Claes Sörmland
T tompaah7503 skrev:
Möjligt, därför jag ställde frågan till dig vad du menar med "små barn".



Människor av olika åldrar kan utsätta sig för risker som leder till olyckor. Du kanske minns olyckan sent 90-tal då två pojkar, 6 resp. 10 år dog i en pappersinsamlingsbehållare som de klättrat in i. Olyckan resulterade i att alla behållare byggdes om så hålen omöjliggjorde inklättring (samt avsevärt försvårade inmatning av avfall, på kuppen). Med andra ord äldre än den ålder du menar är riskfylld. Skulle dessa två pojkar också stått under tillsyn? [länk]



Är inte ett dugg nostalgisk över min uppväxt. Men jag tror på riktigt inte att ständig tillsyn och curling är bra för barnen. Se resonemanget i mitt tidigare inlägg.
Curlingfrågan ligger lite utanför den här tråden och jag förstår din kritik men tror inte att det kommer att bli en förändring i samhällets attityd, snarare tvärt om, mer kontroll av barnen arbetas hela tiden upp. Men kanske är tråden relaterad till detta i alla fall, TS är t o m beredd att börja utreda grannens damm.
 
  • Gilla
Mrjayser
  • Laddar…
A
T tompaah7503 skrev:
Möjligt, därför jag ställde frågan till dig vad du menar med "små barn".



Människor av olika åldrar kan utsätta sig för risker som leder till olyckor. Du kanske minns olyckan sent 90-tal då två pojkar, 6 resp. 10 år dog i en pappersinsamlingsbehållare som de klättrat in i. Olyckan resulterade i att alla behållare byggdes om så hålen omöjliggjorde inklättring (samt avsevärt försvårade inmatning av avfall, på kuppen). Med andra ord äldre än den ålder du menar är riskfylld. Skulle dessa två pojkar också stått under tillsyn? [länk]



Är inte ett dugg nostalgisk över min uppväxt. Men jag tror på riktigt inte att ständig tillsyn och curling är bra för barnen. Se resonemanget i mitt tidigare inlägg.
Det naturliga urvalet...
 
  • Älska
Mrjayser
  • Laddar…
@ @ndreas skrev:
Småbarn kan drunka i en "vattenpöl".... Det är nog inte vuxna eller äldre barn ts oroar sig för. ...
Med samma resonemang så kan grannen eller ts heller inte körs iväg med bilen på morgonen utan att gå runt bilen 360grader och kolla under bilen så inget barn ligger där...
Men troligen sker inte detta, varken hos grannen eller ts... att fokusera på extremer är lite väl...
Bättre att njuta av vad dammen kan tillföra speciellt mitt i en torr sommar. Vem vet, den kanske kan komma till användning när majbrasan sprider sig...
 
  • Gilla
  • Älska
Solvillan och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
A Alexn72 skrev:
Med samma resonemang så kan grannen eller ts heller inte körs iväg med bilen på morgonen utan att gå runt bilen 360grader och kolla under bilen så inget barn ligger där...
Men troligen sker inte detta, varken hos grannen eller ts... att fokusera på extremer är lite väl...
Bättre att njuta av vad dammen kan tillföra speciellt mitt i en torr sommar. Vem vet, den kanske kan komma till användning när majbrasan sprider sig...
Det är lustigt med riskhantering och små barn, det är alltid någon annan som ska minimera risk för ens barn. Det rimliga är väl att föräldrarna själva tar ansvar för situationen och sätter upp ett rejält Gunnebostaket så att de minsta barnen inte drar iväg från tomten, t ex ut i gatans trafik, ner i det vattenfyllda diket eller in hos grannen som har en damm. Som man gör på varje förskola. Det minskar ju stressen med sekundövervakning av treåringen tänker jag.
 
  • Gilla
  • Älska
Hyltran från Veglemyren och 23 till
  • Laddar…
Jag som har växt upp i skogslandet längs med en älv i norrbotten undrar som så ofta förut när jag läst liknande saker.. Vad fan är det för fel på folk....
Varför är människor så otroligt desperata att alltid hitta fel på allt runtomkring dom
Kanske man kan lära sina barn vad som är farligt o framför allt hur man skall förhålla sig till saker i sin omgivning
 
  • Gilla
  • Älska
Mnbvcxz och 26 till
  • Laddar…
MickeTyr MickeTyr skrev:
Väldigt märklig frågeställning förövrigt. Sverige är ett land fullt av vattendrag.
Och de allra flesta är uppdämda, uträtade, kanaliserade, kulverterade, strandzonsrensade, har underskott på död ved och... Listan kan göras lång på allt som vattendragen utsatts för....
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 2 till
  • Laddar…
En del beror nog på var man är uppväxt och hur vi uppfattar faror. Är man orolig för barnen så får man begränsa deras möjlighet att röra sig i miljöer som man uppfattar som farliga.
Här i kvarteret brukar barnen ibland klättra på vår stenmur som är 1,5 m hög från asfalten. Och en damm på fastigheten med mjuka kanter kan man inte stängsla in, lika lite som en stenmur.
 
