inte hur man ska fylla på!

Det finns en svart skruvkorv på toppen. Vrider man den så går den upp lite, men vrider man lite till så ramlar den ner igen. Verkar inte gå att få av.
 
  • VVS-installation med kopparledningar, expansionskärl, mätare och ventiler mot en trävägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Manometer monterad på rör, indikerar cirka 1.5 bar, smutsigt ansikte, inomhus, belysning, skuggor, VIESSMANN-logotyp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Du tar av den sexkantshatten på ventilen som sitter vid manometern, skruvar på en gardena, tar fram slangen för trädgården. Fyller den med KB , inte för lång bara kanske 10 meter( går även med 25 meter ) lyfter slangen, häng den högt så KB är kvar i början mot ventilen, KB ska ställa sig mot ventilen, kopplar den till gardenan, kopplar andra änden på en vattenkran. öppnar kranen och ett tryck blir i slangen med KB längst fram, nu öppnar du bara lite på den fyrkantiga spindeln och KB rinner in av vattentrycket. Bara hålla koll på manometern och nivån i kärlet.
Det som är över i slangen töms i förvaringskärlet..
 
J jonaserik skrev:
Du tar av den sexkantshatten på ventilen som sitter vid manometern, skruvar på en gardena, tar fram slangen för trädgården. Fyller den med KB , inte för lång bara kanske 10 meter( går även med 25 meter ) lyfter slangen, häng den högt så KB är kvar i början mot ventilen, KB ska ställa sig mot ventilen, kopplar den till gardenan, kopplar andra änden på en vattenkran. öppnar kranen och ett tryck blir i slangen med KB längst fram, nu öppnar du bara lite på den fyrkantiga spindeln och KB rinner in av vattentrycket. Bara hålla koll på manometern och nivån i kärlet.
Det som är över i slangen töms i förvaringskärlet..
Tack! Tror jag förstår, men jag ställer några dumma frågor ändå...

* "Gardenan", det är ett munstycke som vanligtvis tillverkas av tillverkaren Gardena, right? Är det en sån här? https://www.bauhaus.se/krankoppling-gardena-premium-1-2
eller sån här? https://www.bauhaus.se/krankoppling-gardena-premium-1-2
Eller något helt annat?

* Sexkantshatten är den som pekar åt sidan, och "den fyrkantiga spindeln" är den mutter som lutar 45 grader uppåt? Förstår jag det rätt?

* Ska pumpen vara på eller av när jag gör det här?

Ska pröva imorgon..
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.