I
Hej,

Vi har en Nibe VVM310 med en F2120-12 kopplat till vårt hus som huvudsakligen värms upp med radiator. Vi har dock ett vattenburet värmegolv som är delat i 2 delar(toalett\hall), man kan här välja att strypa en av delarna.

En luft\vatten pump värmer i perioder vilket blir väldigt tydligt här, golvet kan vara ganska varmt tidvis och rumstemp resten av tiden. D.v.s det blir ingen jämn värme i golvet så troligen är det inte tillräckligt tjockt för att hålla lagra värmen tills pumpen värmer igen.

Ska man tolka detta som ineffektivt och dra ner eller rentav stänga av värmegolvet?
 
Pendlar temperaturen lika mycket på radiatorerna som golvvärmen?
Pendlar temperaturen på radiatorerna i samma intervall som golvvärmen?

Vad är det för golvvärmeshunt?
Vilken styrning är det av golvvärmen?

Hur är rumstemperaturen?
Är den jämn eller pendlar den?
Om den pendlar, hur mycket?

Funderar på om förinställningen och/eller maxtemperaturen för golvvärmen är för högt ställd.
 
I
Här kan man se data över 24 timmar :

gkKyXfR.png
https://i.imgur.com/gkKyXfR.png

Pendlar temperaturen lika mycket på radiatorerna som golvvärmen?
Ja, typ, har inte stenkoll på detta men golvet är ju lite segare på att skifta.
Pendlar temperaturen på radiatorerna i samma intervall som golvvärmen?
Har ingen underlag för golvvärmen så det får jag ta och kolla upp, är dock ganska säker på att så är fallet.

Vad är det för golvvärmeshunt?
Såhär ser den ut :
Installation av värmesystem, rör, isolering, elanslutningar, oskyddad, byggarbetsplats, under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vilken styrning är det av golvvärmen?
Det finns en givare som sitter på väggen på andra sidan väggen på bilden ovan, d.v.s inne på toaletten, denna givare använder pumpen ihop med termostaten för att avgöra temperaturen.

Hur är rumstemperaturen?
Man vill ju ha lite varmare på toaletten ex när man ska duscha så jag skulle gissa på att den ligger på 22-23 grader. I hallen där den andra delen av värmegolvet är brukar det vara ca 22-23 grader.
Är den jämn eller pendlar den?
Temperaturen här känns ganska jämn
Om den pendlar, hur mycket?
Ska se om jag kan lägga in en tempsensor här för att få in lite data i systemet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.