Hej!

Jag söker lite tips angående att barnsäkra eluttag.

Vi kommer använda petskydd, men då vi har gammal el i huset och gamla uttag samt en bebis som precis lärt sig krypa och verkar ÄLSKA just eluttag vill vi skapa lite extra säkerhet kring uttagen. Därför letar jag efter kontaktskydd av den här typen:



Men då vi har eluttag av äldre modeller hittar jag inga som passar.

Någon som har tips på kontaktskydd som kan tänkas passa? Alternativt någon form av DIY-lösning för att täcka över uttagen?

Bifogar bild hur våra uttag ser ut.

Så tacksam om någon har tips!
 
  • En vit trefas vägguttag på en ljusgrå vägg ovanför en vit list.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
*Här kommer bild på den typ av kontaktskydd jag söker
 
  • Hand drar i ett barnsäkert uttagsskydd från ett eluttag på en vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A ammie26 skrev:
Hej!

Jag söker lite tips angående att barnsäkra eluttag.

Vi kommer använda petskydd, men då vi har gammal el i huset och gamla uttag samt en bebis som precis lärt sig krypa och verkar ÄLSKA just eluttag vill vi skapa lite extra säkerhet kring uttagen. Därför letar jag efter kontaktskydd av den här typen:



Men då vi har eluttag av äldre modeller hittar jag inga som passar.

Någon som har tips på kontaktskydd som kan tänkas passa? Alternativt någon form av DIY-lösning för att täcka över uttagen?

Bifogar bild hur våra uttag ser ut.

Så tacksam om någon har tips!
Byt dom g:a till nya petskyddade uttag.
 
  • Gilla
UffePlåtis och 9 till
  • Laddar…
A ammie26 skrev:
*Här kommer bild på den typ av kontaktskydd jag söker
K Kurtivan skrev:
[länk]

liknande finns också på t ex Biltema och Classes
Tack så mycket för era svar! Petskydd har vi alltså redan till uttagen, men det jag söker efter är något att även sätta utanpå uttagen. ☺️
 
Som sagt, byt uttagen till nya typer. De har petskydd och ett djup som gör att det inte ska gå att nå spänningsförande stift på stickkontakten.
 
  • Gilla
UffePlåtis och 6 till
  • Laddar…
Och vill du ha skydd så att ev istoppade kablar inte går att dra ut blir det nog att ställa för något tungt eller bygga något själv. Ev hitta något grunnt skåp med låsbar dörr.
 
  • Gilla
ammie26 och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Min röst på nya petskyddade uttag och sedan nöja sig där. Väggkontaktsperioden hos bebisar är kort, så att sätta lådor över varenda uttag hade jag inte lagt tid på.
 
  • Gilla
elpaco och 8 till
  • Laddar…
BirgitS
A ammie26 skrev:
Tack så mycket för era svar! Petskydd har vi alltså redan till uttagen, men det jag söker efter är något att även sätta utanpå uttagen. ☺️
I den åldern så är det ju så att det som inte syns finns inte, dvs. bebisar letar inte efter eluttagen utan det räcker att ställa förvaringslådor med innehåll framför eller en bräda som hälls på plats av en stol osv.

Men på sikt är det ju bara nya uttag som hjälper och man får byta uttag själv.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Om du inte har det redan skulle jag rekommendera att sätta in jordfelsbrytare. Ett effektivt och billigt sätt att minska risken för brand och stötar.
 
  • Gilla
Dheri och 3 till
  • Laddar…
Jordfelsbrytare är det viktigaste av allt. Om någon petar i ett uttag och det inte finns jordfelsbrytare så hinner det börja lukta bränt kött innan säkringen bryter.

Förlåt om jag skräms men det äe så otroligt viktigt med jordfelsbrytare.

Sen ska uttagen bytas, jordfelsbrytaren kan krångla och tar inte alla risker. Öppna plånboken och gör elen barnsäker!
 
  • Gilla
ammie26
  • Laddar…
Byt, byt, byt! Vi hade exakt sådana uttag, med påsatta petskydd och tänkte att det räckte gott som skydd. Men en dag var Liten och pillrade lite på en kontakt som satt i ett av uttagen, samtidigt som andra handen höll balansen med ett stadigt tag i vattenradiatorn, och TJOFF.. så löste JFB. Tårar, och ett besök till VC, men prisa vår lyckliga stjärna inget mer än så. Dagen efter bytte vi alla uttag.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
UffePlåtis och 10 till
  • Laddar…
Byt uttagen. Det är inte bara bebisperioden som är aktuell. En treåring försöker exempelvis gärna klättra genom att sätta en fot på en kontakt och komma upp. En sjuåring är kreativ och skall själv koppla in lampor och annat för att göra det mysigt osv. Det tar liksom aldrig slut och uttagen är fortsatt farliga. Framförallt om det är kontakter som inte är plastade till hälften.
 
  • Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
Att byta till petskyddade uttag med djupare brunnar är det absolut viktigaste. De du har är bland de sämsta uttagen som tillverkats för den svenska marknaden. Dels saknas petskydd men också att istoppade apparater där proppen dras ur halvvägs blottar spänningsförande delar av stickproppen.

Nummer två är jordfelsbrytare, som visserligen inte förhindrar elchock men som är ett komplement.

Varken Elsäkerhetsverket eller någon sakkunnig inom elområdet rekommenderar plastlådor till vägguttag för att förhindra barnolycksfall. Utan de rekommenderar åtgärd enligt första stycket i detta inlägg.

Lycka till!
 
  • Gilla
blackarrow och 5 till
  • Laddar…
A ammie26 skrev:
Hej!

Jag söker lite tips angående att barnsäkra eluttag.

Vi kommer använda petskydd, men då vi har gammal el i huset och gamla uttag samt en bebis som precis lärt sig krypa och verkar ÄLSKA just eluttag vill vi skapa lite extra säkerhet kring uttagen. Därför letar jag efter kontaktskydd av den här typen:



Men då vi har eluttag av äldre modeller hittar jag inga som passar.

Någon som har tips på kontaktskydd som kan tänkas passa? Alternativt någon form av DIY-lösning för att täcka över uttagen?

Bifogar bild hur våra uttag ser ut.

Så tacksam om någon har tips!
Ta byt ut dessa gamla utanperskydd. Moderna har petskydd
 
  • Gilla
ammie26
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.