5 272 läst · 31 svar
5k läst
31 svar
Kalla returslingor och golv-HJÄLP
De tre slingorna i mitten har alla kalla returrör och alla de golven värmer dåligt. Hur får jag alla att bli varma då?MathiasS skrev:
det första är ju att säkerställa att inte dessa slingor samlat på sig luft. Jag skulle stänga övriga slingor och bara köra de som är kalla, kanske en i taget. Då måste luften flytta på sig och slingan bli varm.K KarinC skrev:
när du kan få slingan varm manuellt får du se om det fungerar med styrningen inkopplad också och om det inte gör det fundera på vad som kan vara fel för. Men, en sak i taget.
Vi har ingen styrning på dom. Vill ha dom öppna. Men ok. Ska prova det du skrev.MathiasS skrev:det första är ju att säkerställa att inte dessa slingor samlat på sig luft. Jag skulle stänga övriga slingor och bara köra de som är kalla, kanske en i taget. Då måste luften flytta på sig och slingan bli varm.
när du kan få slingan varm manuellt får du se om det fungerar med styrningen inkopplad också och om det inte gör det fundera på vad som kan vara fel för. Men, en sak i taget.
Ok, jag tänkte att hattarna var av tillfälligt. Antar att man kan skruva på styrhattarna och vrida ner tempen på rumstermostaten för att stänga en slinga.
Jag kör inte heller med någon styrning, det verkar gå utmärkt ändå om man inte har krav på exakt konstant temperatur.
Jag kör inte heller med någon styrning, det verkar gå utmärkt ändå om man inte har krav på exakt konstant temperatur.
Du skriver ”antar att man kan skruva på hattarna….Och vrida ner tempen” Gissar du lite, eller vet du?MathiasS skrev:
Nja, jag vet ju inte riktigt hur varmt ni har det hemma så om termostaten verkligen stänger slingan när du drar ner temperaturen, det vet jag ju inte........K KarinC skrev:
Jag använder dessa vita hattar som jag skruvar på när jag ska stänga av en slinga. De följer med fördelarna.
Plastledningarna från returen ser ut att vara transparenta. Lys igenom dem från baksidan och se om det inte verkar vara mycket gegga i dem. Det är inte ovanligt att man har i glykolvatten i systemet när det skall provtryckas, och denna glykol måste ovillkorligen spolas ur fullständigt. Kvarlämnade rester kommer annars att utgöra en grogrund för diverse mikrobiologiskt liv som förr eller senare sätter igen systemet. Det börjar oftast där flödet är som lägst. Om så är fallet behöver systemet saneras. En spolning räcker oftast inte, eftersom stadsvatten innehåller näringsämnen som gör att mikroberna snart växt till sig igen.
I våras avslutade vi en studie om förtida korrosion i vätskeburna system, och vi hade ett fall som påminde mycket om ditt. Du kan läsa om det som objekt 2, på sidan 32.
https://sbuf.se/Projektsida?project=1cc11bb5-195e-4cbb-adde-374b32b56043
I våras avslutade vi en studie om förtida korrosion i vätskeburna system, och vi hade ett fall som påminde mycket om ditt. Du kan läsa om det som objekt 2, på sidan 32.
https://sbuf.se/Projektsida?project=1cc11bb5-195e-4cbb-adde-374b32b56043
När du stänger de fungerande slingorna via hattarna så märker du snart om du höjer temperaturen på returen på någon av de kalla slingorna. Då får du kolla på flödet på cirkulationspumpen(hastigheten) samt strypa någon eller några (VARMA) slingor.
Vatten går lättaste vägen, alltså via de kortaste slingorna. Har man inte nåt sånär lika längd vid läggning av dessa får man kompensera genom att strypa på kopplet. Det slarvas en del med detta vid installation och då fungerar systemen dåligt.
Vatten går lättaste vägen, alltså via de kortaste slingorna. Har man inte nåt sånär lika längd vid läggning av dessa får man kompensera genom att strypa på kopplet. Det slarvas en del med detta vid installation och då fungerar systemen dåligt.
