F fribygg skrev:
Solpaneler hade nog inte gett så mycket så de kunnat ränta sig själva i december, satsa pengarna på en kakelugn så du kan värma med solenergi lagrad i biobränsle om du inte kan ha fjärrvärme i huset.
hade behövt egen skog! Så hade problemet varit löst.
 
Danin Danin skrev:
hade behövt egen skog! Så hade problemet varit löst.
Långved kan du väl köpa och bearbeta själv utan att behöva investera i skog?
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Långved kan du väl köpa och bearbeta själv utan att behöva investera i skog?
De vet jag inte om jag kan, känns som alla försöker tjäna maximalt med pengar i denna krisen.

kan tänka mig det kommer bli stort uppsving på stöld av virke denna och kommande vintrar.

Kan se gängen byter droger till vedstöld.
 
Danin Danin skrev:
De vet jag inte om jag kan, känns som alla försöker tjäna maximalt med pengar i denna krisen.

kan tänka mig det kommer bli stort uppsving på stöld av virke denna och kommande vintrar.

Kan se gängen byter droger till vedstöld.
Knappast, att hantera långved är fysiskt ansträngande utan maskiner.
Beställ ved nu, det lär inte finnas mer eller vara billigare nästa månad eller för den delen nästa höst.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Knappast, att hantera långved är fysiskt ansträngande utan maskiner.
Beställ ved nu, det lär inte finnas mer eller vara billigare nästa månad eller för den delen nästa höst.
Har beställt till nästa sommar, men jag vill slippa elda varje eviga dag. Samt det hjälper dåligt med uppvärmning på övervåning. Önskar man kunde cirkulera luften från kaminen i alla rum.

Skulle någon kunna erbjuda mig ett rimligt värmesystem för säg 300k som jag vet inte ruinerat mig hade jag köpt direkt. Men nu är det för sent och då försökte jag ändå från mars-april detta året att få kontakt med företag som var tämligen ointressanta.

Nu lutar det åt att härda ut fyra år, bygga nytt hus med solpanel och det bästa väremesystem som går att få tag i just då. Berg, luft, sjö eller eget kärnkraftverk.
 
Danin Danin skrev:
Har beställt till nästa sommar, men jag vill slippa elda varje eviga dag. Samt det hjälper dåligt med uppvärmning på övervåning. Önskar man kunde cirkulera luften från kaminen i alla rum.

Skulle någon kunna erbjuda mig ett rimligt värmesystem för säg 300k som jag vet inte ruinerat mig hade jag köpt direkt. Men nu är det för sent och då försökte jag ändå från mars-april detta året att få kontakt med företag som var tämligen ointressanta.

Nu lutar det åt att härda ut fyra år, bygga nytt hus med solpanel och det bästa väremesystem som går att få tag i just då. Berg, luft, sjö eller eget kärnkraftverk.
Om du nu bygger ett nytt hus med solpanel, hur ska du värma det kl 21.35 den 4 december 2027 om elen är för dyr och du inte kan eller får bygga ett eget kärnkraftverk?

Jag tror att det måste till en uppvärmning med lägre energipris, fjärrvärme eller egen eldning av biobränsle.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Danin Danin skrev:
Önskar man kunde cirkulera luften från kaminen i alla rum.
Men det är ju det man kan göra. Beroende på förutsättningarna förstås olika komplicerat - men har du tittat på möjliga lösningar för det?
 
F fribygg skrev:
Om du nu bygger ett nytt hus med solpanel, hur ska du värma det kl 21.35 den 4 december 2027 om elen är för dyr och du inte kan eller får bygga ett eget kärnkraftverk?

Jag tror att det måste till en uppvärmning med lägre energipris, fjärrvärme eller egen eldning av biobränsle.
Jag tänker inte använda solpaneler för att det ska kunna driva min anläggning vintertid, jag tänker på att då säljer man elen under sommaren och har pengar att betala elen på vintern, samt får kanske någon timme gratis mellan oktober - mars.
Min granne berättade han sålde ca 90% av elen solpanelerna producerade under sommaren, till ganska så högt pris.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Om du nu bygger ett nytt hus med solpanel, hur ska du värma det kl 21.35 den 4 december 2027 om elen är för dyr och du inte kan eller får bygga ett eget kärnkraftverk?
Ja du, hur ska man överleva nattetid om man jobbar dagtid? Är det fel av mig att tjäna in en årslön sommartid och leta navelludd hela vintern? Du är inte ensam om ditt tankesätt men det blir inte rätt för det.
 
  • Gilla
TobbeP och 2 till
  • Laddar…
A Avarell_Dalton skrev:
Ja du, hur ska man överleva nattetid om man jobbar dagtid? Är det fel av mig att tjäna in en årslön sommartid och leta navelludd hela vintern? Du är inte ensam om ditt tankesätt men det blir inte rätt för det.
Ursäkta, men vad menade du var fel i det du citerade av mitt inlägg?

Ditt svammel om navelludd har jag lite svårt att förstå men du får gärna starta en separat tråd om du vill utveckla detta.
 
F fribygg skrev:
Ursäkta, men vad menade du var fel i det du citerade av mitt inlägg?