  • Gilla
Ronnya65 och 1 till
  • Laddar…
P pegr skrev:
Har en granne som grävt en damm på sin tomt men har inget skydd runt dammen, vad är det för regler som gäller?
Den är ca 2 m djup, ca 5 M i diameter.
Det är öppet från vägen in på marken runt dammen.
Använd skydd så blir det inga ungar som springer in till grannen;)
 
  • Haha
  • Gilla
pipsqueek och 5 till
  • Laddar…
H
Trodde inte barn var ute längre. Så länge det finns internet så syns inga barn.
 
  • Gilla
Jockebanan och 1 till
  • Laddar…
Den här diskussionen visar tydligt hur snabbt man glömmer hur det är att ha små barn när de egna barnen blivit äldre.

/Krille
 
  • Gilla
  • Haha
@ndreas och 1 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Den här diskussionen visar tydligt hur snabbt man glömmer hur det är att ha små barn när de egna barnen blivit äldre.

/Krille
Nejdå, men man kan inte bygga en helt säker värld för alla barn. Vi är bara olika i att se och uppfatta vad som är farligt, men också olika syn på vilken frihet barnen ska ha och som del av lärandet i livet. Men också vem som ska ta ansvar för barns säkerhet ;)
 
  • Gilla
  • Älska
Mrjayser och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Nejdå, men man kan inte bygga en helt säker värld för alla barn. Vi är bara olika i att se och uppfatta vad som är farligt, men också olika syn på vilken frihet barnen ska ha och som del av lärandet i livet. Men också vem som ska ta ansvar för barns säkerhet ;)
Vet inte om jag tycker att uttryck som "Håll dig till ditt eget", "Det naturliga urvalet....", " ska varenda fara byggas bort och vadderas runt om?" visar någon större förståelse för barns säkerhet.

Så länge man håller sig till de regler som gäller för dammar med flacka stränder eller staket så ser jag inget problem med dammen. TS har ställt en fråga kring vilka regler som gäller - han har inte bett att hela världen ska ta ansvar för hans barn ;)

/Krille
 
  • Gilla
  • Haha
Risarvaren och 8 till
  • Laddar…
Håller med, vissa kommentarer i inläggen har varit lite onödiga.
Men jag blir själv lite "färgad", har dagis, fritids och skola nedanför där vi bor ca 50-100 m. Föräldrar som hämtar barn kör ofta för fort här, är 30km i området, inte ovanligt med en mobil vid örat och även föräldrar som fortfarande pratar i mobilen med småttingar springande runt bilarna. Ber om ursäkt för att det blev OT, men det blir ofta sila mygg och svälja kameler.
 
Redigerat:
  • Gilla
Solvillan och 6 till
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
när jag byggde så kollade jag upp reglerna.
Och damm behöver inte skyddas.
Poolen jag har bredvid den måste jag ha staket eller liknande runt då barn förknippar pool med lek och kul så dom dras oftast till pooler fick jag svar av kommunen.

Jag undrar om du verkligen fick rätt svar då. Hur lyder logiken för att din damm inte ska omfattas av kraven i ordningslagen?

Skydd runt pooler, dammar osv regleras både i boverkets regler samt i ordningslagen. Väl sammanfattat i denna länk även det förstås kan finnas en gråzon i tolkningen av vissa begrepp.

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...sverk-tomter-mm/krav-pa-tomter/sakerhet/pool/
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
MathiasS MathiasS skrev:
Jag undrar om du verkligen fick rätt svar då. Hur lyder logiken för att din damm inte ska omfattas av kraven i ordningslagen?

Skydd runt pooler, dammar osv regleras både i boverkets regler samt i ordningslagen. Väl sammanfattat i denna länk även det förstås kan finnas en gråzon i tolkningen av vissa begrepp.

[länk]
En damm med en grund del når helt enkelt ordningslagens krav. Annars skulle vi inte kunna ha en enda damm utan stängsel i stadsmiljö och de finns ju talrika sådana dammar.
 
  • Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.