De vita hattarna är bra för att justera flöden manuellt till vissa slingor (hoppas inte installatören kastade bort dom!). Har ni någon tabell över slinglängden för varje slinga? Om det är stor skillnad i längd och det är dom längsta slingorna som är de kallaste så är det som ErikAlfred säger, då behöver man eventuellt balansera flödena genom att strypa de kortaste slingorna.E ErikAlfred skrev:När du stänger de fungerande slingorna via hattarna så märker du snart om du höjer temperaturen på returen på någon av de kalla slingorna. Då får du kolla på flödet på cirkulationspumpen(hastigheten) samt strypa någon eller några (VARMA) slingor.
Vatten går lättaste vägen, alltså via de kortaste slingorna. Har man inte nåt sånär lika längd vid läggning av dessa får man kompensera genom att strypa på kopplet. Det slarvas en del med detta vid installation och då fungerar systemen dåligt.
Tack, intressantRafael Ospino skrev:Plastledningarna från returen ser ut att vara transparenta. Lys igenom dem från baksidan och se om det inte verkar vara mycket gegga i dem. Det är inte ovanligt att man har i glykolvatten i systemet när det skall provtryckas, och denna glykol måste ovillkorligen spolas ur fullständigt. Kvarlämnade rester kommer annars att utgöra en grogrund för diverse mikrobiologiskt liv som förr eller senare sätter igen systemet. Det börjar oftast där flödet är som lägst. Om så är fallet behöver systemet saneras. En spolning räcker oftast inte, eftersom stadsvatten innehåller näringsämnen som gör att mikroberna snart växt till sig igen.
I våras avslutade vi en studie om förtida korrosion i vätskeburna system, och vi hade ett fall som påminde mycket om ditt. Du kan läsa om det som objekt 2, på sidan 32.
[länk]
Vi hade detta problem (dvs att en slinga är väsentligt längre än de andra två). Då samtliga slingor hade samma flödesinställning (via hattarna så att säga) blev resultatet att den långa slingan inte blev varm. Specifikt yttrade det sig i att framledningen var varm men returen iskall (pga inget flöde igenom). Jag trodde det var stopp i slingan men rörisen som installerat kom o kollade o suckade uppgivet. Han hade ju ställt in allt rätt o nu hade någon klåpare dvs jag ändrat flödesintällningen... Precis samma förklaring som ovan gav han mig: vattnet tar ju enklaste dvs kortaste vägen.E ErikAlfred skrev:När du stänger de fungerande slingorna via hattarna så märker du snart om du höjer temperaturen på returen på någon av de kalla slingorna. Då får du kolla på flödet på cirkulationspumpen(hastigheten) samt strypa någon eller några (VARMA) slingor.
Vatten går lättaste vägen, alltså via de kortaste slingorna. Har man inte nåt sånär lika längd vid läggning av dessa får man kompensera genom att strypa på kopplet. Det slarvas en del med detta vid installation och då fungerar systemen dåligt.
Så prova att dra ned flödet till de varma slingorna!
Det är på returen man kan strypa/trimma in slingorna. Under mässingshattarna sitter det en insexskruv. Det är med fördel fullt flöde när man gör detta. Alltså ,plocka av ställdonen.
Produkter som diskuteras: "insexskruv"
Insexskruv
Insexskruvar är specifika skruvar som har ett sexkantigt hål i huvudet. Dessa skruvar drivs med hjälp av ett verktyg kallat insexnyckel eller insexmejsel, som passar in i det sexkantiga hålet.
Läs mer
K KarinC skrev:Har golvvärme nere. Radiatorer uppe.
Två ”centraler” där golvvärmen utgår ifrån. Alla sex slingor från centralen nära bergvärmepumpen funkar fint. Alla slingor varma. Alla golv varma.
Men vid centralen långt bort från pumpen där är 4 av 6 returslingor och golv ganska kalla. Resultatet är att vissa delar av huset är varma och vissa jättekalla.
Vi har provar lufta rören, kommer bara vatten. Trycket drygt 1.0.
Värmekällan i Väst har tid typ i april…
Ni proffs här. Vad tror ni? Och framför allt. Vad kan vi göra/testa för att få alla golv varma?
Bifogar ett par bilder. Alla hattar är av. Alla piggar går att trycka ner.
Eftersom slingorna vid värmepump fung så stäng av dem med de gröna kranarna vid analys. Hade här kollat vilken fart cirkulationspumpen är på , minst 2 av 3 om det är en 3-stegsK KarinC skrev:Har golvvärme nere. Radiatorer uppe.
