Hej,

Har ett äldre fritidshus (antagligen 30-tal) på ca 70 kvm som är 1,5 plan med krypgrund/källare. Tanken är att bygga en ny liten stuga på marken en bit bort men nu funderar jag på om jag kanske ska rusta upp huset istället.
Ett stort problem dock, fukt/vatten i källaren har gjort att blindbottnar ruttnat och ramlat ned och det är röta i underdelen av golvbjälkar.

Om man leker med tanken att syllen skulle vara ok och grunden dräneras/avfuktas bättre, hur omfattande blir renoveringen av balkar och golv? Vad kostar det (grovt) om man gör det själv?

Jag har inga speciella tidsramar och det ska fungera som enklare fritidshus och inte totalrenoveras.

Ett takhörn med träbjälkar, isoleringsmaterial och en gammal bit tidningspapper. Möjligen en vindsvåning eller källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fukt- och mögelskador syns på äldre träbjälkar under ett golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fukt- och mögelskador på träbjälke och isolering i mörkt utrymme, tecken på rötskador och förfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inomhustak med synliga träbjälkar och spånskivor, något byggavfall, möjligt oisolerat utrymme, behov av underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om syllen och golvet är OK, skulle jag fundera på att helt enkelt dubblera de rötskadade golvbjälkarna med friska fästa intill.
Ny isolering och blindbotten.
 
Antar att jag först bör såga bort de ruttna delarna på de ursprungliga bjälkarna innan jag sätter dit nya bredvid.

Hur brådskande är det att fixa detta?
Bor ju inte där och fukten är väl aningen lägre nu på vintern (marken i källaren är dock fuktig).
 
T TheHammers skrev:
Antar att jag först bör såga bort de ruttna delarna på de ursprungliga bjälkarna innan jag sätter dit nya bredvid.

Hur brådskande är det att fixa detta?
Bor ju inte där och fukten är väl aningen lägre nu på vintern (marken i källaren är dock fuktig).
Har det blivit så på 90 år kommer det inte märkas någon skillnad imorgon...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.