Upptäckte denna skarv under tröskel vid renovering. Elen går till ett vägguttag vid sidan om. Tycker inte detta känns optimalt utan efterfrågar en mer tillförlitlig lösning.
Enda lösningen jag kan komma på är att elektriker får komma och dra om samtliga trådar (omfattande?), eller finns det en enklare lösning med någon form av förbättrad skarvning?
 
  • Renovering pågår, öppna träbjälkar, isolering, elledningar, byggdamm och spindelväv synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golv under renovering med öppet utrymme och synliga kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rätt tänkt
 
  • Gilla
JohanssonViktor
  • Laddar…
Vad finns det för möjligheter att följa upp dessa slangar och dra om så att du slipper denna skarv där? Går det att komma åt underifrån? Går det att dra en hel ny slang, kanske från ett annat håll, till detta uttag? Kan uttaget tas bort?

I NÖDFALL kan man göra en "bättre" skarv, men då först när alla andra alternativ är uttömda.
 
  • Gilla
JohanssonViktor
  • Laddar…
J JohanssonViktor skrev:
Upptäckte denna skarv under tröskel vid renovering. Elen går till ett vägguttag vid sidan om. Tycker inte detta känns optimalt utan efterfrågar en mer tillförlitlig lösning.
Enda lösningen jag kan komma på är att elektriker får komma och dra om samtliga trådar (omfattande?), eller finns det en enklare lösning med någon form av förbättrad skarvning?
Såga bort mer och gör hålet så stort att du kommer åt att kapa slangarna lite och sätta dit en muff och göra en rakskarv, samt dra in nya trådar
 
  • Gilla
JohanssonViktor och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vad finns det för möjligheter att följa upp dessa slangar och dra om så att du slipper denna skarv där? Går det att komma åt underifrån? Går det att dra en hel ny slang, kanske från ett annat håll, till detta uttag? Kan uttaget tas bort?

I NÖDFALL kan man göra en "bättre" skarv, men då först när alla andra alternativ är uttömda.
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vad finns det för möjligheter att följa upp dessa slangar och dra om så att du slipper denna skarv där? Går det att komma åt underifrån? Går det att dra en hel ny slang, kanske från ett annat håll, till detta uttag? Kan uttaget tas bort?

I NÖDFALL kan man göra en "bättre" skarv, men då först när alla andra alternativ är uttömda.
Tack!
Tyvärr går dessa slangar ned i golvisoleringen och inte synliga underifrån i krypgrunden. Troligen även sammankopplade med andra vägguttag i huset innan den går till elcentralen.
Ett annat alternativ är kanske som du säger att ta bort eluttaget helt och ta bort trådarna till nästa eluttag den troligen är sammankopplad med.
En skarvning är förstås det alternativet jag önskat att komma undan med, men då den hade hamnat dold i golvet så finns det inga säkra sätt att genomföra det på om jag förstått rätt, eller hur skulle denna skarv då vara gjord?
 
Kapa slangarna så att dom knappt når ihop, sätt dit en skarvmuff med låsfjäder, dra in nya ledningar, svårare är det inte. Du får göra hålet lite större men det är ju inga problem bara lite tråkigt och meckigt.
 
  • Gilla
JohanssonViktor
  • Laddar…
J JohanssonViktor skrev:
inte synliga underifrån i krypgrunden
Det visste jag redan, men du har väl en motorsåg !
J JohanssonViktor skrev:
eller hur skulle denna skarv då vara gjord?
I nödfall, efter att du uttömt alla andra alternativ.
 
  • Gilla
JohanssonViktor
  • Laddar…
Dra om dom med en ny muff är det absolut bästa som de andra skriver. Rent kast får du ej bygga in den igen och ska isåfall vara i en dosa.
 
  • Gilla
JohanssonViktor
  • Laddar…
Och det blir nog lite konstigt med ett doslock mitt på tröskeln...

Det borde gå att förstora hålet lite så att du kan skarva ihop rören.

Annars, om du nu har krypgrund, så borde det vara en rimlig insats att öppna underifrån och fixa det.
 
  • Gilla
JohanssonViktor
  • Laddar…
Så bra! Känns som många är samstämmig.
Ska öppna upp underifrån och se möjlighet att göra det därifrån.
Om rör och kabel går att få ut så borde det även vara möjligt att göra en säker och tillgänglig/synlig skarvning i krypgrunden om jag förstått rätt.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
J JohanssonViktor skrev:
Så bra! Känns som många är samstämmig.
Ska öppna upp underifrån och se möjlighet att göra det därifrån.
Om rör och kabel går att få ut så borde det även vara möjligt att göra en säker och tillgänglig/synlig skarvning i krypgrunden om jag förstått rätt.
Du ska inte skarva ledningarna utan bara skarva slangen och dra nya trådar.
 
Har öppnat upp i grunden och hittat kablarna. Har försökt lokalisera vart de går vidare för att dra nya kablar, men har inte lyckats se vart de tar vägen.

Mitt mål var nu var att få ut skarvningen så den inte ligger gömd och säkra den så gott det går i väntan på elektriker. Ni som är kunniga i området - finns det ytterligare något jag kan köpa/göra för att säkra tills elektriker kommer ut? Bifogar bilder.
 
  • Skadat innertak med isolering synlig, strukturella träbjälkar, kablar och skugga. Behov av reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Upprivet isoleringsmaterial och elektriska kablar i en väggöppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trasig brun spånskiva, tejp, träbjälkar, underifrånperspektiv, interiör byggnad, skadad konstruktion, under renovering eller reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trätak med isolering, skarvad med svart tejp, synliga skruvar, ovanför tegelvägg, underkonstruktion synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du hade kunnat prova det som föreslagits i tråden, att göra en mjuk böj på slangarna och skarva ihop dem. Det kräver dock att trådarna byts ut.

Alternativt hade du kunnat sätta en utanpåliggade dosa där i krypgrunden. Och dokumentera i huspärmen att den finns där.
 
  • Gilla
JohanssonViktor
  • Laddar…
Två flugor i en smäll hade jag nog satt ett uttag i grunden. Kan man behöva ibland. Eller en Kopplingsdosa.
 
  • Gilla
JohanssonViktor och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla tips och lösningar!
Har varit nere i grunden och satt kopplingsdosa ip65 och wago 221. Detta känns betydligt bättre än min föregående temporära lösning.
 
  • Elektrisk installation med flexibel slang i ett ofärdigt tak, träbjälkar, masonitplattor och en betongvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elledningar i ett vägguttag utan lock, exponerade anslutningar, säkerhetsrisk, i ett ouppvärmt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Morfar68 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.