Hej!
Jag har byggt ett matbord som jag är i stort rätt nöjd med. Dock så tycker jag att det är lite rangligt på längden. På bredden är det inga bekymmer, Skulle det hjälpa att sätta dit något typ av stag mellan ram och bordsben?
eller är det någon annan som har något supertips?

Ett träbord med uppfällda ben framför en soffa, golvstående lampa till vänster, korg med leksaker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nedmonterat träbord, verktyg, städutrustning, gitarr, och växter i en vardagsrumsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vardagsrum med träbord, soffa, juldekorationer i fönstret, växt, golvstående lampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart, fyrkantig platta, möjligen en högtalarfäste eller monteringsbas, med skruvhål, isolerad på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En detaljbild på benens infästning skulle göra det lättare att komma med förslag.
Spontant tänker jag att du behöver se till att hela kanten på bordsbenets ända klämmer mot undersidan av bordet, bara den lutade ytan på beslaget ger uppenbarligen för lite stöd. Böjmotståd går som diametern upphöjt till fyra så lite extra hjälper mycket.

En kil med samma vinkel, hål för hela upphöjningen skulle kunna vara en variant (om bordet sitter ihop som jag tror). Gör kilen tjock nog att ge frigång mellan beslaget och änden av benet för att få maximalt tryck på benperiferin.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Hej!
Lite osäker på vad du menar, men skickar några bilder där man tydligare ser hur benet är fäst

Träkonstruktion, metallbeslag, pelare, takbjälkar, kläder i bakgrunden, inomhus, infästningsdetaljer, grovt timmer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träbord med metallbeslag, skruvar som fäster benet. Inomhus, leksaker och köksbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träbord med synliga skruvar och en benstöd fixad med tejp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag ser två möjliga bovar:
1. Det jag nämnde tidigare om för lite kontaktyta mellan bordsbenets ända och underredet.
2. De längsgående reglerna underredet är för klena. Om så är fallet hjälper det inte att fixa 1 utan de måste styvas upp på något vis. Extra material på höjden ger mer styvhet än på bredden. Eventuellt kan du komma undan med att borra i ett par dymlingar/plugg i hörnfogen för extra koppling mellan reglerna. Se till att dymlingen sitter trångt i hålet.
 
Redigerat:
Okej!
Tror du att det löser något med ett stag mellan underrede och bordsben, som jag så snyggt försökte rita till på bilden i första inlägget?
Eller kanske en längsgående skena i mitten i metal för att styva till den?
 
Redigerat:
Börja med att hitta var det rör sig när de oönskade vickningarna sker. Sätt/håll en smygvinkel i vinkeln mellan bordet och benet, tryck så det borde bli en glipa, blir det glipa är det infästningen av benet som är för klen, annars är det underredet som sviktar.
Vill du se om din sträva funkar är det väl bara att ta loss ett beslag och bygga en prototyp av spillvirke innan du sätter igång att modifiera ditt existerande bygge.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.