Jag har köpt ett äldre stenhus från början av 1900 talet skulle jag gissa.
Väggarna är ca 500-600mm kalksten sen en luftspalt på ca 40-50mm och sen 22mm kärnvirke av furu.
Finns det någon kunnig om just isoleringsvärdet på kalkstensväggar?
 
Av vilken anledning undrar du?
 
Om det är värt att tilläggsisolera
 
Består hela ytterväggarna av 500-600mm kalksten sen en luftspalt på ca 40-50mm och sen 22mm kärnvirke av furu? Vad har ni för uppvärmning och årsförbrukning av elen? Samt, vad har ni för isoleringstjocklek i vind och golvbjälklag?
 
tror inte det är värt mödan att klä sten i stenullsmattor. kanske se över vinden i stället?
 
Gör dig för allt i världen inte av med kärnvirket.
Det är dyrt att få ta på idag.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Består hela ytterväggarna av 500-600mm kalksten sen en luftspalt på ca 40-50mm och sen 22mm kärnvirke av furu? Vad har ni för uppvärmning och årsförbrukning av elen? Samt, vad har ni för isoleringstjocklek i vind och golvbjälklag?
ja det är hela ytterväggarna. Vi har bergvärme.
Vinden är endast 95mm isolering och i golvbjälklaget mot källaren är det en cement sågspåns blandning. Jag håller på att isolera upp båda två

Köpte huset i början av året så vet inte vad vi kommer landa på men de förra ägarna gjorde av med 36000kW/h om året men då hade en verkstad där han lagde traktorer samt 9st direktverkande el element som gick året runt nästan.
Har även satt upp 100m3 solceller
 
W Wo0ntee skrev:
ja det är hela ytterväggarna. Vi har bergvärme.
Vinden är endast 95mm isolering och i golvbjälklaget mot källaren är det en cement sågspåns blandning. Jag håller på att isolera upp båda två

Köpte huset i början av året så vet inte vad vi kommer landa på men de förra ägarna gjorde av med 36000kW/h om året men då hade en verkstad där han lagde traktorer samt 9st direktverkande el element som gick året runt nästan.
Har även satt upp 100m3 solceller
Bra, avvakta med väggarna. De är prio sist!
 
  • Gilla
Wo0ntee
  • Laddar…
G gaia skrev:
tror inte det är värt mödan att klä sten i stenullsmattor. kanske se över vinden i stället?
Ja jag håller på med att isolera vinden och golvbjälklaget men tänkte om det var värt att göra något åt väggarna
 
M MrDizzy skrev:
Gör dig för allt i världen inte av med kärnvirket.
Det är dyrt att få ta på idag.
Det får vara kvar så länge jag äger huset
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.