Är det någon som vet om det existerar elprisprognoser på kortare tidshorisont?
Det jag tänker på är perioden från i morgon fram typ en månad, men framför allt närmaste veckan. Det skulle ju vara intressant för automatisk styrning av tex elbilsladdning.
Men även för att få en uppfattning om elpriset när man har månadsavräkning.
Det borde ju hå att få hyfsat bra prognoser med bland annat väderdata och terminspriser som input.
 
  • Gilla
CarVal och 1 till
  • Laddar…
Jag har sett något för Danmark men hittar inte det nu. Men det känns ju som något som det skulle finnas stor efterfrågan på även om det bara är en grov prognos. På en månads sikt är det nog svårt, men för några dagar upp till en vecka inbillar jag mig att det huvudsakligen är vädret som styr och en väderprognos för några dagar kan ju ofta vara ganska säker. Sedan gäller det förstås att man som användare är ok med att prognosen förhållandevis ofta kan slå ganska grovt fel, eftersom det finns många icke-linjära relationer. Men kanske en prognos som säger något i stil med att det är 70% sannolikhet för markant lägre elpriser än normalt en viss dag.

För min egen del tittar jag på SMHIs väderprognos efter vindhastighet och temperatur och gör en gissning.
 
  • Gilla
niklasbrandin
  • Laddar…
hsd
Det finns, såg även en som gick 2 år framåt, men om dessa stämmer går ju inte att säga
 
De som går månader och år framåt är väl bara samma saker som terminspriserna? Inte helt ointressant förstås, men då är väl upplösningen bara på månadsnivå?
 
Jag har smart prognos och kan se mina kostnader fram till 2023 oktober.Att man kan se förbrukningen förstår jag men hur dom får fram kostnaden är vet jag inte.
 
V växelventil skrev:
Jag har smart prognos och kan se mina kostnader fram till 2023 oktober.Att man kan se förbrukningen förstår jag men hur dom får fram kostnaden är vet jag inte.
Intressant. Har du någon skärmdump att dela med dig av?
 
  • Gilla
SkånskaEkan
  • Laddar…
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
V Vortex skrev:
Tibber skriver varje vecka en kort prognos.
Inga siffror men man får ett hum om vad som väntar iaf.
[länk]
Ja, inget ont om dig Vortex, men det var en väldigt givande prognos. :)

Det ska bli kallare och inte blåsa så mycket så det blir dyrare. Jooo, det kan nog de flesta hobby-analytiker gissa sig fram till. Med den precisionen kan jag spå att det generellt sett kommer bli dyrare och dyrare i vinter fram tills att det vänder och blir varmare och blåsigare igen då priset kommer börja sjunka igen.

Man skulle kunna tro att "Joakim (trader) och Måns (analytiker)" skulle kunna plocka fram lite siffror också som om de är kompetenta och inget oförutsett sker skulle visa sig korrekt inom +/- 20% eller så.
 
M Mikael 81 skrev:
Intressant. Har du någon skärmdump att dela med dig av?
Japp fixar imorgon för har inte E-post i jobbtelefonen. Smart prognos borde väl dom flesta el-bolagen erbjudande?Verkar som dom gör en uppdatering 1/månaden men hitils verkar det stämma.
 
  • Gilla
Mikael 81
  • Laddar…
C Cambudgie skrev:
Är inte det lite som att fråga efter ränteprognos?

Kl 13 så ser vi nästa dag ändå och det är ju alltid något.
[länk]
Elpriset styrs väl lite mer direkt av verkligheten än vad styrräntan gör. :)
 
  • Haha
  • Gilla
fiskarn87 och 1 till
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Jag har smart prognos och kan se mina kostnader fram till 2023 oktober.Att man kan se förbrukningen förstår jag men hur dom får fram kostnaden är vet jag inte.
Är det ditt elhandelsbolag som kommer med den? Eller nätägaren? Eller någon annan?
 
M Mikael 81 skrev:
Jag har sett något för Danmark men hittar inte det nu. Men det känns ju som något som det skulle finnas stor efterfrågan på även om det bara är en grov prognos. På en månads sikt är det nog svårt, men för några dagar upp till en vecka inbillar jag mig att det huvudsakligen är vädret som styr och en väderprognos för några dagar kan ju ofta vara ganska säker. Sedan gäller det förstås att man som användare är ok med att prognosen förhållandevis ofta kan slå ganska grovt fel, eftersom det finns många icke-linjära relationer. Men kanske en prognos som säger något i stil med att det är 70% sannolikhet för markant lägre elpriser än normalt en viss dag.

För min egen del tittar jag på SMHIs väderprognos efter vindhastighet och temperatur och gör en gissning.
Detta låter smart, är det 10 dygnsprognosen du brukar använda då? Och vilka orter kollar du? Tänker att det finns vissa orter som är speciellt viktiga dvs de som har flest vindkraftverk.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
T tslabot skrev:
Detta låter smart, är det 10 dygnsprognosen du brukar använda då? Och vilka orter kollar du? Tänker att det finns vissa orter som är speciellt viktiga dvs de som har flest vindkraftverk.
Jag gör det enklare än så - jag kollar lokalt där jag bor bara. Förmodligen skulle det vara lite mer exakt att kolla en regional prognos för hela SE4 istället, men så noga är det inte för mig och vädersystem är väl också oftast ganska stora.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.