Ditt svammel om navelludd har jag lite svårt att förstå men du får gärna starta en separat tråd om du vill utveckla detta.
Okej, då förstår jag. Den 4:e december (gillar din härskarteknik där) kan man betala med pengar som solcellerna producerade (och man sålde) vid en annan tidpunkt. Det finns ingen lag om att man ska handla el för den el man säljer samtidigt som den produceras. inte heller måste man köpa el för den el man sålt, man kan köpa navelludd om man vill eller bara några andra räkningar man har den 4/12:e (vilket år det nu var du använde som exempel/härskartekniken). Så förklara gärna varför man inte kan värma hus den 4/12:e med pengar man har på ett konto eller i madrassen
 
  • Gilla
K. L
  • Laddar…
A Avarell_Dalton skrev:
Okej, då förstår jag. Den 4:e december (gillar din härskarteknik där) kan man betala med pengar som solcellerna producerade (och man sålde) vid en annan tidpunkt. Det finns ingen lag om att man ska handla el för den el man säljer samtidigt som den produceras. inte heller måste man köpa el för den el man sålt, man kan köpa navelludd om man vill eller bara några andra räkningar man har den 4/12:e (vilket år det nu var du använde som exempel/härskartekniken). Så förklara gärna varför man inte kan värma hus den 4/12:e med pengar man har på ett konto eller i madrassen
Men det är en chanstagning.
Jag fick har fått 161.9 öre / kWh i snitt för den el jag sålt iår.
Om man nu kollar på senaste dagarnas snitt pris så har de legat på 358.9 öre / kWh .
Det är ca 2.2 gånger så högt att betala nu mot det jag fått.
Grovt förenklat: om jag sålde 10000kWh i somras så kan jag bara köpa 4500kWh just nu.
Visst man minskar den totala summan pengar som ska ut ... men 1) det är inte en 1kWh såld = jag kan köpa in 1kWh i vinter. 2) det kostar ju att sätta upp solpaneler med. 3) Frågan är vad som ger sabbare återbetalning nytt värmesystem eller solpaneler. (min personliga uppfattning är nytt värmesystem)

Har man redan ett bra värmesystem, ja då kan solpaneler vara ett bra komplement till att minska effekten av elpriserna ytterligare.

Eller så gör man som mig och ser solpanelerna som ett noll-summespel till dess de är betalda. Och först då de är det får man en sänkning av elkostnaderna.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
A Avarell_Dalton skrev:
Okej, då förstår jag. Den 4:e december (gillar din härskarteknik där) kan man betala med pengar som solcellerna producerade (och man sålde) vid en annan tidpunkt. Det finns ingen lag om att man ska handla el för den el man säljer samtidigt som den produceras. inte heller måste man köpa el för den el man sålt, man kan köpa navelludd om man vill eller bara några andra räkningar man har den 4/12:e (vilket år det nu var du använde som exempel/härskartekniken). Så förklara gärna varför man inte kan värma hus den 4/12:e med pengar man har på ett konto eller i madrassen
Det går väl utmärkt att betala med pengar du redan fått in, spelar nog ingen roll om du köper el eller annan energi. Räcker pengarna från solelen under året i början av december för dig @Avarell_Dalton eller kostar solpanelerna mer i ränta och amortering än vad de drar in ett år som i år?

Själv tar jag tillvara fotosyntesen då jag gör ved av trä, men visst är solceller lite lockande för att samla solenergin även om jag ännu inte hittat några jag får ihop ekonomiskt med mina förutsättningar, det har hittills varit oerhört mycket lättare att räkna hem en eldstad eller en l/l pump.
 
  • Gilla
Raws89
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Men det är en chanstagning.
Jag fick har fått 161.9 öre / kWh i snitt för den el jag sålt iår.
Om man nu kollar på senaste dagarnas snitt pris så har de legat på 358.9 öre / kWh .
Det är ca 2.2 gånger så högt att betala nu mot det jag fått.
Grovt förenklat: om jag sålde 10000kWh i somras så kan jag bara köpa 4500kWh just nu.
Visst man minskar den totala summan pengar som ska ut ... men 1) det är inte en 1kWh såld = jag kan köpa in 1kWh i vinter. 2) det kostar ju att sätta upp solpaneler med. 3) Frågan är vad som ger sabbare återbetalning nytt värmesystem eller solpaneler. (min personliga uppfattning är nytt värmesystem)

Har man redan ett bra värmesystem, ja då kan solpaneler vara ett bra komplement till att minska effekten av elpriserna ytterligare.

Eller så gör man som mig och ser solpanelerna som ett noll-summespel till dess de är betalda. Och först då de är det får man en sänkning av elkostnaderna.
Självklart är varje investering en risk och hade jag inte redan tilläggsisolerat/ny fasad, bytt fönster och dörrar och skaffat bergvärme hade jag nog valt något av dem innan jag köpte solceller. Jag har inte hunnit se riktigt vad vinsten blir per år, har haft dem 3-4 månader och säljarens kalkyl är jag osäker på tills jag sett resultatet. Jag väljer att se dem som betalda eftersom jag hade pengarna och inte behövde dem till annat, inga räntekostnader mao. Värmepumpen kapade månadskostnaderna bra jämfört med olja som jag först körde och sen pellets. Kanske skulle byta radiatorer, det sägs att de är för små för värmepumpar.

Att man inte byter watt mot watt vet jag och tar höjd för, man får lägga undan pengar man tjänar oavsett om de kommer från solcellerna eller lönen, mindre från lönen i framtiden

Nåväl, det känns bra med solcellerna, 2405 löper mitt elavtal ut och det är minst sagt fördelaktigt i dessa dagar och då hamnar jag i samma sits som många idag och jag lider med dem men solcellerna kommer att vara en lindring, hur stor får vi se. Vi har redan börjat spara el för att komma i sinnesstämning till den dagen kommer.
 
F fribygg skrev:
kostar solpanelerna mer i ränta och amortering än vad de drar in ett år som i år?
Har du en dålig dag?
Varifrån har du fått att jag lånat till min solcellsanläggning? Cash is king

Pengarna räcker finfint, jag betalar 55 öre/kWh i 1 1/2 år till, du då? Är du stadd i kassan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.