Har eldat i min vedspis i ett par år nu, och inte haft så mycket problem som jag har nu.
Problem med draget ifrån elden. När jag tänder tidningspapper nere vi sotarluckan så drar det in pappret mot rökkanalen, så där är inga problem med draget.
Problemet är när jag ska tända brasan, då det händer ganska ofta att det ryker in ifrån spisringarna. När jag fått tänt den och det inte ryker in, så kanska jag vill öppna luckan för att tillföra mer syre till elden för att få mer ös på brasan, så ryker det in. Det räcker nästan att öppna någon av luckorna med 1 mm så börjar det att ryka in.
Har tagit bort ringarna och rengjort den på sot mm. Men funkar inte.
Någon som vet vart felet kan vara?
 
När hade du sotaren på besök senast?
Har du själv rakat bort sot från ovansidan av ugnen? Det sotet kan du antingen raka ner i eldstaden och ner i asklådan, eller ner under ugnen. Du kan dessutom behöva sota ur genom sotluckan, det kan bli rätt mycket sot som samlas under ugnen också.
Hur är det med draget i skorstenen?
 
E
J JoakimB81 skrev:
Har eldat i min vedspis i ett par år nu, och inte haft så mycket problem som jag har nu.
Problem med draget ifrån elden. När jag tänder tidningspapper nere vi sotarluckan så drar det in pappret mot rökkanalen, så där är inga problem med draget.
Problemet är när jag ska tända brasan, då det händer ganska ofta att det ryker in ifrån spisringarna. När jag fått tänt den och det inte ryker in, så kanska jag vill öppna luckan för att tillföra mer syre till elden för att få mer ös på brasan, så ryker det in. Det räcker nästan att öppna någon av luckorna med 1 mm så börjar det att ryka in.
Har tagit bort ringarna och rengjort den på sot mm. Men funkar inte.
Någon som vet vart felet kan vara?
Elda du varje dag? Min bil alltid ryka in när jag tänder första gången efter sommaren.
 
Vilken typ av spis har du? Topprökare, bakrökare eller som vår ”spargrisen” nerrökare. Den lilla modellen vi har vill att murstocken är varm för att inte ryka in vid tändning. Men lite bra fart i värmen tidigt så släpper kallproppen ganska snabbt, även om nån puff rök vill leta sig in.
 
E Elsamimmi skrev:
Elda du varje dag? Min bil alltid ryka in när jag tänder första gången efter sommaren.
Jo jag eldar varje dag. Kan funka fint en vecka och sen helt plötsligt så ryker det in.
 
Norrtull Norrtull skrev:
Vilken typ av spis har du? Topprökare, bakrökare eller som vår ”spargrisen” nerrökare. Den lilla modellen vi har vill att murstocken är varm för att inte ryka in vid tändning. Men lite bra fart i värmen tidigt så släpper kallproppen ganska snabbt, även om nån puff rök vill leta sig in.
Jag har en Norrahammar no 25. Den är topprökare. Eldar varje dag. Men plötsligt så ryker den bara in. Hur ofta behöver man rensa den på aska runt och under ugnen?
 
Jag brukar raka ur aska när det blir för mycket och är i vägen för rökens passage.
 
  • Gilla
vinylskiva
  • Laddar…
J JoakimB81 skrev:
Jag har en Norrahammar no 25. Den är topprökare. Eldar varje dag. Men plötsligt så ryker den bara in. Hur ofta behöver man rensa den på aska runt och under ugnen?
Har inte rensat aska över ugnen på väldigt länge, kanske beror på vilken ved du kört. Men rensa en sväng om det ser ut att behövas. Hur är det med leran på ugnen? Kan den rört sig vid förra rensningen så den blockar nu?
Ficklampa lysa, lyfta på plattorna och kika efter stopp. Annars skulle jag börja kolla skorsten efter nerfallet skräp.
Så här ser vår lilla spargrisen ut.
 
  • Gammal gjutjärnsspis från Husqvarna, infälld i kakel, sotig, med luckor och reglage, antik och robust.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammaldags vedeldad köksspisen, eld synlig genom öppningen, på kakelklädd vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal, rostig spishäll i gjutjärn ovanifrån, koncentriska cirklar, öppen brännare eller kaminhål, nött yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Älska
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Den lilla spisen har kokat pasta o potatis. Sen köttbullar och div kött har stekts.
Hemma hos oss har det fått namnet reservkraften. :crysmile:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.