Tja.
Nån med erfarenhet ang denna modell av vedpanna.
Bra och dåliga saker/egenskaper att tänka på?

Årsmodell 1997/99.
30kw
130 liter ved.

Har som tanke 500x3 liter ackumulatortank.
En med varmvatten.

Tack på förhand.
/magnus
 
  • En stor blå industrimaskin med kontrollpanel, mätare och knappar i ett verkstadsutrymme på träpall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Magnus85mm skrev:
Tja.
Nån med erfarenhet ang denna modell av vedpanna.
Bra och dåliga saker/egenskaper att tänka på?

Årsmodell 1997/99.
30kw
130 liter ved.

Har som tanke 500x3 liter ackumulatortank.
En med varmvatten.

Tack på förhand.
/magnus
Du kan med fördel köra en eller två tankar till. Jag har 2+1 tank till den mindre Baxi bonus light och dom fyller jag lätt.
 
  • Gilla
Magnus85mm
  • Laddar…
Ta av isoleringen och kolla om du har rostskador på sidorna. Packningen till locken för nödkylningen tenderar att ge upp. Jag installerade en sådan, men jag fick börja med att rostlaga. Det låter dessutom som en så pass tidig variant att den har en felkonstruktion i styrningen. Men annars är det en bra panna.

Samma panna säljs än, men nu med lambdastyrning och namnet exelent.

Edit: Mer tankar skadar inte om du har plats.
 
  • Gilla
lodin92 och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ta av isoleringen och kolla om du har rostskador på sidorna. Packningen till locken för nödkylningen tenderar att ge upp. Jag installerade en sådan, men jag fick börja med att rostlaga. Det låter dessutom som en så pass tidig variant att den har en felkonstruktion i styrningen. Men annars är det en bra panna.

Samma panna säljs än, men nu med lambdastyrning och namnet exelent.

Edit: Mer tankar skadar inte om du har plats.

https://www.byggahus.se/forum/threads/baxi-solo-innova-upgrade.268177/



Excellent är inte samma panna och den har inte lambdastyrning som standard. Excellent har lambdastyrning som tillval, precis som Solo Innova hade.
 
  • Gilla
Magnus85mm
  • Laddar…
Det är en av de vassaste pannorna fortfarande, grymt väldesignad när den kom.
Jag har själv köpt en 50kw som jag ska göra iordning och installera.

Kolla även tätningen runt luckorna, speciellt den övre och se till att det sluter tätt, även till kanalen i överkant som går direkt ut i skorstenen.

Det hade nog inte skadat med ännu fler tankar till den.
 
  • Gilla
Magnus85mm
  • Laddar…
G GordonE skrev:
Det är en av de vassaste pannorna fortfarande, grymt väldesignad när den kom.
Jag har själv köpt en 50kw som jag ska göra iordning och installera.

Kolla även tätningen runt luckorna, speciellt den övre och se till att det sluter tätt, även till kanalen i överkant som går direkt ut i skorstenen.

Det hade nog inte skadat med ännu fler tankar till den.
Tack för svar!
D Daniel 109 skrev:
Ta av isoleringen och kolla om du har rostskador på sidorna. Packningen till locken för nödkylningen tenderar att ge upp. Jag installerade en sådan, men jag fick börja med att rostlaga. Det låter dessutom som en så pass tidig variant att den har en felkonstruktion i styrningen. Men annars är det en bra panna.

Samma panna säljs än, men nu med lambdastyrning och namnet exelent.

Edit: Mer tankar skadar inte om du har plats.
Tack för ava
john68 john68 skrev:
Du kan med fördel köra en eller två tankar till. Jag har 2+1 tank till den mindre Baxi bonus light och dom fyller jag lätt.
Tack för svar
 
D Daniel 109 skrev:
Ta av isoleringen och kolla om du har rostskador på sidorna. Packningen till locken för nödkylningen tenderar att ge upp. Jag installerade en sådan, men jag fick börja med att rostlaga. Det låter dessutom som en så pass tidig variant att den har en felkonstruktion i styrningen. Men annars är det en bra panna.

Samma panna säljs än, men nu med lambdastyrning och namnet exelent.

Edit: Mer tankar skadar inte om du har plats.
Det ska jag göratack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.