Hej, vi har en gammal liten gjutjärnskamin vi skulle installera i ett attefallshus. Frågan är bara hur jag ska gå till väga.

Förutsättningarna är som följer:

attefallshus/tinyhouse som står på hjul, därav inget ”krav” på anmäler och dylikt. Förstår dock att detta är så man borde göra men håll nere predikan.

ca 7x2.6m med pulpettak 3° lutning och högsta takhöjd ca 2.6m. Taket bestående av takstolar som vilar på olika höga takbärlinor vilket ger lutande innertak, 170mm isolering och plåttak utan råspont under.

Väggar ca 1.5dm tjocka med 95mm isolering och träfasad.


Grundidé, installera kaminen med rätt avstånd mot brännbara material och med eldplåt undertill. Iom att kaminen har rökutgång bakåt så tänkte jag att man drar skorstenen rakt bakåt och sedan längst fasaden upp ovan takhöjden. Tilluft från ett enkelt ventilationshål nära golvet vid kaminen.

Jag hoppas någon kan ge mig lite tips eller råd om hur jag ska gå till väga med installationen, pengar är en raritet men det behöver jag väl nästan inte tillägga ;)
 
Varför? Vill du ha bastu i hela vagnen? Minsta brasa kommer värma vagnen på nolltid och göra den olidlig varm!
 
+1 på det.. En bekant har en liten gjutjärnskamin i sin sommarstuga som är rätt liten, tre rum kanske 25 kvm.. Totalt omöjligt att elda förutom när det är 25 minus ute...
 
Det går nog alldeles utmärkt med kamin i stugan. Det är vanligt med diselkaminer i ”huggarkojor”, som skogshuggare har. Varmt är det, men det är bara skönt. En vedeldad kamin har kanske högre kapacitet, men det går säkert att anpassa eldningen därefter.

Kör på med din idé tycker jag. :)

/PM
 
  • Gilla
jmagnryd och 3 till
  • Laddar…
P Project Mellangården skrev:
Det går nog alldeles utmärkt med kamin i stugan. Det är vanligt med diselkaminer i ”huggarkojor”, som skogshuggare har. Varmt är det, men det är bara skönt. En vedeldad kamin har kanske högre kapacitet, men det går säkert att anpassa eldningen därefter.


Kör på med din idé tycker jag. :)

/PM
Ja tanken är att elda med väldigt små trän och främst elda för mysfaktorn och som backup ifall strömmen skulle gå.

Men installationsmässigt, hur går man till väga, är väggen lättast eller är det värt att dra genom taket?
 
Jag skulle börja med att mäta diametern på rökröret och se om det ens finns att få tag på för det första.
sedan skulle nog jag dra det ut genom vägen för att det är lätt att demontera vid flytt
 
M MagicFingers skrev:
Jag skulle börja med att mäta diametern på rökröret och se om det ens finns att få tag på för det första.
sedan skulle nog jag dra det ut genom vägen för att det är lätt att demontera vid flytt

Okej, när röret sedan ska igenom väggen räcker det med att ha ett isolerat rör som är obrutet genom väggen, och sedan täta runt med något? Eller måste man bygga någon brandtunnel eller dylikt?
 
T Vilgot Småhus skrev:
Okej, när röret sedan ska igenom väggen räcker det med att ha ett isolerat rör som är obrutet genom väggen, och sedan täta runt med något? Eller måste man bygga någon brandtunnel eller dylikt?

om det finns med rätt dimension så funkar antagligen ett helisolerat rör, annars får det ju bli en hål med plåtar runt om och mineritskivor runt inuti...
 
M MagicFingers skrev:
om det finns med rätt dimension så funkar antagligen ett helisolerat rör, annars får det ju bli en hål med plåtar runt om och mineritskivor runt inuti...
okej, då låter det väl värt att leta långt och länge efter ett helisolerat rör :D
 
jannekjuyckken
En liten kamin är bara att smälla in.
Skippa kommunens tröga handläggare men be sotaren godkänna.
 
jannekjuyckken jannekjuyckken skrev:
En liten kamin är bara att smälla in.
Skippa kommunens tröga handläggare men be sotaren godkänna.

Tycker detsamma, följdfråga på trycket, behöver kaminen själv vara tät? Det är en äldre modell som har en spisplatta ovanpå så den kommer inte hålla något tryck själv.
 
jannekjuyckken
T Vilgot Småhus skrev:
Tycker detsamma, följdfråga på trycket, behöver kaminen själv vara tät? Det är en äldre modell som har en spisplatta ovanpå så den kommer inte hålla något tryck själv.
Beror ju på draget.
Med kort skorsten blir draget sämre.
Smäll dit den och testa. Täta om du behöver sen ta dit sotaren.
 
Vill du att den ska fungera bra att elda i använder du isolerade skorstensmoduler av valfritt märke, gärna 3m hög.
Biomodul 30 är väl bland dom mer prisvärda, där finns det en speciell vägggenomföringsmodul du använder för att bättra på isoleringen just där. NVI3000 räcker det med 50mm stenull runt en vanlig modul. Varje modell är lite olika, bara att kika i manualen hur det går till.

Själva kaminen behöver inte vara tät, det är dom aldrig runt plattor och så. Värt att tänka på är att en gammal oisolerad järnkamin har 50cm till brännbar byggnadsdel vilket kan vara ett problem i ett litet utrymme, du kan sätta ett strålningsskydd bakom den för att minska ner till hälften, det kan du tillverka av en mineritskiva eller en plåt eller liknande, behöver monteras med distans mot väggen, 30mm är lagom och så upp lika mycket från golvet så luft kan strömma bakom.
 
  • Gilla
Guido
  • Laddar…
Har själv en Campingkamin som jag kan ställa upp eller ta ner på 20 minuter. Rökröret är också bak och går ut genom väggen. Rökröret (som är demonterat i sektioner) är oisolerat. Genomföring i väggen är kritisk och där sitter helt enkelt en fullisolerad skorstensmodul. På väggen bakom kaminen har jag satt 2 st cembritskivor på distans. Sedan går rökröret upp längs fasad på ca 40 cm avstånd och genom takfoten på distans i ett spirorör

En stor fördel men campinglösningen är (förutom priset) att jag kan tar bort allt på sommaren och få mer plats.

https://orland-living.com/collections
 
Redigerat:
Ulltand Ulltand skrev:
Har själv en Campingkamin som jag kan ställa upp eller ta ner på 20 minuter. Rökröret är också bak och går ut genom väggen. Rökröret (som är demonterat i sektioner) är oisolerat. Genomföring i väggen är kritisk och där sitter helt enkelt en fullisolerad skorstensmodul. På väggen bakom kaminen har jag satt 2 st cembritskivor på distans. Sedan går rökröret upp längs fasad på ca 40 cm avstånd och genom takfoten på distans i ett spirorör

En stor fördel men campinglösningen är (förutom priset) att jag kan tar bort allt på sommaren och få mer plats.

[länk]
Att lätt kunna demontera känns som en bra idé, det tillsammans med en sådan väggenomförning låter som rätt väg framåt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.