Två ”centraler” där golvvärmen utgår ifrån. Alla sex slingor från centralen nära bergvärmepumpen funkar fint. Alla slingor varma. Alla golv varma.
Men vid centralen långt bort från pumpen där är 4 av 6 returslingor och golv ganska kalla. Resultatet är att vissa delar av huset är varma och vissa jättekalla.
Vi har provar lufta rören, kommer bara vatten. Trycket drygt 1.0.
Värmekällan i Väst har tid typ i april…
Ni proffs här. Vad tror ni? Och framför allt. Vad kan vi göra/testa för att få alla golv varma?
Bifogar ett par bilder. Alla hattar är av. Alla piggar går att trycka ner.
På stammen som inte funkar:
Har ni luftat varje slinga för sig, med de övriga stängda? Samt grön kran för retur stängd. (Man vill inte ha luften tillbaka i systemet)
Man behöver tappa min 5l per 25 m slinga.
Någon behöver stå vid VP och fylla på när trycket faller. Kan du lufta alla utan problem är det inget fel där.
Om detta inte hjälper fortsätt nedan.
Vet man hur lång varje slinga är?
Då kan man räkna proportionellt antal varv ventilen i returstammen skall öppnas. Längst slinga max öppning, halv slinga halvt öppen.
Detta är viktigt eftersom man vill ha samma motstånd i alla slingor. (=flöde)
För att se om returens slingor är bromsade
Skruva av locken på nedre stammen och notera på papper el dyl antal varv ned till stopp för varje slinga. Samma på alla? I så fall är alla slingor lika långa , inte troligt!
Är det olika värden men inte fung är de fel justerade från början.
Om man inte vet slinglängd får man köra manuell metod.
Öppna alla max , vänta 5 min o känn på respektive slingas retur , de som är varma kan skruvas ner ett halvt varv, den kalla orörd.
Fortsätt så vidare tills den kalla blir varm, blir nån kall öppna 1/4 eller halv. Kan ta sin stund då man behöver vänta 5 min efter var justering.
Vet tyvärr inte längden på slingorna. Ska testa det du skrivit så hoppas vi det kan funka.Murar-Arne skrev:Eftersom slingorna vid värmepump fung så stäng av dem med de gröna kranarna vid analys. Hade här kollat vilken fart cirkulationspumpen är på , minst 2 av 3 om det är en 3-stegs
På stammen som inte funkar:
Har ni luftat varje slinga för sig, med de övriga stängda? Samt grön kran för retur stängd. (Man vill inte ha luften tillbaka i systemet)
Man behöver tappa min 5l per 25 m slinga.
Någon behöver stå vid VP och fylla på när trycket faller. Kan du lufta alla utan problem är det inget fel där.
Om detta inte hjälper fortsätt nedan.
Vet man hur lång varje slinga är?
Då kan man räkna proportionellt antal varv ventilen i returstammen skall öppnas. Längst slinga max öppning, halv slinga halvt öppen.
Detta är viktigt eftersom man vill ha samma motstånd i alla slingor. (=flöde)
För att se om returens slingor är bromsade
Skruva av locken på nedre stammen och notera på papper el dyl antal varv ned till stopp för varje slinga. Samma på alla? I så fall är alla slingor lika långa , inte troligt!
Är det olika värden men inte fung är de fel justerade från början.
Om man inte vet slinglängd får man köra manuell metod.
Öppna alla max , vänta 5 min o känn på respektive slingas retur , de som är varma kan skruvas ner ett halvt varv, den kalla orörd.
Fortsätt så vidare tills den kalla blir varm, blir nån kall öppna 1/4 eller halv. Kan ta sin stund då man behöver vänta 5 min efter var justering.
Inte sett till några vita hattar. Huset är byggt 00 och inte av oss. Är det på returslingorna man justerar flödet?Y Yaken skrev:De vita hattarna är bra för att justera flöden manuellt till vissa slingor (hoppas inte installatören kastade bort dom!). Har ni någon tabell över slinglängden för varje slinga? Om det är stor skillnad i längd och det är dom längsta slingorna som är de kallaste så är det som ErikAlfred säger, då behöver man eventuellt balansera flödena genom att strypa de kortaste slingorna.